حشوی ماهی شکم پر یکی از انواع غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که اصالت آن به شهرهای جنوب کشورمان تعلق دارد. حشوی ماهی شکم پر طرفداران زیادی دارد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه حشوی ماهی شکم پر در ادامه با سایت پارس نیوز همراه باشید.

حشوی ماهی شکم پر

حشوی ماهی شکم پر

حشوی ماهی شکم‌پر با ماهی «صبور» یک غذای محبوب در استان‌های جنوبی کشور است. ماهی صبور یک ماهی خوشمزه و گوشتی که طعم کباب شده‌اش بسیار لذیذ و خوشمزه است و یکی از غذاهای شام شب یلدا در خوزستان و یک غذای ماه رمضانی در بندرعباس و بوشهر است. یکی از دلایل خوشمزه شدن حشو ماهی شکم‌پر ترکیب سبزی مخصوص ماهی شکم پر یا همان «حشو» است که لذت خوردن این ماهی را دوچندان می‌کند. 

مواد لازم برای ۲ نفر
ماهی قزل آلا ۱ عدد
پیاز ۲ عدد
سیر ۲ حبه
گشنیز تازه ۳۵۰ گرم
شنبلیله تازه ۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
رب انار ملس ۳ قاشق غذاخوری
تمر هندی ½ بسته
آب جوش ۱ لیوان
زردچوبه، فلفل سیاه و نمک به مقدار کافی

طرز تهیه حشوی ماهی شکم پر

مرحله اول

برای تهیه حشوی ماهی شکم پر به روش جنوبی خوشمزه در ابتدای کار فر را با حرارت ۱۷۰ درجه سانتی گراد روشن کرده تا کاملا گرم شود، سپس پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و به همراه پوره سیر به تابه می افزاییم.

حشوی ماهی شکم پر

مرحله دوم

حالا مقداری روغن مایع، زردچوبه و فلفل سیاه به تابه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا مواد کمی سرخ شوند. در ادامه گشنیز و شنبلیله را به صورت ریز خرد کرده و به تابه اضافه می کنیم، سپس کاملا سرخ می کنیم.

مرحله سوم

زمانی که سبزی کاملا سرخ شد، رب گوجه فرنگی را به همراه رب انار به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سرخ شوند. حالا تمر هندی را به همراه آب جوش مخلوط کرده و از صافی رد می کنیم تا هسته های آن جدا شود.

مرحله چهارم

در ادامه عصاره تمر هندی را به تابه می افزاییم و به خوبی مخلوط می کنیم، سپس اجازه می دهیم روی حرارت بجوشد تا کاملا جا بیفتد. حالا ماهی قزل آلا را از وسط برش می زنیم و مقداری نمک و زردچوبه درون آن می پاشیم.

مرحله پنجم

حالا نصف مقدار مواد درون تابه را درون شکم ماهی ریخته و کاملا با نخ و سوزن می دوزیم تا مواد میانی از آن خارج نشود. در این مرحله روی ماهی را با چاقو چند برش ایجاد کرده، سپس درون سینی فر قرار می دهیم.

مرحله ششم

حالا سینی را طبقه میانی فر گذاشته و اجازه می دهیم ماهی شکم پر به مدت یک ساعت به خوبی بپزد. پس از گذشت این زمان ماهی شکم پر را به همراه حشو، شوید پلو و سیر ترشی و سیر شور سرو می کنیم. نوش جان.

حشوی ماهی شکم پر

نکات و فوت و فن های طرز تهیه ماهی شکم پر جنوبی

*حشو درواقع به موادی که برای داخل شکم ماهی درست می‌شود، می‌گویند.

*طرز تهیه حشو عربی درست مثل طرز تهیه حشو آبادانی با استفاده از تمر هندی و سبزیجات مختلف آماده می‌شود.

*برای درست کردن حشو ماهی با رب انار می‌توانید به جای تمر هندی از رب انار استفاده کنید.

*در طرز تهیه حشو ماهی بدون سبزی می‌توانید از کشمش و رب گوجه فرنگی یا تمر هندی استفاده کنید. برای طرز تهیه حشو ماهی بدون سبزی باید کشمش را با رب یا تمر هندی و ادویه‌های مختلف ترکیب کنید و داخل شکم ماهی قرار دهید. به یاد داشته باشید که در طرز تهیه حشو ماهی با کشمش بهتر است از سیر فراوان و پیاز سرخ شده بیشتری استفاده کنید تا طعم حشو خوشمزه‌تر شود.

*در طرز تهیه ماهی کبابی عربی بهتر است برای کباب کردن ماهی از توری‌های مخصوص ماهی استفاده کنید تا مواد داخل شکم ماهی بیرون نریزند.

*برخی افراد از حشو به عنوان سبزی کنار ماهی سرخ شده هم استفاده می‌کنند و به جای ریختن سبزی داخل شکم ماهی مقداری از سبزی را کنار ماهی سرو می‌کنند.