این غذای خوشمزه معمولا برای مجالس و مهمانی ها مهم استفاده می شود و به همین دلیل کمتر به صورت عادی در منزل پخته می شود. البته برای تهیه باقالی پلوبا گوشت حتما نیاز نیست که برای هر نفر یک گوشت گردن تهیه کنیم یا از گوشت بسیار زیادی استفاده کنیم، می توانیم به راحتی از تکه های گوشت خورشتی نیز برای پخت این غذای خوشمزه استفاده کنیم. مقدار گوشت موجود در باقالی پلو مهم است، اما در صورتی که چاشنی و طعم دهنده هایی خوبی استفاده کنیم می توانیم این غذا را با گوشت کم هم درست کنیم، برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه باقالی پلو با گوشت در ادامه با سایت پارس نیوز همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج ۴ پیمانه
باقالی ۲ پیمانه
شوید خشک ۴ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
دارچین ۱ قاشق چایخوری
نمک و روغن به مقدار کافی

باقالی پلو با گوشت

طرز تهیه باقالی پلو با گوشت

مرحله اول

برای تهیه باقالی پلوی مجلسی ابتدا برنج را نسبت به نوع آن بین ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت با آب ولرم و مقداری نمک می خیسانیم. در ادامه باقالی را به همراه ۲ پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم.

مرحله دوم

پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید، روی آب کمی کف می کند که باید کف را بگیریم و دور بریزیم. حدودا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه می دهیم باقالی ها بجوشند، سپس آنها را آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم

پس از اینکه برنج به خوبی خیس خورد، یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم. پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید ۱ قاشق غذاخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا برنج خیسانده شده را به همراه باقالی نیمپز شده به آب جوش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه بپزند، سپس آنها را آبکشی می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله مقداری نمک داخل قابلمه می ریزیم و به دلخواه برای ته دیگ باقالی پلو از سیب زمینی اسلایس شده یا نان لواش استفاده می کنیم، سپس روی ته دیگ را با مخلوط باقالی و برنج به طور کامل می پوشانیم.

مرحله ششم

حالا مقداری شوید و دارچین روی برنج و باقالی می ریزیم، در ادامه مخلوط برنج و باقالی را به همراه شوید و دارچین به صورت لایه ای داخل قابلمه می ریزیم تا مواد تمام شوند، سپس کره را روی برنج پخش می کنیم.

باقالی پلو با گوشت

مرحله هفتم

حالا یک دم کنی تمیز روی درب قابلمه قرار می دهیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا داخل قابلمه بخار جمع شود، سپس حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم باقالی پلو به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.

مواد لازم برای گوشت
گوشت بدون استخوان ۶۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
رب گوجه فرنگی (اختیاری) ۱ قاشق غذاخوری
سیر ۲ حبه
زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش ۲ قاشق غذاخوری
دارچین ½ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

طرز تهیه باقالی پلو با گوشت

مرحله اول

برای تهیه گوشت خوشمزه مخصوص باقالی پلو ابتدا گوشت را به خوبی می شوییم و خشک می کنیم، سپس به صورت دلخواه خرد می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله گوشت های خرد شده را به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا کاملا سرخ شوند. البته نباید گوشت ها را بیش از حد سرخ کنیم چون در پایان ممکن است گوشت کمی سفت و خشک شود.

مرحله سوم

پس از اینکه تمام قسمت های گوشت را سرخ کردیم، انها را از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم، سپس پیازها را به صورت خلالی خرد می کنیم و به همراه کمی روغن به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم.

مرحله چهارم

حالا سیر را رنده می کنیم و به همراه کمی زردچوبه به تابه اضافه می کنیم. تفت دادن را ادامه می دهیم تا مواد با همی یکدست شوند، سپس در صورت تمایل رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله گوشت های سرخ شده را مجددا به تابه اضافه می کنیم، سپس ۲ لیوان آب به تابه اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم تا گوشت به مدت ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت بپزد و کاملا نرم شود.

باقالی پلو با گوشت

مرحله ششم

در ۳۰ دقیقه پایانی پخت گوشت، دارچین را به همراه آب لیمو ترش، زعفران دم کرده و مقداری نمک و فلفل سیاه به گوشت اضافه می کنیم و اجازه می دهیم ۳۰ دقیقه دیگر گوشت بپزد، سپس به همراه باقالی پلو سرو می کنیم.