همانطور که می‌دانید قهوه یکی از نوشیدنی‌های بیشتر افراد بخصوص نسل جوان است که آن را به چای یا نسکافه ترجیح می‌دهند و در روزهای سخت کاری و مشغله‌های ذهنی آن را می‌نوشند. این نوشیدنی پرطرفدار علاوه بر مزیت‌های فراوان مثل کاهش خطر ابتلا به زوال عقل، افزایش سوخت‌وساز بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست مضراتی هم دارد.

واژه قهوه برگرفته از زبان عربی و به معنی زایل کننده اشتهاست. طول درخت قهوه به ۷ تا ۱۰ متر می‌رسد و در اقلیم گرم و مرطوب رشد می‌کند گل‌ها کوچک این درخت بویی شبیه بوی یاسمن دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید دانه قهوه در ابتدا سبز و پس از رسیدن قرمز می‌شود و در کشورهای مختلف تهیه آن متفاوت است اما غالبا آن را با آب جوش و یا بخارآب درست می‌کنند.

اگر قهوه را ناشتا بنوشید چه عوارضی سراغتان خواهد آمد؟

معده اسید بیشتری ترشح می‌کند

هیدروکلریک اسید موجود در معده به سوزاندن غذاهایی که می‌خوردید کمک می‌کند اما وقتی با شکم خالی و ناشتا قهوه بنوشید این اسید داخل معده بالا می‌رود و تاثیر خوبی روی بدن ندارد و موجب سوزش معده، سندروم روده تحریک‌پذیر و زخم معده می‌شود.

نوشیدن قهوه برای افراد مبتلا به فشار خون، دیابت و ریفلاکس معده چندان توصیه نمی‌شود.

 

موجب سوء هاضمه می‌شود

نوشیدن قهوه با شکم خالی موجب نفخ و زخم معده می‌شود علاوه بر این توانایی متابولیسم بدن را کاهش می‌دهد زیرا بدن زمان سختی را برای هضم دارد.

بدن را دی‌هیدراته می‌سازد

قهوه به عنوان یک ادرارآور شناخته می‌شود و نوشیدن آن با شکم خالی باعث می‌شود پی‌درپی سرویس بهداشتی بروید که در دراز مدت موجب خشکی بدن می‌شود برای متعادل کردن آن سعی کنید حتما با شکم پر قهوه بنوشید.

سطح سروتونین را کاهش می‌دهد

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی طبیعی است که بدن برای حال خوب و آرامش به آن نیاز دارد بنابراین وقتی ناشتا قهوه می‌نوشید باعث می‌شود سیر به نظر برسید و دیگر میل به خوردن صبحانه نداشته باشید در نتیجه سروتونین کاهش می‌یابد.

بسیاری از کارشناسان براین باورند بهترین زمان برای نوشیدن قهوه بین ۱۰ صبح و ۱۲ ظهر است، یعنی زمانی که کورتیزول شروع به کاهش می کند.

موجب عصبانیت می‌شود

کاهش سطح سروتونین در بدن موجب عصبانیت، بی قراری و حتی افسردگی و در نهایت باعث سختی تمرکز می‌شود. نوشیدن قهوه واقعا بد نیست اما بخاطر داشته باشید چه هنگام آن را مصرف می‌کنید.

قهوه

مواردی که نوشیدن قهوه ممکن است به سلامت شما آسیب بزند

نوشیدن قهوه داغ

اگر جز آن دسته افرادی هستید که دوست دارید قهوه و چای را به محض دم کشیدن داغ بنوشید لازم است بگوییم دیگر این کار را انجام ندهید زیرا با توجه به گزارشات سازمان بهداشت جهانی مصرف نوشیدنی‌های بالای ۱۴۹ درجه فارنهایت ممکن است احتمال ابتلا به سرطان مری را بالا ببرد با این وجود بیشتر کافی‌شاپ‌های آمریکایی قهوه را بین ۱۴۵ و ۱۷۵ فارنهایت به مشتری ارائه می‌دهند که بسیار هشدار دهنده است. اگر قهوه را در خانه با قهوه ساز درست می‌کنید از این قاعده مستثنی نیستید زیرا آنها هم در دمای بالا قهوه را دم می‌کنند پس بهترین راه حل این است که کمی زمان دهید تا دمای قهوه کاهش یابد.

فرد مستعد اضطراب

اگر بطور کلی فرد مضطربی هستید نوشیدن قهوه بیش از یک یا دو فنجان را روزانه برایتان توصیه نمی‌کنیم زیرا کافئین موجود در قهوه با تاثیر روی سیستم عصبی و ترشح هورمون کورتیزول باعث تشدید اضطراب و مشکلات خواب می‌شود به همین دلیل چند ساعت قبل خواب از نوشیدن قهوه اجتناب کنید.

وقتی کمبود خواب دارید

اگرچه قهوه یکی از راه حل های طبیعی برای یک شب بی خوابی یا کم خوابی است اما تاحدی، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد اگر ۳ شب متوالی کمتر از ۵ ساعت در شبانه روز بخوابید هیچ کافئینی دیگر در بهبود هوشیاری موثر نخواهد بود زیرا عملکرد شناختی چنان کاهش می یابد که دیگر کافئین نمی‌تواند بر آن غلبه کند. اگر نمی‌توانید در طول شبانه روز ۷ ساعت بخوابید قهوه را کنار بگذارید و چرت ۲۰ دقیقه‌ای داشته باشید تا سرحال شوید و هوشیاری را بهبود بخشید.

منبع: برنا