نکته‌ی مورد بحث این است که، آیا این مشکل به ساختار تلفنهای همراه مربوط است یا تمامی تقصیر به گردن اپراتورها و دکلهای آنتن دهی است؟ ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که برای برقراری تماس دچار مشکل آنتن دهی شوید، در بیشتر موارد پس از ضربه خوردن گوشی و یا بدون هیچ دلیل خاصی آنتن گوشی می‌پرد و یا ضعیف می‌شود. در این مقاله در سایت پارس نیوز قصد داریم درباره آنتن دهی تلفن همراه صحبت نماییم.

Increase-mobile-antenna-950x500

گوشی های غیر فعال در شبکه

عملکرد نامناسب آنتن دهی تلفن همراه به معنی این است که سیم کارت موجود در گوشی نمی‌تواند از پوشش شبکه‌ای استفاده کند.

زمانی که گوشی آنتن نمی‌دهد قدم اول چک کردن شماره سریال imei است برای این منظور شما می‌بایست شماره #06#* را شماره گیری نمایید.

اگر ایراد از آنتن گوشی باشد به جای نمایش کد انحصاری گوشی، علامت سوال یا عددهای 12345، یا 00000 یا no serial نمایش داده می‌شود.

اصطلاحا در این حالت گفته می‌شود که گوشی rpl پرانده است و باید imei ترمیم گردد.

اگر پس از کنترل imei سریال گوشی وجود داشت و نمایش داده شود و همچنین آنتن نداشته باشید می‌بایست به مرحله بعدی بروید.

به قسمت شبکه network رفته و در قسمت جستجو، حالت دستی Manual را انتخاب کنید.

گوشی‌هایی که شماره سریال یعنی همان imei آنها دچار مشکل شده است و مورد تایید شبکه نیست. با این حال گوشی روشن می‌شود ولی آنتن ندارد.

عمدتا در صورتی که این گوشی‌ها با سیم کارت روشن شوند، پیامی به مضمون failed sim card registration بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود.

در این حالت باید شماره سریال گوشی، باید توسط شرکت مخابرات وارد شبکه شود و یا آن را توسط باکس‌های نرم افزاری موبایل است تعمیر کنید.

آنتن دهی لحظه‌ای:

آنتن هنگام روشن شدن گوشی وجود دارد و با گذشت زمان آنتن گوشی قطع می‌شود و موبایل دیگر آنتن نمی‌دهد. در این صورت می‌توان تقریبا مطمئن بود که مشکل مرتبط با آی سی pf است. البته آی سی pf بیشتر روی گوشی‌های قدیمی تر دیده می‌شود با این حال همچنان بعضی از این گوشی‌های هوشمند نیز آی سی pf را دارا هستند.

تعمیرکاران موبایل می‌دانند که آی سی pf در برد و نقشه شماتیک موبایل، با نام Rf pa نمایش داده می‌شود. در برخی اوقات ایرادی نرم افزاری باعث رخداد این مشکل می‌شود و برای حل مشکل نیاز به استفاده از باکس تعمیرات موبایل و ترمیم فایل pm است. تمام عملیات مرتبط با ترمیم نرم افزاری از طریق باکس‌ها مربوط به تعمیرات نرم افزاری موبایل است.

آنتن دهی ظاهری:

این مورد را با عنوان آنتن دهی کاذب می‌شناسند. در این حالت گوشی به ظاهر آنتن دارد ولی نه می‌توان با آن تماس برقرار کرد و نه می‌توان شماره‌ای با موبایل گرفت.

مشکل آنتن کاذب بیشتر در گوشی‌های برند سامسونگ دیده می‌شود. در صورت بروز این مشکل، می‌توان با استفاده از تعویض آی سی pf و گاهی اوقات با استفاده از گرفتن هیتر، مشکل آی سی را برطرف کرد.در صورتی که مشکل آنتن کاذب روی گوشی‌های نوکیا بروز کرد، می‌بایست مشکل را از طریق تعمیرات نرم افزاری حل کرد.

