ممکن است شما هم هر وقت که به یاد چین و چروک صورت خود می‌افتید، ناخودآگاه به بوتاکس فکر ‌کنید. بوتاکس صورت، یک درمان رایج برای کم کردن چین و چروک است. ولی بوتاکس مو چیست؟ موهای سرتان درست مانند پوست، با افزایش سن الاستیته و پُری خود را از دست می‌دهند. اینجاست که اهمیت محصولات بوتاکس مو آشکار می‌شود. این محصولات می‌توانند موهایتان را پُر و صاف کنند و از وزی آن بکاهند. در ادامه از سایت پارس نیوز قصد صحبت درباره بوتاکس مو را خواهیم داشت.

بوتاکس مو

بوتاکس مو چیست؟

همانطور که می‌دانید وز بودن و بد ایستادن موها دغدغه بسیاری از خانم‌هاست. این مشکل نیازمند درمانی سریع است و رفع آن کمک بسیار بزرگی به حفظ سلامت مو می‌کند. دانستیم که امروزه روش‌های متعددی برای درمان موهای وز به کار می‌رود و یکی از این روش‌های پرطرفدار بوتاکس است. بوتاکس مو ترکیبی از کلاژن، ویتامین B6، ویتامینE، تغذیه کننده، مرطوب کننده و… است که شکاف موجود در الیاف مو را پر می‌کند. با پر شدن این شکاف‌ها، موها درخشان و براق می‌شوند.

لازم به ذکر است که درمان موهای وز با استفاده از بوتاکس درمانی شیمیایی نیست بلکه این روش یک نرم کنندگی بسیار عمیق است که موها را بازسازی می‌کند. بوتاکس برای موها به راحتی نوک و ساقه موها را ترمیم می‌کند. بوتاکس پیچ و تاب موها را کاهش می‌دهند و شادابی و زیبایی را به موهای شما می‌بخشد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که بوتاکس مو حاوی انواع پروتئین و آمینو اسید است و به همین دلیل موها را تقویت می‌کند. بوتاکس مو به جوان کننده مو نیز معروف است.

نحوه بوتاکس مو چیست؟

در واقع بوتاکس مو موضعی (همانند بوتاکس صورت) حاوی سم بوتولینوم (botulinum toxin) نیست. بوتولینوم، ماده اصلی بوتاکس صورت، با فلج ساختن عضلات صورت، از روند پیری پوست جلوگیری کرده و تا حد زیادی چین و چروک صورت را کاهش می‌دهد.

سوال اینجاست چرا این محصولات را بوتاکس مو نام گذاری کرده‌اند؟ علت آن است که همانند بوتاکس صورت که با شل کردن ماهیچه‌های صورت، باعث پوست صاف و کم کردن چین و چروک می‌شود، بوتاکس مو هم با پر کردن هر فیبر تار مو به پُری و صافی آن کمک می‌کند.

پس به طور خلاصه در پاسخ به سوال طریقه بوتاکس مو چیست می‌توان گفت بوتاکس مو در واقع درمان عمیقی است که فیبرهای مو را با فیلری مانند کراتین می‌پوشاند. در این روش هر تار موی شکسته یا نازک با فیلری مانند کراتین پُر می‌شود و به این ترتیب هر تار مو پُرحجم و درخشان به نظر می‌رسد.

بهترین برند بوتاکس مو چیست؟

در پاسخ به این پرسش که «بهترین مارک بوتاکس مو چیست» باید بگوییم که مواد بوتاکس با توجه به نوع محصول با هم فرق دارند. برای مثال، L’Oreal Professional’s Fiberceutic از ترکیبی با نام اینترا-سیلان (Intra-Cylane) برای پُر کردن، منعطف و نرم کردن هر تار مو استفاده می‌کند. این ترکیب کمک می‌کند که موها پُرتر و نرم‌تر شوند.

یک محصول پرطرفدار دیگر، بوتاکس مو مجستیک (Majestic Hair Botox) است. این برند ادعا دارد که از ترکیب منحصربه‌فردی (که توسط این شرکت اختراع شده) برای پُر و صاف کردن مو استفاده می‌کند. در این محصول شاهد مواد زیر هستیم:

  • روغن خاویار
  • پپتید BONT-L
  • ویتامین B5
  • ویتامین‌های E
  • کلاژن پیچیده که قسمت درمانی بوتاکس را بر عهده دارد.

