به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، کمبود مدرسه در شهرک های جدید موضوع تازه ای محسوب نمی شود؛ سالهاست که در اطراف تهران و حواشی شهرها، مجتمع های متعددی احداث می شود بدون آنکه برای تحصیل فرزندان ساکنین این مجتمع ها برنامه ریزی شود.

* از قانونی که حذف شد تا قانون امسال

بر اساس ماده ۱۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش و ۴ تبصره ای که در سال ۷۹ به این قانون افزوده شد، انبوه سازانی که بیش از ۲۰۰ واحد مسکونی ساخته بودند، موظف به احداث یک مدرسه یا به عبارتی تأمین فضاهای آموزشی، پرورشی و فرهنگی مجموعه مسکونی ساخته شده بودند.

از آنجا که برخی از انبوه سازان با اقداماتی چون ساخت ۱۹۹ واحد مسکونی یا عمل نکردن به تعهدات شان، تنها بدهکارانی بودند که دردی از مشکل فضای آموزشی شهرک های جدید حل نمی کرد، این قانون حذف شد.

اما در بودجه سال ۱۳۹۲، برای شهرک های جدید اندیشیده شده است. در بند ۷۹ قانون بودجه آمده است: « در سال ۱۳۹۲ به منظور تأمین مسجد و واحدهای آموزشی مورد نیاز در شهرک های مسکونی جدید در شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر، سازندگان ملکفند در مجموعه های مسکونی با بیش از یک هزار واحد مسکونی، نسبت به احداث و یا تأمین هزینه های مسجد و واحدهای آموزشی مورد نیاز بر اساس استانداردهای آموزشی و برآورد اداره کل نوسازی مدارس استان مربوط و اداره اوقاف و امور خیریه اقدام نمایند» .

* ارائه صدور پروانه و گواهی پایان کار ساختمان ها در صورت ساخت مدرسه

مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: در قانون قبلی انبوه سازان خطاب قرار می گرفتند و اکنون سازندگان باید نسبت به تأمین فضای آموزشی اقدام کنند.

وی ادامه داد: در قانون بودجه آمده است که صدور پروانه و گواهی پایان کار توسط شهرداری ها در این شهرک ها منوط به اخذ تأییدیه احداث، تأمین و یا اعلام عدم نیاز واحدهای آموزشی توسط اداره کل نوسازی مدارس استان مربوطه است.

رئیسی اظهار امیدواری کرد که بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۲، تمام شهرک هایی که احداث می شود، صاحب واحد آموزشی شوند.