وضعیت بدون آنتن گوشی (offline): 

در تمامی گوشی‌های هوشمند نسل جدید، بدون آن که گوشی سیم کارت را بخواند و به اصطلاح آنتن داشته باشد، می‌توان به منوی گوشی و امکانات آن دسترسی داشت.

برای مثال در مورد گوشی‌های آیفون، اگر عبارتی چون no sim روی صفحه نمایش گوشی ظاهر شد یعنی گوشی سیم کارت را نمی‌خواند.

اگر عبارت searching در حالی که سیم کارت درون گوشی است، روی صفحه نمایش دیده شود مشکل از تنظیم نبودن زمان و تاریخ گوشی است.

سعی کنید پس از تنظیم تاریخ و زمان دوباره بررسی کنید که گوشی از حالت searching خارج شده است یا خیر؟

برخی اوقات سیم کارت داخل گوشی است و عبارات نمایش داده شده روی گوشی بین searching و no service تغییر می‌کند.

در این حالت با اطمینان بالایی مشکل مربوط آی سی baseband گوشی است و ایراد سخت افزاری می‌باشد.

در صورتی که می‌خواهید بدانید مشکل نرم افزاری است یا خیر باید از طریق زیر اقدام به تست کنید:

قدم اول: به setting بروید

قدم دوم: روی گزینه about کلیک کنید (گوشی های اندرویدی)و سپس روی گزینه general کلیک کرده (گوشی های آیفون) و اگر گزینه modem firmware بتوانید سریال baseband را مشاهده کنید، مشکل نرم افزاری و در غیر این صورت با احتمال بالا مشکل گوشی سخت افزاری است.

حال برای اطمینان از اینکه مشکل مرتبط زیر عمل کنید:

به قسمت setting بروید، روی carrier کلیک کنید.

سپس بعد از مدتی باید لیست اپراتورها نمایش داده می‌شود.

اگر carrier نمایش داده نشد، باید جست و جوی اپراتورها به صورت manual درآورده و منتظر پیدا شدن شبکه بمانید.

اگر گزینه‌ی carrier را نمی‌توانید در لیست منوی تنظیمات ببینید و یا بعد از ورود به carrier لیست اپراتورها قابل مشاهده نمی‌باشد، مشکل گوشی شما سخت افزاری است و تنها با تعویض آی سی baseband می‌توانید گوشی را تعمیر کنید.

bts-mobile

چرا گوشی آنتن ندارد؟

  • تغییر رام گوشی
  • کیس و لوازم جانبی موبایل
  • مشکلات مقطعی از سوی اپراتور
  • بهم خوردن تنظیمات شبکه گوشی
  • تنظیمات و سوئیچ بین شبکه‌های 2g,3g,4g
  • فرسوده شدن سیم کارت، تمیز کردن یا تعویض آن
  • فشار وارد شدن به سیم کارت و ضربه خوردن موبایل
  • قرار گرفتن در کنار اشیایی که آنتن دهی را مختل می‌کنند
  • استفاده از دستگاه‌های افزایش سیگنال و تقویت کننده آنتن موبایل
  • قرار گرفتن در نقطه جغرافیایی که از نظر آنتن دهی دچار مشکل است
  • مشکل سخت افزار مخصوص آنتن دهی موبایل و عدم شناسایی سیم کارت

     به روز رسانی نرم افزار برای رفع مشکل آنتن دهی تلفن همراه

    آیا شما هم پیام‌هایی که راجع به به‌روزرسانی نرم‌افزار هستند را دریافت می‌کنید؟ معمولا این پیام‌ها می‌گویند که گوشی شما به کدام آنتن مخابراتی وصل می‌شود.

به طور ایده‌آل شما باید همیشه این پیام‌ها را جدی بگیرید و گوشی را به‌روزرسانی کنید. اما اگر خیلی وقت است که این پیام آپدیت برایتان نیامده است، از تنظیمات گوشی می‌توانید گوشی موبایلتان را به‌روزرسانی کنید.