چه کسانی می‌توانند موهایشان را بوتاکس کنند؟

  • افرادی که پایین موهایشان به چند شاخه تقسیم شده است (دیگر راه‌های درمان موخوره را در مقاله دیگر ما بخوانید.)
  • موهای بسیار نازک که پُری و درخشندگی خود را از دست داده‌اند
  • موهای آسیب دیده
  • موهای وز
  • افرادی که تمایل دارند موهایشان صاف شود

در پاسخ به این پرسش که «آیا بوتاکس مو ضرر دارد» باید بگوییم که به طور کل، بوتاکس مو بر هر مدل و نوع مو، ایمن و بی‌خطر است.

بوتاکس مو

بوتاکس مو چگونه انجام می‌شود؟

برخلاف بوتاکس صورت، در بوتاکس مو موضعی از هیچ تزریقی استفاده نمی‌شود. در واقع بوتاکس مو موضعی نرم‌کننده‌ای است که مستقیما روی تارهای مو اعمال می‌شود. می‌توانید برای بوتاکس مو به آرایشگاه بروید یا با تهیه مواد، بوتاکس مو در منزل را انجام دهید.

این روش درمانی با یک شامپو آغاز می‌شود که کوتیکول‌های موهایتان را باز کرده و تارهای مو را برای مواد بوتاکس آماده می‌کند. سپس بوتاکس مو به هر تار مو اعمال می‌شود. بعد از اعمال بوتاکس، باید موها از ریشه تا انتهای ساقه ماساژ داده شوند. مواد بوتاکس باید بین 20 تا 90 دقیقه (بسته به شرایط و میزان آسیب دیدگی مو) روی موهایتان باقی بماند.

برخی از آرایشگران ترجیح می‌دهند قبل از خشک کردن مو و صاف کردن آن با اتو مو، موها را آبکشی کنند. برخی دیگر هم ترجیح می‌دهند که مواد بوتاکس روی موهایتان باقی بماند و پس از گذشت 20 تا 90 دقیقه، موها را خشک کرده و سپس با اتو مو، آن‌ها را صاف می‌کنند. این دسته عقیده دارند با این روش، مواد بوتاکس بهتر به عمق تارهای مو فرو می‌رود.

نتیجه درمانی بوتاکس مو بلافاصله پس از خشک کردن موها قابل مشاهده است.

هزینه بوتاکس مو در آرایشگاه

در پاسخ به این پرسش «هزینه بوتاکس مو چه قدر است» باید گفت که به طور کل هزینه بوتاکس رنجی بین 150 تا 300 دلار به بالا در ایالات متحده آمریکا دارد. این هزینه بستگی به این دارد که آیا شما مواد بوتاکس را خریداری کرده و خود به تنهایی طریقه بوتاکس مو در خانه را انجام می‌دهید و یا آنکه برای انجام اینکار به آرایشگاه‌‌ها یا سالن‌ها مراجعه می‌کنید.

البته هزینه بوتاکس، تا حد زیادی به جغرافیای محل زندگی‌تان و البته اندازه و جنس موهای‌تان بستگی دارد. اگر قصد دارید در سالن‌ها بوتاکس مو انجام دهید، از قبل درباره هزینه آن سوال کنید.

چرا نباید بوتاکس مو کنید؟

تزریق موضعی بوتاکس مو، باعث تقویت موها می‌شود و ظاهر آن را بهبود می‌بخشد ولی گاهی نتیجه معکوس می‌دهد.

بیشتر آرایشگران و متخصصان توصیه می‌کنند که از این روش بیش از سه تا چهار بار در سال استفاده نکنند. در صورت استفاده بیش از اندازه از این روش، احتمال آسیب دیدن مو، باریک شدن و کدری مو وجود دارد.

البته این احتمال وجود دارد که این درمان، به درستی عمل نکند و البته این روش‌ها بسیار گران است.

تزریق بوتاکس در پوست سر، می‌تواند یک روش درمانی کوتاه‌مدت برای فر و وز شدن مو یا موهای چرب باشد. در نهایت، بدن بوتاکس را جذب می‌کند یعنی حدود ۲ تا ۳ ماه اثر آن به مرور کاهش پیدا می‌کند.

مثل سایر درمان‌های موضعی، تزریق بوتاکس می‌تواند بسیار پرهزینه باشد.

آموزش بوتاکس کردن موها

اما سوال اصلی اینجاست که بوتاکس مو چیست و چگونه انجام می‌ شود؟ همانطور که پیش‌تر گفتیم بوتاکس مو، موادی شبیه نرم‌کننده است که مستقیم به تارهای مو اعمال می‌شود و در حال حاضر یک روش درمانی بسیار پرطرفدار است که می‌توان آن را در منزل و به تنهایی انجام داد یا برای انجام آن به سالن‌های آرایشی معتبر مراجعه کرد. بدیهی است هر چقدر کیفیت ترکیبات به کار رفته در بوتاکس مو بهتر باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت.

