کلوچه خرمایی یکی از انواع کلوچه های خوشمزه و مقوی است که با رسپی های متنوعی درست می شود. کلوچه خرمایی طرفداران زیادی دارد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلوچه خرمایی در ادامه با سایت پارس نیوز همراه باشید.

مواد لازم کلوچه خرمایی
تخم مرغ ۲ عدد
شکر ۶ قاشق غذاخوری
روغن مایع ۴ قاشق غذاخوری
کره ۲۵ گرم
ماست ¾ پیمانه
پودر هل ۱ قاشق چایخوری
وانیل نوک قاشق چایخوری
آرد ۳٫۵ لیوان
بیکینگ پودر ۲ قاشق چایخوری
خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
مواد لازم میانی
خرما ۲۰ عدد
گردو ۵ عدد
کره ۲۵ گرم
پودر هل ½ قاشق غذاخوری
پودر دارچین ½ قاشق غذاخوری
آب جوش ۴ قاشق غذاخوری
مواد لازم رومال
زرده تخم مرغ ۱ عدد
روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری
روانیل نوک قاشق چایخوری

طرز تهیه کلوچه خرمایی

کلوچه خرمایی

مرحله اول

برای تهیه کلوچه خرمایی خوشمزه در ابتدای کار تخم مرغ را به همراه شکر، روغن مایع، کره به دمای محیط رسیده و ماست درون یک کاسه مناسب ریخته و با همزن دستی به خوبی هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله دوم

حالا وانیل و پودر هل را اضافه کرده و مجددا هم می زنیم، سپس بیکینگ پودر را به همراه خمیر مایه و آرد درون الک ریخته و پس از الک کردن کم کم به کاسه اضافه می کنیم و با دست به خوبی ورز می دهیم.

مرحله سوم

زمانی که خمیر درون کاسه جمع شد، مقداری روغن مایع به کاسه اضافه کرده و خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه به خوبی ورز می دهیم تا خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شود. حالا روی کاسه را می پوشانیم.

مرحله چهارم

در ادامه اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ ساعت در دمای محیط استراحت کند تا حجم آن دو تا سه برابر شود. در این مرحله به سراغ درست کردن مواد میانی می رویم، برای این منظور هسته خرماها را جدا می کنیم.

کلوچه خرمایی

مرحله پنجم

در ادامه خرماها را به همراه آب جوش درون یک قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا خرما کاملا نرم شود، سپس کره را به همراه پودر هل، پودر دارچین و گردوی خرد شده به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

در ادامه خمیر را به چانه های یکسان تقسیم کرده، سپس مقداری از مواد میانی وسط خمیرها می ریزیم و مجددا چانه می گیریم. حالا خمیر ها را با دست کمی پهن کرده و درون سینی فر که با روغن چرب کرده ایم می چینیم.

مرحله هشتم

حالا فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس روی خمیرها را با مخلوط زرده تخم مرغ، روغن مایع و وانیل رومال کرده و سینی را طبقه میانی فر قرار می دهیم تا کلوچه ها بپزند.

مرحله نهم

پس از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمانی که کلوچه ها کاملا پخته و روی آنها طلایی و خوشرنگ شد، سینی را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم کلوچه ها خنک شوند. در نهایت کلوچه های خرما را به همراه چای سرو می کنیم. نوش جان.

کلوچه خرمایی

تاریخچه کلوچه خرمایی

کلوچه خرمایی یکی از شیرینی‌های مخصوص سیستانی‌های ساکن گلستان است که پخت آن در بین این قومیت رواج داشته و اغلب برای پذیرایی از میهمانان در اعیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

این کلوچه به دلیل ترکیب آرد و خرما، میان وعده‌ای مقوی محسوب شده و مورد استقبال زیاد گلستانی ها قرار دارد.