به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، اکنون که در آستانه ورود به روز خبرنگار در سال ۹۲ هستیم، هنوز عده ای از خبرنگاران موفق به دریافت هدیه ریاست جمهوری در سال ۹۱ نشده اند.

هدیه مذکور در اواخر سال گذشته به حساب تعدادی از خبرنگاران واریز شد، اما به حساب عده ای از خبرنگاران واریز نشد و این در حالی بود که برخی افراد شاغل در رسانه ها که عنوان خبرنگار نیز نداشتند و در مشاغل اداری و خدماتی مشغول به کار بودند، این هدیه را دریافت کردند.

مبلغ هدیه رئیس جمهور که به حساب برخی از افراد واریز شده، برابر ۴۰۰ هزار تومان است.

بخشی از خبرنگاران هدایای خود را در مرحله نخست دریافت نکردند اما در ادامه آن، معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد از آن دسته از خبرنگارانی که هدیه مربوطه به حسابشان واریز نشده بود، خواست نسبت به رفع نقص پرونده شان به خصوص شماره حساب سیبای خود در سایت « سمان» اقدام کنند تا مقدمات تهیه فهرستی از آنها برای ارائه به نهاد ریاست جمهوری جهت دریافت هدیه رئیس جمهور فراهم شود.

در این باره پدرام پاک آئین مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه امسال اظهار داشت: فهرست خبرنگارانی که شماره حساب خود را در سامانه « سمان» برای دریافت هدیه رئیس جمهور مربوط به سال ۹۱ اشتباه درج کرده اند، پس از اصلاحی که در این مورد صورت گرفت، تهیه و برای پرداخت به نهاد ریاست جمهوری ارسال شد.

وی درباره عدم واریز هدیه ریاست جمهوری به حساب برخی از خبرنگاران اظهار داشت: خبرنگارانی که این هدیه به حسابشان واریز نشده، یکی از سه اشکال زیر را در روند تکمیل مدارکشان داشته اند؛ یا شماره حسابشان اشتباه بوده، یا شماره حسابشان تکراری بوده که در هر دوی این موارد، بانک پاسخ منفی به درخواست می دهد و یا اینکه ثبت نام کرده اند و گواهی ثبت نام هم در سایت درج کرده اند اما گواهی از رسانه ای داشته اند که مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها ندارد و قانوناً و رسماً رسانه نیست.

پاک آیین یادآور شد: برای این هدیه به اصحاب رسانه فقط به دو فاکتور شماره حساب سیبا و گواهی اشتغال به کار در یک رسانه دارای مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها اکتفا کرده ایم.

این مقام مسئول بیان داشت: در پی عدم واریز هدایای ریاست جمهوری به حساب برخی از خبرنگاران، برای کسانی که شماره حساب خود را در سامانه « سمان» اشتباه درج کرده اند، پیامکی ارسال شد تا این دسته از خبرنگاران جامانده برای تصحیح شماره حساب اقدام کنند تا در نهایت هدایای روز خبرنگار سال ۹۱ در سال ۹۲ به حساب این دسته از افراد واریز شود.

پاک آیین در این باره می گوید که ما فهرست این شماره حساب های صحیح را به نهاد ریاست جمهوری داده ایم و آنها کار پرداخت را انجام می دهند.

یاسر منتظری، رئیس اداره خبرنگاران نیز گفت: یکی از شروط واریز هدیه ریاست جمهوری به خبرنگاران این است که افراد در ابتدای امر دارای شماره حساب باشند.

منتظری بیان داشت: اسامی آن دسته از افرادی که شماره حساب آنان به هر دلیلی اشتباه بوده استخراج شد و در لیست مغایرت ها قرار گرفت و در اختیار نهاد ریاست جمهوری برای واریز هدایا به حساب خبرنگاران داده شد.

وی با بیان اینکه ۹۰۰۰نفر از خبرنگاران در سایت سمان ثبت نام کرده و اسامی آنها به نهاد ریاست جمهوری ارائه شده است، افزود: از این تعداد کمتر از ۱۰۰۰ نفر موفق به دریافت هدایای ریاست جمهوری نشده اند.

