به گزارش پ ارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، در ادامه نوشت: آغاز ماه مبارک رمضان بهانه ای شد تا چند نقش ماندگار سریال های رمضانی این سال ها را مرور کنیم. نقش هایی که بدون شک ماندگاری آنها به عوامل متعددی همچون قصه، کارگردانی، بقیه بازیگران، موسیقی، ساعت و شبکه پخش و… وابسته بوده است.

*سید جلال/گمگشته

" آتیلا پسیانی" در اولین تجربه رمضانی قابل توجه تلویزیون، ریسک بزرگی کرد. او در سریال" رامبد جوان" ، دو نقش کاملا متفاوت را داشت. یکی نقش" جلال" ، مردی دیندار و مقبول و دیگری نقش" کریم" که یک دله دزد است. جابجا شدن این دو شخصیت، فضای سریال را می ساخت. " کریم" با کمک" داوو" (صالح میرزاآقایی) ، " جلال" را می دزدید و خودش را جای" جلال" جا می زد تا مال و منال او را بالا بکشد. اما کم کم متنبه می شد و حتی جانش را برای" جلال" می داد. می توان ادعا کرد موفقیت" پسیانی" و" گمگشته" مسیر را برای ساخت سریال های رمضانی باز کرد.

*ماشاالله/خانه به دوش

تلاش مؤثر" حمید لولایی" برای فرار از سایه" خشایار مستوفی" (زیر آسمان شهر، مهران غفوریان) ، او در سریال" رضا عطاران" ، " ماشاالله مرزوقی" بود. مردی از طبقه پایین جامعه که می خواست برای کار و پول در آوردن به مالزی برود اما پول سفرش را می دزدند. تقلای" ماشاالله" برای حفظ آبرویش طوری که کسی فکر نکند که پولش را خورده اند و ایران است و در مقابل تلاش" ارسلان" ، باجناق پولدارش (غلامحسین لطفی) برای ریختن پته او روی آب، شاکله سریال را می ساخت. قابل انکار نیست بخشی از موفقیت" لولایی" مرهون حضور" مریم امیرجلالی" بود. " امیرجلالی" نقش همسر" ماشاالله" را داشت. زنی عصبی، غرغرو اما مهربان.

*فرشته/او یک فرشته بود

اولین بازی" بهاره افشاری" چنان تأثیرگذار بود که بعد از ۸ سال و نقش های دیگر، همچنان او را با این نقش می شناسند. " افشاری" ، اولین شیطان ماه رمضانی تلویزیون بود که به قلم" علیرضا کاظمی پور" ، کارگردانی" علیرضا افخمی" و موسیقی" آریا عظیمی نژاد" موج ماورایی سازی در رمضان را راه انداخت. مخاطب، چون هیچ پیشینه ذهنی و قضاوت قبلی نسبت به او نداشت، مثل" بهزاد" (حسن جوهرچی) مدام از" فرشته" شیطان صفت رو دست می خورد. " فرشته" ای که اول به عنوان دختری مصدوم وارد خانه" بهزاد" شد اما کارش به کشتن" عزیز" ، مادر" بهزاد" (ثریا قاسمی) و جدا شدن" رعنا" ، همسر" بهزاد" (مریم کاویانی) کشید.

*جلیل/صاحبدلان

درست از آب درآوردن نقش منفی کار سختی است اما این کار را" محمد کاسبی" در سریال" محمدحسین لطیفی" انجام داد. او، " جلیل" ، برادر پولدار" خلیل" (حسین محجوب" بود. مردی که اعتقادات" خلیل" را به مسخره می گرفت. اوج بازی اش در میانه سریال بود که" خلیل" برای هشدار دادن پیش اش آمده بود. " جلیل" هم اینجوری جوابش را می داد: « چشماتو وا کن! یه نگاه به این زندگی بکن! … این فقط یه گوشه از زندگیمه… حالا یه نگاه به خودت بکن… به قد و قواره زوار در رفته ات… به خونه خرابه ای که توش می لولی… به این نوه یتیم یسیر پرمدعات… به پیر پسر آفتابه دزدت… به من بگو خدایی که مدام ورد زبونته و عمریه خیال می کنی همه جا هواتو دارده با توئه یا با من؟ »

*حاج یونس/ میوه ممنوعه

« سر پیری و معرکه گیری؟ » قصه یک خطی سریال" حسن فتحی" ، شاید با همین عبارت تعریف شدنی باشد. اینکه" حاج یونس فتوحی" (علی نصیریان) که پیرمرد بازاری و خانواده داریست ناگهان عاشق" هستی" ، دختر" بهرام" ، بزرگترین بدهکارش (هانیه توسلی) می شود. اما" نصیریان" ، فضاهای دیگری مثل تقابل با تمرد" غزاله" ، دختر کوچکش (طناز طباطبایی) ، زیاده خواهی پسر بزرگش" جلال" (امیر جعفری) و افزایش نقش بیرون از خانه همسرش" قدسی" (گوهر خیراندیش) به عنوان مدیر آموزش و پرورش را هم به تصویر می کشد.