بدین ترتیب شما اولین گام برای رفع مشکل ضعف سیگنال انتن موبایل را برداشته‌اید چرا که دلیل این موضوع می‌تواند یک باگ نرم‌افزاری باشد.

بررسی سیم کارت

گاهی اوقات با اینکه سیم کارت را درست در اسلات گذاشته‌اید، اما باز هم آنتن گوشی خوب کار نمی‌کند. برای رفع مشکل آنتن دهی گوشی، یک بار سیم کارت را از جای خود بردارید و دوباره جا بزنید.

اگر حس کردید سیم کارت سر جای خود کمی حرکت می‌کند، مشکل از اسلات سیم کارت است. برای حل این مشکل، گوشی را پیش یک تعمیرکار ببرید.

اگر اسلات سیم کارت مشکلی ندارد ممکن است علت، خود سیم کارت باشد. مخصوصا اگر مدت طولانی از یک سیم‌کارت استفاده کردید.

چرا که سیم‌کارت‌های قدیمی ممکن است با پیکربندی جدید آنتن‌های مخابراتی سازگاری نداشته باشند یا اینکه به مرور زمان رابط آن‌ها به گوشی، گرد و خاک گرفته یا از بین رفته است.

ابتدا سیم‌کارت را دربیاورید و آن را با یک پد الکلی تمیز کنید. همچنین می‌توانید یک سیم‌کارت جدید از شرکت ارائه دهنده دریافت کنید.

فاصله زیاد از برج مخابرات؛ علت آنتن دهی ضعیف گوشی

ممکن است فاصله‌تان از برج مخابرات یا آنتن‌های اینترنت همراه زیاد باشد.

بنابراین طبیعی است که آنتنتان ضعیف باشد. پس اگر جا به جایی منزل یا محل کارتان مشکل است، بهترین راه می‌تواند استفاده از روش های تقویت آنتن موبایل، مثل خرید یک ریپیتر (تکرارگر) باشد.

تکرارگر می‌تواند سیگنال‌های ضعیف را دریافت کند و آن را قوی کند و در دسترس شما قرار دهد.

Artboard-–-13-min

انتخاب اتوماتیک شبکه موبایل

با استفاده از این راه حل، شبکه های موبایلی به صورت خودکار جست و جو و تنظیم می شوند و به شما در حل این مشکل کمک خواهد کرد. برای انتخاب اتوماتیک شبکه موبایل، می بایست مراحل زیر را طی نمایید:

  1. به منوی تنظیمات گوشی بروید.
  2. به دنبال شبکه جدید موبایل بگردید و روی آن تپ کنید.
  3. روی شبکه های موبایل (mobile networks) تپ کنید .
  4. روی اپراتورهای شبکه که در این صفحه به شما نمایش داده می شود تپ کنید و گزینه ی Select Automatically را انتخاب کنید تا خود گوشی به دنبال سیگنال های آنتن موجود در نزدیکی شما بگردد و آنها را پیدا کند. 

بازگشت به تنظیمات کارخانه

اگر هیچ کدام از مراحل ذکر شده برای عیب یابی آنتن دهی تلفن همراه کارگر نیفتاد، می بایست گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

هر زمانی که گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید، سیستم عامل را دقیقا به همان حالتی می برید که زمان خرید گوشی داشته است.

اگر این مرحله را پیاده کنید، تمامی داده های شما از روی گوشی پاک خواهند شد.

اپراتور شبکه تلفن همراه را به طور دستی تنظیم کنید

تنظیم دستی اپراتور شبکه تلفن همراهتان هم می تواند در رفع مشکل عدم آنتن دهی موبایل موثر باشد. برای این کار وارد settings یا تنظیمات گوشی شوید؛ Mobile networks  را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید.

Network operators را انتخاب کنید و با ضربه زدن روی Search networks یا شاید هم Search manually منتظر باشید تا گوشی شما تمام اپراتورهای موجود شبکه تلفن همراه را نمایش دهد و در نهایت اپراتور شبکه تلفن همراه خود را انتخاب کنید.