حال که خبرنگاران و همچنین سایر افرادی که در خبرگزاری ها مشغول فعالیت هستند و عنوان خبرنگار را نیز ندارند، شماره های حساب خود را در پیش و پس از دریافت پیامک تصحیح کردند، باز هم شاهد هستیم که بخشی دیگر از اصحاب رسانه از این قافله جا مانده اند.

در اواخر خردادماه سال جاری نیز معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با ارائه توضیحاتی درباره پرداخت هدیه رئیس جمهور به خبرنگاران جامانده، از امکان پرداخت این هدیه به خبرنگارانی که در مرحله دوم نیز آن را دریافت نکرده اند، خبر داد.

محمدجعفر محمدزاده معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سئوال که چرا علیرغم اینکه خبرنگاران جامانده از دریافت هدیه رئیس جمهور با وجودی که موارد اِعلام شده از سوی این معاونت مبنی بر اصلاح شماره حساب و ثبت گواهی اشتغال به کار در یک رسانه را برای دریافت هدیه رئیس جمهور رعایت کرده اند، این هدیه به حسابشان واریز نشده است، گفت: همه کسانی که در سامانه « سمان» ثبت نام کرده بودند و مشخصاتشان در آن بارگذاری شده بود و شماره حساب هم داشته اند، فهرستشان برای دریافت این هدیه به ریاست جمهوری ارسال شده بود.

وی افزود: از مجموع این افراد، فهرست حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر که یا شماره حسابشان یا مشخصاتشان اشکال داشت، از نهاد ریاست جمهوری به ما برگشت داده شد که ما بعد از اصلاح این اشکالات، آن را به نهاد برگرداندیم و حتی شنیدم پرداخت هدیه به این افراد انجام شده است.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: الان آمار دقیقی از کسانی که احیاناً این هدیه را دریافت نکرده اند، ندارم، اما اگر هم تعداد اندکی مانده باشند که هنوز هدیه رئیس جمهور به حسابشان واریز نشده باشد، مسئله قابل بررسی است.

در ۲۳ خرداد هدیه رئیس جمهور طبق فهرست دومِ ارسال شده از سوی معاونت امور مطبوعاتی و اطلا ع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نهاد ریاست جمهوری، به حساب آن دسته از خبرنگارانی که از دریافت آن جامانده بودند، واریز شد. تعداد این خبرنگاران هنوز هم مشخص و یا اعلام نشده است، اما مبلغ هدیه رئیس جمهور که به حساب آنها واریز شده، ۴۰۰ هزار تومان است.

هم اکنون که از مرحله دوم واریز هدایای ریاست جمهوری به مرحله سوم رسیده ایم تعدادی از خبرنگاران از عدم واریز این هدیه به حسابشان می گوید.

طی پیگیری های صورت گرفته از معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد درباره روشن شدن تکلیف آن دسته از خبرنگارانی که تعداد آن ها نیز قابل ملاحظه است و عموماً خبرنگارانی را شامل می شود که طی سالهای گذشته این وزارتخانه دریافت کردیم که مبنی بر این است که اسامی تمامی افرادی که تا نیمه اسفندماه سال گذشته در سایت سمان ثبت نام کرده اند به نهاد ریاست جمهوری برای واریز وجوه ارائه شده است و هم اکنون این وزارتخانه مسئولیتی در این قبال ندارد چرا که مسئولیت واریز هدایا در شرایط حاضر بر عهده نهاد ریاست جمهوری است.

در این شرایط که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد توپ را به زمین نهاد ریاست جمهوری پرتاب می کند و نهاد ریاست جمهوری نیز در این باره سکوت اختیار کرده است، باید گفت که بخش قابل ملاحظه ای از خبرنگاران برای دریافت هدایای ریاست جمهوری سال ۹۱، بلاتکلیف مانده اند.