همین تلفیق شرایط است که" حاج یونس" را سردرگم می کند. اقتدار قاضی" شارح سربداران" کجا و تزلزل" حاج یونس فتوحی میوه ممنوعه" کجا؟

*الیاس/اغما

« تو برگزیده شدی دکتر. » « تو نباید پیربابا رو عمل کنی. » " حامد کمیلی" در ۲۵ سالگی در اولین سریال ماورایی" سیروس مقدم" ، نقش" الیاس" را بر عهده داشت. این بازیگر اصفهانی الاصل سال قبل اش در دو سریال" به دنیا بگویید بایستد" (محمدرضا آهنج) و" پرواز در حباب" (سیروس مقدم) هم بازی کرده بود اما" الیاس" ، او را به همه شناساند. " الیاس" ، جوانی ظاهرالصلاح بود که به" طاها پژوهان" (امین تارخ) که جراح کاربلد مغز پناه می برد و او را گول می زد تا آدم های خوب را مداوا نکند. کم کم می فهمیم" الیاس" ، شیطان است که برای از راه به در کردن" پژوهان" ، وجوه جسمانی پیدا کرده است.

*نادر/بزنگاه

آخرین بازی" رضا عطاران" در یک سریال تلویزیونی. " عطاران" در" بزنگاه" که سومین سریال رمضانی اش هم بود نقش" نادر" را داشت. پسر معتاد و طرد شده خانواده که با تنها دخترش، " درسا" (نیکی نصیریان) برای گرفتن حق الارث پدر تازه درگذشته اش به خانواده برمی گشت. فضای تلخ سریال و شوخی های نادر موقع استفاده از مواد در دستشویی و… با انتقادات تندی روبرو شد. با این حال هم بازی او، هم بازی های دیگر به خصوص بازی" مرجانه گلچین" در نقش" بهجت" ، زن برادر" نادر" چشمگیر بود. " عطاران" با سری تراشیده یک معتاد دوست داشتنی را بازی کرد و حالا حدود ۴ سالی است که به تلویزیون برنگشته است.

*بزرگ/جراحت

اگر بینندگان تلویزیون در دهه ۶۰، " امین تارخ" را با نقش های" بوعی سینا" (ابن سینا، کیهان رهگذار) شیخ" حسن جوری" (سربداران/محمدعلی نجفی) می شناختند او در آخرین سال دهه ۸۰، این فضا را شکاند و" بزرگ" را خلق کرد. " تارخ" در سریال" محمدمهدی عسگرپور" که" سعید نعمت الله" آن را نوشته بود، برادر بزرگ خانواده بود. زندگی خوش آنها با تنشی که در ازدواج" اکرم" (مهدخت مهدوی فرد) با" امیرحافظ" پسر برادرش (یاسر جعفری) ایجاد می شود آغاز شد. صحنه بگومگوی" بزرگ" با برادرش، " اسماعیل" (علی عمرانی) و زن برادرش، " انسی" (آتنه فقیه نصیری) از صحنه های خیره کننده سریال تلویزیونی است.

*حاج فتاح/ملکوت

" محمدرضا شریفی نیا" که چند سالی است به تلویزیون بازگشته و نقش های متفاوتی را در سریال های مناسبتی و یا غیره تجربه کرده در آغاز دهه ۹۰ در سریال" ملکوت" با ایفای نقش" حاج فتاح" نقش های ابتدایی خود را در تلویزیون آغاز کرد، با اینکه تجربه خوبی کسب کرد اما مضمون نامناسب سریال اجازه خودنمایی" شریفی نیا" را نداد.

*لیلا/خداحافظ بچه

متأسفانه در سال گذشته شاهد شکوفایی بازیگران در سریال های ماه رمضان نبودیم اما بودند کسانی که بازی خوب آنها علاقمندان خاص خود را همچنان دارند.

" مهراوه شریفی نیا" از جمله بازیگرانی است که در همه حال برای مخاطبان جذاب بوده و لذت تماشای بازی های او هیچ گاه از بین نمی رود. بازی او در سریال" خداحافظ بچه" نشان داده که با وجود تجربه بازی اندک در تلویزیون شرایط بهتر بودن و خوب ایفا کردن را به او داده است.

با توجه به گذری که به سریال های سال های پیش ماه مبارک رمضان داشتیم باید دید که آیا امسال نیز با توجه به چهره هایی چون" مهدی سلطانی" ، " لعیا زنگنه" ، " هومن برق نورد" ، " بهنام تشکر" و یا" جواد رضویان" می توان چهره ماندگاری را در آرشیو سال آینده خود قرار داد.