از Airplane Mode کمک بگیرید

روش ساده دیگر برای حل مشکلات آنتن دهی تلفن همراه سامسونگ استفاده از حالت پرواز است. به مدت 30 ثانیه این حالت را فعال کنید و مجددا Airplane Mode را خاموش کنید.

سیم کارت خود را بررسی کنید

سیم کارت هم می تواند علت پرش آنتن گوشی سامسونگ باشد. پس بررسی کنید که سیم کارت به درستی در محل خود قرار گرفته باشد.

گوشی را از قاب خارج کنید

گرچه این مورد بسیار نادر است، اما غیرممکن نیست؛ زیرا تعدادی از قاب ها قدرت دریافت سیگنال را کم می کنند.

کد آنتن دهی گوشی سامسونگ

خیلی از افراد به دنبال دانستن اطلاعاتی از قبیل میزان آنتن دهی گوشی هستند ما در ادامه کد آنتن دهی گوشی سامسونگ را برای شما آورده ایم که می‌توانید اطلاعات میزان آنتن دهی سیم‌کارت را مشاهده نمایید.

کد آنتن دهی گوشی سامسونگ: *#۰۰۱۱#

شما با استفاده از کد تست می‌توانید آنتن دهی تلفن همراه را در گوشی اندرویدی (سامسونگ، شیائومی، هوآوی و ..) رفع کنید.

شماره‌ی *#*#۴۶۳۶#*#* در منوی صفحه کلید گوشی شماره گیری نمایید.

وارد صفحه‌ای که می‌شوید روی گزینه Device information یا Phone information کلیک کنید.

در نهایت گزینه Run Ping test را بزنید.

بعد از اینکه تست پینگ تمام شد، بررسی کنید که گزینه Radio option یا Radio data باید روشن باشد. اگر خاموش بود آن را روشن کنید.

بعد از تکمیل تست پینگ، گوشی‌تان را یک بار ری استارت کنید.

مشکلات سخت افزاری علت آنتن نداشتن گوشی

سومین علت آنتن نداشتن موبایل به بروز مشکلات سخت افزاری در اجزا و قطعات دستگاه مربوط می شود.

وارد شدن ضربه شدید به گوشی، احتمال آسیب وارد شدن به بخش مدار آنتن موبایل را افزایش می دهد. دریافت و جذب فرکانس ها و سیگنال ها، از وظایف اصلی آنتن موبایل قلمداد می گردد.

بروز هرگونه مشکل در این بخش، عدم آنتن دهی یا پرش آنتن موبایل را به همراه دارد.

راه حل: در بسیاری مواقع، آنتن دهی ضعیف یا عدم دریافت سیگنال ها، از خرابی قطعاتی مانند VCO، آی سی RF و آی سی PF موبایل ناشی می شود.

در این حالت غالبا امکان برقراری تماس برای کاربر فراهم نمی گردد.

آنتن دهی موبایل به شکل درست، مستلزم سالم بودن قطعات مربوط به بخش آنتن گوشی می باشد. برای رفع این مشکل می بایست به تعمیرکاران متخصص و حرفه ای مراجعه شود.

102649_887

رجیستر نشدن گوشی دلیل آنتن ندادن موبایل

در مواقعی، عدم آنتن دهی گوشی با رجیستر نشدن و قطع شدن سرویس دستگاه مرتبط است.

حذف شدن آیکون مربوط به آنتن یا کشیده شدن یک خط بر روی آن در نوار اعلان، حکایت از رجیستر نشدن گوشی دارد.

همچنین، در مواردی علت بروز این مشکل قرار نگرفتن سیم کارت در جایگاه اصلی خود می باشد.

راه حل: مطمئن شدن از قرار گرفتن درست سیم کارت در جایگاه خود، از مهم ترین اقدامات در این زمینه محسوب می شود.

در صورت حل نشدن مشکل، می بایست از رجیستر شدن تلفن همراه خود اطمینان حاصل کنید. به منظور انجام این کار باید شناسه ۱۵ رقمی مربوط به گوشی خود (IMEI) را به سر شماره ۷۷۷۷  ارسال کنید.