ست کردن رنگ لباس کار چندان دشواری نیست. اما اگر این کار به کار روزانه تبدیل شود و مجبور باشید هر روز با یک تنوع جدید از خانه خارج شوید، کار شما کمی سخت خواهد شد. در این مقاله از سایت پارس نیوز به نکته های مهمی از ست کردن رنگ لباس اشاره خواهیم کرد.

analogous

اصول و قوانین رنگ شناسی در لباس

اگر با چرخه رنگ ها آشنا باشید، کار شما راحت تر خواهد بود. در چرخه رنگ ها شما می توانید به راحتی تشخیص دهید که کدام رنگ ها با یکدیگر جلوه و نمای بهتر و بیشتری دارند.

رنگ های اول: رنگ آبی ،زرد و قرمز هستند.

رنگ های ترکیبی: رنگ های بنفش؛ نارنجی و سبز هستند.

بعضی رنگ ها در دسته سوم قرار میگیرند که از ترکیب رنگ های اول و رنگ های ترکیبی به دست می آیند.

رنگ ها بیانگر معنی و مفهوم خاصی هستند. مثلا رنگ زرد یک رنگ هشدار دهنده است و یا رنگ سبز رنگ صلح است.

رنگ آبی

ترکیب رنگ آبی با رنگ های بنفش، نارنجی و سفید ترکیب بسیار زیبایی خواهد بود. اما همین رنگ با ترکیب قرمز و زرد ترکیب جالبی نخواهد بود.

رنگ سبز

رنگ سبز با ترکیب رنگ های سفید, آبی, زرد وقرمز ترکیب خوبی خواهد شد. از رنگ سبز اگر به جا و درست استفاده کنید جزو رنگ های زیبا و پر کاربرد خواهد بود. رنگ سبز با ترکیب بنفش و نارنجی ترکیب زیبا و درستی نیست.

رنگ بنفش

رنگ بنفش با رنگ های مشکی؛ سفید، آبی و زرد هم خوانی دارد. رنگ بنفش جزو رنگ هایی است که به راحتی با بسیاری از رنگ ها قابل ست شدن است.

برای مثال رنگ بنفش را با یک سایه روشن از خودش (بنفش) ست کنید و یک استایل شیک از خودتان بسازید.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی با رنگ های سفید، زرد، قرمز و آبی هارمونی خوبی دارد.

در استفاده کردن از رنگ نارنجی دقت کافی راداشته باشید که یک انتخاب اشتباه کل استایل و ست را نامتوازن میکند. انتخاب رنگ سایه روشن نارنجی به جای رنگ تند آن انتخاب هوشمندانه تری خواهد بود.

ترکیب رنگ سفید و مشکی

ترکیب سفید و مشکی یکی از پرکاربردترین ترکیب ها است که طرفداران زیادی نیز دارد. در میان رنگ ها سفید درخشنده ترین رنگ ولی بدون وجود ترکیب رنگی است و رنگ مشکی بیشترین تیرگی با ترکیبی از تمام رنگ ها است.

رنگ سفید کنار هر رنگ دیگری که قرار بگیرد باعث برجسته تر شدن آن رنگ می شود و رنگ مشکی باعث از بین رفتن تندی رنگ های کنار خود می شود.

رنگ های گرم وسرد

رنگ های گرم بیشتر مناسب فصل پاییز و زمستان است. رنگ قرمز، نارنجی و زرد رنگ های گرم هستند.

رنگ های سرد را بیشتر در تابستان و بهار استفاده می کنید.

رنگ آبی، سبز و بنفش جزو رنگ های سرد هستند.

رنگ های خنثی بیشترین کاربرد را دارند. رنگ های خنثی مثل رنگ خاکستری، کرم و مشکی و سفید از پر مصرف ترین رنگ ها هستند.

MAKE-YOURSELF

 از رنگ‌های اصلی استفاده کنید

رنگ‌های اصلی آبی، قرمز و زرد هستند. ست کردن این رنگ‌ها با هم بسیار دشوار است. ولی اگر بتوانید این کار را به خوبی انجام بدهید، ترکیب فوق‌العاده‌ای به دست می‌آید.

اگر می‌خواهید ست لباس‌تان تک‌رنگ باشد، باید از رنگ‌های تیره یا روشن‌تر همان رنگ (با یا بدون یک رنگ خنثی) استفاده کنید.

  • یک مثال از ست تک‌رنگ می‌تواند تاپ سفید همراه با شلوار جین آبی، بوت کوتاه آبی تیره و ژاکت آبی تیره باشد. اگر در نهایت ترکیب مورد نظر برای‌تان زیادی یک رنگ بود می‌توانید از یک روسری قرمز یا بنفش روشن هم استفاده کنید.
  • برای ست کردن مناسب رنگ‌های اصلی با یکدیگر، می‌توانید از رنگ‌های خنثی برای ایجاد ارتباط بین آنها استفاده کنید. مثلا کفش‌های پاشنه‌بلند قرمز با شلوار جین آبی و جواهرات طلایی را می‌توان با تاپ خاکستری و ژاکت مشکی ترکیب کرد.