برای به دست آوردن نتیجه بهتر، پیشنهاد می‌کنیم به یک سالن معتبر مراجعه کرده و از آرایشگرتان درخواست کنید که با توجه به شرایط موهایتان، چه پیشنهادی برایتان دارد.

استایلیست‌های مو معمولا محصولاتشان را از مکان‌های مختلف می‌خرند، به همین دلیل بهتر از هر کس دیگری درباره بهترین مارک بوتاکس مو و ارائه دهندگان معتبر می‌دانند.

نرم‌تر کردن مو و درخشندگی مو چیزی است که بوتاکس مو ارائه می‌دهد.

اولین گام در روش بوتاکس مو موضعی، تمیز کردن حرفه‌ای موها به کمک شامپوهای مخصوص است. سپس باید موها را قسمت‌بندی کرد و هر قسمت از تارهای مو را به مواد بوتاکس آغشته کرد.

گرچه زمان گذاشتن این مواد روی مو، بین 20 تا 90 دقیقه است ولی معمولا استایلیست‌ها تنها 45 دقیقه به مواد بوتاکس اجازه می‌دهند تا روی موها باقی بماند. پس از آنکه مواد بوتاکس جذب تارهای مو شد، باید با شامپوهای بدون سولفات موها را شست (بهترین شامپو بدون سولفات را در مقاله دیگری معرفی کرده‌ایم). البته بعضی استایلیست‌ها با توجه به نوع موی مشتری، از شستن مو خودداری کرده و با همان مواد، موها را خشک و صاف می‌کنند.

بوتاکس مو

آموزش بوتاکس مو در خانه

در این بخش قصد داریم تا طرز استفاده از بوتاکس مو در خانه را به صورت گام به گام شرح دهیم:

مراحل بوتاکس مو در منزل

گام اول:

در اولین مرحله باید با شامپوی مناسب موهای خود را بشویید. در برخی از پک‌های بوتاکس مو، شامپوهای مخصوصی برای این کار وجود دارد.

گام دوم:

آب موهایتان را ابتدا به کمک حوله و سپس با سشوار تا جایی که ممکن است بگیرید. بهتر است باد سشوار ملایم باشد.

گام سوم:

با توجه به حجم و قد موهایتان، میزان کافی از مواد لازم برای بوتاکس مو را در داخل یک ظرف ریخته و آن را با آب گرم مخلوط کنید؛ طوری‌که محلول حالت چسبناک و خامه‌ای داشته باشد.

گام چهارم:

این مرحله، اساسی‌ترین مرحله بوتاکس مو است. برای این کار موهایتان را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید و با کمک فرچه مو از پشت سر مواد بوتاکس را به ریشه و تا انتهای ساقه بمالید. این کار را با دقت بسیار انجام دهید. باید تمام تار موهای شما به این مواد بوتاکس آغشته شود. سعی کنید تا جایی‌که برایتان مقدور است پوست سرتان به مواد بوتاکس آغشته نشود.

سپس یک کلاه رنگ روی موهایتان قرار داده و به مدت 10 دقیقه با سشوار موهایتان را حرارت دهید.

اجازه دهید به مدت 45 دقیقه مواد بر روی موهایتان باقی بماند. اگر شدت آسیب دیدگی موهایتان بسیار است یا موهای مجعد یا فری دارید، اجازه دهید مواد بوتاکس به مدت بیشتری روی موهایتان باقی بماند.

گام پنجم:

دراین مرحله باید موهایتان را آبکشی کنید و با کمک سشوار رطوبت موهایتان را بگیرید.

گام ششم:

در این مرحله، باید موهایتان را اتو بکشید. زیرا حرارت اتو باعث نفوذ بهتر مواد بوتاکس به درون تارهای موی شما می‌شود. بهتر است برای این منظور، حرارت اتو روی 210 تا 230 درجه تنظیم شده باشد.

بوتاکس مو

مراقبت از مو با روش‌های ساده

به جای خرید این محصولات و استفاده از این روش‌های درمانی، افراد می‌توانند برای بهتر شدن شرایط موهای خود، تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند. با این روش‌ها، موهایی سالم‌تر و قوی‌تر خواهید داشت.

