لوبیا پلو با گوشت تکه ای یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار مردمان ایران است که با رسپی های مختلفی درست می شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای در ادامه با سایت پارس نیوز همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
پیاز ۱ عدد
گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
لوبیا سبز ۳۰۰ گرم
برنج ۳ پیمانه
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و پودر دارچین به مقدار کافی
زعفران دم کرده به مقدار کافی

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای

لوبیا پلو با گوشت تکه ای

مرحله اول

برای تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای خوشمزه در ابتدای کار گوشت گوشفندی را به صورت مکعبی یکسان و پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. حالا یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم رو به بالا قرار می دهیم.

مرحله دوم

در ادامه مقدار روغن مایع به قابلمه اضافه کرده و بلافاصله پیاز خرد شده را می افزاییم، سپس تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه‌ ای شود. حالا گوشت خرد شده را به همراه مقداری فلفل و زردچوبه به قابلمه می‌افزاییم.

مرحله سوم

حالا گوشت را به خوبی تفت می دهیم تا کاملا سرخ شده و تغییر رنگ بدهد، سپس ۲ لیوان آب به قابلمه می افزاییم و اجازه می دهیم گوشت بپزد. در ادامه لوبیا سبز را به اندازه های دلخواه خرد کرده و می شوییم.

مرحله چهارم

در ادامه مقداری روغن مایع به تابه اضافه کرده و روی حرارت متوسط قرار می دهیم، سپس لوبیا را اضافه کرده و تفت می دهیم تا کاملا سرخ شده و تغییر رنگ پیدا کند. حالا رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری نمک به تابه می افزاییم.

مرحله پنجم

حالا به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین رفته و کاملا سرخ شود. در ادامه مخلوط لوبیا را به قابلمه اضافه کرده و هم می زنیم، سپس اجازه می دهیم گوشت و لوبیا کاملا پخته شوند.

مرحله ششم

پس از گذشت ۲ ساعت یک قابلمه حاوی آب روی حرارت زیاد قرار می‌ دهیم تا آب به نقطه جوش برسد، سپس برنج را می شوییم و به همراه مقداری نمک به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم درون آب جوش بماند.

مرحله هفتم

پس از گذشت ۸ تا ۱۲ دقیقه زمانی که اطراف دانه های برنج نرم و مغز آنها کمی گیر داشت پخت اولیه برنج انجام شده، سپس قابلمه را از روی حرارت برداشته و برنج را آبکشی می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم.

مرحله هشتم

حالا مقداری روغن مایع به قابلمه اضافه کرده و ته دیگ دلخواهمان را درون قابلمه فیکس می کنیم. در ادامه یک لایه برنج درون قابلمه ریخته و مقداری از مواد گوشتی، پودر دارچین و زعفران دم کرده به صورت پخش روی آن می ریزیم.

لوبیا پلو با گوشت تکه ای

مرحله نهم

در ادامه این مراحل را به همین ترتیب ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند، سپس درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی آن می گذاریم. حالا روی حرارت ملایم شعله پخش کن گذاشته و قابلمه را روی آن قرار می دهیم.

مرحله دهم

در ادامه اجازه می دهیم لوبیا پلو به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا کاملا دم بکشد. پس از گذشت این زمان لوبیا پلو را مخلوط کرده تا یکدست شود، سپس درون ظرف مورد نظرمان ریخته و به همراه سالاد سرو می کنیم. نوش جان.

فوت و فن تهیه لوبیا پلو خوشمزه

لوبیا پلو را می توانید با سبزی، سالاد شیرازی، ماست و ترشی سرو نمایید.

می توانید به جای ۳ قاشق رب، یک قاشق رب و یک لیوان پوره گوجه فرنگی بریزید.

در صورت تمایل می توانید هنگام تفت گوشت کمی سیر رنده شده و فلفل دلمه ای نگینی به مواد اضافه کنید.

نکات تکمیلی پخت لوبیا پلو با گوشت تکه ای

با نکته هایی که برای شما بیان می کنیم می توانید از طعم بهتر لوبیا پلو لذت ببرید :

اگر دوستدار لوبیا پلو هستید در فصل بهار لوبیا سبزهای جوان را آماده و فریز کنید.

-سعی کنید قبل از فریز کردن لوبیا ها آنها را بلانچ کنید.و یا اگر از لوبیا سبز تازه استفاده می کنید در همان لحظه پخت آنها را بلانچ کنید.

-به جای پودر دارچین میتوانید از چوب دارچین در پخت گوشت استفاده کنید.

-اگر به لوبیا پلو کمی زعفران غلیظ شده اضافه کنید باعث لذیذ تر شدن طعم گوشت آن خواهد شد.

-استفاده از زیره در هنگام دم کشیدن لوبیا پلو برای بهتر شدن طعم آن مناسب است.

-شما میتوانید مقداری پودر گل سرخ را به همراه ادویه لوبیا پلو در هنگام سرخ کردن گوشت به اضافه میکنید.

-اگر بخواهید از سویا و یا گوشت چرخ کرده در پخت لوبیا پلو استفاده کنید باید به همین شکل مایه لوبیا پلو را آماده کنید. فقط قبل از سرخ کردن سویا باید آن را در آب جوش چند دقیقه ای بجوشانید و بعد آن را آبکش کنید تا آب اضافه آن خارج شود.

-به‌جای ته دیگ سیب زمینی یا نان میتوانید کف قابلمه ای که روغن ریخته اید، یک قاشق ماست چکیده و زعفران غلیظ شده بریزید و بعد برنج و مایه گوشت و لوبیا را لایه لایه داخل قابلمه اضافه کنید.

-استفاده از گوجه تازه در خوشمزه تر کردن غذا تاثیر بسزایی دارد.

-لوبیا پلو با گوشت سینه مرغ هم بسیار خوشمزه میشود.

لوبیا پلو با گوشت تکه ای

-اگر میخواهید لوبیا پلو را برای خودتان با برنج ایرانی استفاده کنید حتما برنج را به‌صورت کته آماده کنید.

-برای اینکه دانه های برنج در لوبیا پلو درشت و تک تک شود. حتما برنج را از قبل با آب ولرم و نمک خیس دهید.

-استفاده از پلوپز برای اینکه حرارت یکسانی در کف قابلمه میدهد برای دم کردن لوبیا پلو یا هر پلو دیگری باعث پخت بهتر برنج و ته دیگ میشود.

-لوبیا پلو شکلی شبیه استانبولی پلو دارد اما طرز تهیه لوبیا پلو با طرز تهیه استانبولی پلو تفاوت دارد.