مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: با توجه به رگبار ساعتی برف در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی استان دستگاه‌های امدادی و اجرایی به حالت آماده‌باش درآمدند.

محمدرضا فلاح نژاد با اشاره به رگبار ساعتی برف در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی، اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین الگوهای پیش یابی حاکی از گذر سریع سامانه بارشی سرد از صبح سه شنبه ۲۵ آبان تا صبح چهارشنبه ۲۶ آبان از منطقه البرز مرکزی می‌باشد.

وی ادامه داد: به موجب آن وزش باد نسبتاً شدید، رگبار ساعتی و موقت برف و باران و کاهش محسوس دما (٥ تا ٨ درجه سانتیگراد) به ویژه در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی به شرح زیر مورد انتظار می‌باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز بیان کرد: همچنین رگبار ساعتی و موقت برف و باران، وزش باد نسبتاً شدید و کاهش محسوس دما (٥ تا ٨ درجه سانتیگراد) از صبح سه شنبه ۲۵ آبان تا صبح چهارشنبه ۲۶ آبان ماه ادامه دارد.

وی تصریح کرد: بر این اساس اقدامات پیشگیرانه در مناطق کوهستانی به ویژه ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی انجام شود، چراکه اختلال در تردد معابر، یخبندان سطحی و لغزندگی سطح جاده‌ها و آسیب به محصولات کشاورزی به دلیل کاهش محسوس دما مورد انتظار است.

فلاح نژاد گفت: صرفه جویی در مصرف نهاده‌های انرژی، به همراه داشتن وسایل ایمنی، زنجیر چرخ، گرمایشی و ارتباطی (تجهیزات زمستانی) هنگام تردد در ارتفاعات جاده‌های در دستور کار شهروندان قرار گیرد.

وی اظهار کرد: با توجه به ماندگاری دمای کمینه صفر و زیر صفر درجه سانتیگراد، هرگونه عملیات بتن ریزی در مناطق مذکور مطابق با آییننامه بتن با مخاطره یخ زدگی همراه خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با بیان اینکه کشاورزان و بهره برداران مرتبط با توجه به کاهش محسوس دما و آسیب به محصولات کشاورزی تمهیدات لازم را اتخاذ نمایند، تصریح کرد: همچنین کوهنوردان با توجه به فعالیت سامانه بارشی از هر گونه صعود به ارتفاعات و قلل البرز مرکزی خودداری نمایند.

وی خاطرنشان کرد: لذا شایسته است، اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان شهرستان وشهرداران و… ضمن آگاهی از وضعیت جوی اعلام شده، اطلاع رسانی و هشدار به موقع از طریق رسانه‌های محلی و غیره را انجام و آمادگی لازم را به منظور فراهم نمودن تمهیدات مورد نیاز به ویژه در مناطق اثر را داشته باشند.

فلاح نژاد متذکر شد: همچنین همکاری با نیروهای امدادی، راهداری، امورحمل ونقل جاده‌ای، پلیس راه، راهور و عوامل مردمی استان در این خصوص مورد انتظار و الزام خواهد بود.

 

منبع : مهر