کاهش تعداد استفاده از وسایل حالت‌دهنده حرارتی مو مثل اتو مو، فرکننده‌ها و سشوارها: حالت دادن موها با حرارت، موها را ضعیف‌تر می‌کند و آن را بیش از پیش مستعد آسیب دیدگی خواهد کرد.

کاهش سطح استرس: استرس می‌تواند بر پوست و مو تاثیرگذار باشد. استرس باعث می‌شود که در بدن بیش از حد عادی، هورمون استرس تولید شود. این مقدار از هورمون استرس باعث افزایش ریزش مو می‌شود.

رژیم غذایی سالم: داشتن یک رژیم غذایی سالم که شامل مقدار زیادی میوه و سبزی باشد.

برخی افراد ممکن است برای بهبود شرایط موهای خود ار مکمل‌های غذایی که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است استفاده کنند. این مکمل‌ها عبارت‌اند از بیوتین، آهن، سیلیکا و روی. البته محققان صد در صد تایید نکرده‌اند که مصرف این مکمل‌ها می‌تواند برای بهبود شرایط مو موثر باشد.

مزایای بوتاکس مو

روش بوتاکس مو به روش موضعی، مزایای متعددی داد. بسیاری از افراد با روش تزریقی مشکل دارند و درمان‌های موضعی را ترجیح می‌دهند. این نوع از درمان فقط روی ساقه مو اجرا می‌شود.

از مزایای بوتاکس مو می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • بهبود موخوره
  • براق کردن و نرم کردن انواع مو
  • تقویت موهای آسیب دیده
  • کاهش وز مو
  • بهبود شرایط ساختار مو

این موارد جزو مزایایی است که برای بوتاکس مو، عنوان می‌شود و تاثیر فوق‌العاده‌ای در ظاهر مو دارد. ضمن اینکه این روش حاوی مواد مضری مثل فرمالدهید نیست که در محصولات کراتینی پیدا می‌شود. به همین جهت، با وجود معایبی که دارد، معایب آن به اندازه‌ای نیست که از انجام این شیوه درمانی، اجتناب کنید.

مراقبت‌های بعد از بوتاکس مو

برای حفظ بوتاکس مو، باید عادت‌های بد خود را در رابطه با مو را باید کنار بگذارید. برای این منظور دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید تا دوام بوتاکس مو بیشتر شود.

1.شتتشوی موها

برای رعایت کردن مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس حتما ۴۸ الی ۷۲ ساعت بعد از انجام بوتاکس مو، مو‌ها را با شامپو بشوئید تا حداکثر مواد بوتاکس جذب شوند، درست مثل زمانی که مو‌ها را کراتینه می‌کنید. پس از اولین شستشوی مو بعد از بوتاکس، بایستی سعی کنید مو‌ها را کمتر بشوئید، تقریبا هر سه روز یکبار کافی است. اگر مو‌های شما در طول این مدت چرب شد، از وسایل شستشوی خشک استفاده کنید.

2.شامپوی مناسب

شستن موها با شامپویی که قبل از بوتاکس استفاده می‌کرده‌اید، یک اشتباه بزرگ است. نگاهی به برچسب‌های شامپو بیاندازید و اطمینان حاصل کنید که شامپوی شما بدون سولفات و دارای حداقل مواد شیمیایی باشد. از خرید محصولاتی که در فرمولاسیونشان Sodium C۱۴-۱۶، اولفین سولفونات (Olefin Sulfonate)  و سدیم کلرید اجتناب کنید، همین قانون در رابطه با مرطوب کننده‌ها و کاندیشنر‌ها نیز باید رعایت شود.

به همین خاطر است که توصیه می‌کنیم از یک کاندیشنر مناسب مو‌های بوتاکس شده استفاده کنید. محصولاتی مانند روغن ارگان، نارگیل و ماکادیمیا برای مراقبت از مو‌ها عالی هستند، تنها اطمینان حاصل کنید که هیچ کدام از مواد شیمیایی زیر در شامپو‌های شما موجود نباشند.

بوتاکس مو چقدر ماندگاری دارد؟

بوتاکس مو نتیجه اثر گذار خود را بعد از ۴ هفته ایجاد می کند. اثرات بوتاکس تا ۶ ماه روی مو باقی می ماند. البته  رنگ کردن مداوم یا استفاده ی روزانه از اتوی مو ماندگاری بوتاکس مو را کاهش می دهد.

آیا بوتاکس مو عوارض دارد؟

بوتاکس مو، عاری از مواد شیمیایی شدید است و به عنوان  یک درمان نرم کننده عمیق است که به تعمیر موی آسیب دیده کمک می کند به بیان ساده تر:کاملاً بعید است که هیچ گونه عوارض جانبی زننده ای داشته باشد با این حال، مانند اکثر چیزها، همیشه اعتدال کلید مهمی است. بنابراین پیشنهاد می کنیم که در یک سالن معتبر مشاوره بگیرید و درمان را با یک متخصص آموزش دیده انجام دهید.