رنگ های مکمل

شاید استفاده از رنگ های مکمل سلیقه هر شخصی نباشد. اما این ترکیب رنگ برای افراد با اعتماد به نفس بالا کار سختی نیست.

استفاده از رنگ های مشابه

ترکیب رنگ های مشابه یک ترکیب خوب و زیبا است که باعث می شود ظاهری زیبا و جذاب داشته باشید. برای مثال ترکیب رنگ های قرمز و زرد ونارنجی یک ترکیب رنگ مشابه زیبا است.

در این ترکیب های مشابه استفاده از اکسسوری های مناسب، تاثیر چشم گیری در استایل شما می گذارد.پیشنهاد ما به شما در ست رنگ های مشابه استفاده از سه رنگ است. بهترین انتخاب ترکیب سه رنگ مشابه است.در ست کردن رنگ های اصلی به کار بردن یک رنگ خنثی بین رنگ های اصلی یک ایده خلاقانه و جالب خواهد بود. برای مثال در ترکیب رنگ های اصلی قرمز و آبی از یک رنگ خاکستری استفاده کنید.

ترکیب رنگ های خنثی با لباس های ساده

ست کردن رنگ لباس های ساده و بدون طرح قطعا کار سخت تری است.

در این نوع ست ها بهتر است که از یک لباس طرح دار بین لباس های ساده و بدون طرح استفاده کنید تا ست شما را برجسته تر کند.برای مثال اگر یک لباس بافت ساده دارید بهتر است از یک دامن و یا شلوار راه راه و یک بوت ساده با رنگ خنثی استفاده کنید.

تمرین کنید

باید رنگ‌های مختلف را امتحان کنید تا بتوانید بر اساس تجربه‌ی خودتان بفهمید از چه ترکیبی خوش‌تان نمی‌آید. مثلا ممکن است دوست نداشته باشید که با بلوز آبی روشن روسری زرد براق استفاده کنید.

شاید دوست داشته باشید از زرد روشن‌تر یا طلایی تیره استفاده کنید.

لباس‌های طرح‌دار را با رنگ‌های خنثی یا لباس‌های ساده ست کنید

ست کردن لباس‌هایی که طرح یا الگوی رنگی خاصی دارند، کار سختی است. شما باید توجه کنید که الگوی لباس‌تان تحت شعاع بقیه‌ی ست شما قرار نگیرد و در عین حال بقیه‌ی ست شما را به حاشیه نراند.

  • می‌توانید یک لباس طرح‌دار را با یک یا دو رنگ خنثی یا لباس ساده بپوشید. برای مثال می‌توانید یک تونیک بافتنی راه‌راه بنفش و سیاه را با ساپورت مشکی و بوت خاکستری بپوشید. همچنین می‌توانید یک پیراهن پشمی را با شلوار مخمل کبریتی قهوه‌ای و یک بلوز ساده‌ی سفید برای زیر پیراهن ست کنید (دکمه‌های پیراهن را باز بگذارید).
  • همچنین می‌توانید یک لباس طرح‌دار را با یک لباس ساده با رنگی از رنگ‌های لباس طرح‌دارتان ست کنید. مثلا اگر یک دامن قرمز با طرح زرد و نارنجی خورشید دارید، می‌توانید آن را با یک بلوز نارنجی ست کنید. البته کفش‌تان باید رنگ خنثی داشته باشد.

رنگ لباس مناسب هر فصل

در طول بهار و تابستان بهتر است لباس‌های نخی، نازک‌تر و روشن‌تری بپوشید. در پاییز و زمستان هم از سبک لباس پوشیدن لایه‌ای استفاده کنید.

انتخاب درست رنگ‌ها یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در ست کردن لباس‌ها به کار می‌رود. آب و هوا و میزان تابش نور خورشید در جلوه نهایی رنگ‌های استایل شما نقش اساسی دارند.

بهتر است در فصل بهار رنگ‌های روشن گرم و پاستیلی بپوشید. برای لباس‌های تابستانه هم از طبیعت الگو بگیرید. سبز، قرمز، آبی، بنفش و سایر رنگ‌های سرد انتخاب‌هایی مناسب برای این فصل هستند.

در فصل پاییز رنگ‌های گرم و تیره بپوشید تا با طبیعت هماهنگ باشید.

زمستان هم فصل لباس‌هایی با رنگ خنثی و طبیعی است؛ البته ارغوانی و صورتی چرک هم از رنگ‌های پرکاربرد برای فصل زمستان هستند.

ستزرد-min-1024x588

ست کردن رنگ اکسسوری و جواهرات

شاید هرکسی به این نکته توجه نکند؛ اما ست کردن اکسسوری‌ها بسیار اهمیت دارد. اگر کمربند چرمی‌تان با سایر بخش‌های استایل شما همخوانی نداشه باشد، ظاهر خوبی نخواهید داشت.