اما مانند هر مدل دیگر از درمان موی سالنی، درمان بوتاکس مو نیز می تواند مزایا و معایبی داشته باشد. برخی از مواردی که قبل از شرکت در جلسه درمان باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  1. این جلسات و درمان ها گران هستند! مشابه سایر درمان های حالت دهنده عمیق، درمان بوتاکس یک امر پرهزینه است.
  2. روند مراقبت های بعد از درمان بوتاکس مفصل است. شما باید مطمئن شوید که در برنامه روزانه خود آسیب بیشتری به موهای خود وارد نکنید.
  3. درمان ها نتایج یکسانی را به همه ارائه نمی دهند. بسته به نوع مو، افراد مختلف نتایج متفاوتی را روی موهای خود مشاهده می کنند.
  4. از آنجایی که درمان بوتاکس مو بر روی بافت موهای شما تأثیر نمی گذارد، انواع موهای بسیار مجعد ممکن است تحت تأثیر خاصیت صاف کنندگی این درمان واقع نشوند.

    تفاوت بین بوتاکس مو و کراتین مو چیست؟

    باید توجه داشته باشید که بوتاکس مو با کراتین مو تفاوت دارد. برخی کراتین ها شامل فرمالدهید هستند که استفاده بیش از حد آن می تواند سبب خارش سر یا حتی سرطان شود اما بوتاکس مو مواد شیمیایی کمتری دارد و برای احیای مو مناسب تر میباشد. اگر قصد تقویت استحکام تارهای موی خود را دارید، کراتین انتخاب بهتری است اما اگر قصد دارید تارهای آسیب دیده را احیا نموده و عمر موهای خود را بیشتر کنید، بوتاکس را انتخاب کنید.

بوتاکس مو برای چه کسانی توصیه می‌شود؟

آیا موهای شما هم وز و بد حالت شده‌اند؟ اگر چنین باید بدانید که بوتاکس کردن موها روشی درمانی محسوب می‌شود و به کسانی که موهای شکننده و آسیب‌ دیده‌ای دارند توصیه می‌شود. ممکن است با خود فکر کنید که آیا نوع مو تاثیری در بوتاکس دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که بوتاکس مو برای انواع موها مناسب و مفید است. همچنین این روش می‌تواند موهای نازک و ضعیف را پرحجم نشان دهد.

اگر شما قصد درمان موهای شکننده و آسیب دیده را دارید باید بدانید که روش‌های مختلفی برای درمان مو وجود دارد. کراتینه درمانی نیز یکی از این روش‌هاست که ممکن است برای شما تجویز شود. کراتینه مو چیست سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است. کراتینه تفاوت‌هایی با بوتاکس دارد که این تفاوت‌ها سبب تغییر در عملکرد کراتینه می‌شود.

در بوتاکس مو هدف صافی نیست و مناسب موی شکننده تر است ولی در کراتین، هدف صافی موست و مناسب موی سالم تر است. در واقع اگر موهای نازک و یا شکنده ای دارید به سراغ کراتینه نروید زیرا این روش از احیای مو ممکن است به موهایتان آسیب بزند.

بهترین مارک بوتاکس مو چیست؟

لازم است بدانید که امروزه محصولات متعددی برای بوتاکس وجود دارد که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاصی دارند. توصیه می‌شود که این انتخاب را به فردی متخصص بسپارید زیرا تشخیص اجناس مرغوب ممکن است کمی دشوار باشد. با این وجود می‌خواهید بدانید بهترین مارک بوتاکس مو چیست، به متخصصین قابل اطمینان مراجعه کنید.

بوتاکس مو

سخن پایانی

همانطور که گفته شد بوتاکس مو مزایای فوق العاده‌ای دارد و معایب آن نسبت به سایر روش‌های احیا بسیار ناچیز است. توصیه می‌شود که پس از بوتاکس حتما مراقبت‌های ذکر شده را رعایت کنید تا ماندگاری بوتاکس افزایش یابد. همچنین در انتخاب مراکز بوتاکس مو دقت لازم را داشته باشید و به سراغ تیمی بروید که کار بلد و مجرب باشند. ما در این مقاله سعی در آشنایی بیشتر شما با معقوله بوتاکس مو را داشتیم و امیدواریم که برایتان مفید باشد.