میترا تیموری؛ سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش  درباره آخرین وضعیت صدور برگه حمایت تحصیلی برای اتباع خارجی و ثبت‌نام آنان اظهار کرد: تهیه و تدوین شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی همه ساله از طریق کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی در اداره کل امور اتباع وزارت کشور با حضور نماینده وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادها و وزارتخانه‌های مرتبط با امور اتباع خارجی صورت می‌پذیرد.

وی افزود: در سال تحصیلی 1399 تعداد 187 هزار برگه حمایت تحصیلی برای دانش‌آموزان اتباع خارجی فاقد مدارک هویتی ــ اقامتی از سوی دفاتر کفالت صادر شد و با توجه به تسهیل در بندهای شیوه‌نامه در خصوص ثبت‌نام از اتباع و مهاجرین خارجی فاقد مدرک هویتی و اقامتی، تاکنون بیش از 173 هزار برگه حمایت تحصیلی از طرف دفاتر کفالت صادر شده است و با توجه به مراجعه اتباع خارجی به دفاتر کفالت صدور و نوبت دهی سنجش و مقدمات ثبت‌نام کماکان ادامه دارد و اتباع خارجی فاقد مدرک هویتی و اقامتی بعد از گذراندن مراحل سنجش و دریافت برگه حمایت تحصیلی به مدارس دولتی محل سکونت خود مراجعه و نسبت به ثبت‌نام فرزندان خود اقدام می‌کنند.

تیموری در پاسخ به این پرسش که آیا ظرفیت مدارس دولتی برای پذیرش دانش‌آموزان اتباع خارجی کافی است؟ و آیا آموزش و پرورش بر اساس امکانات خود پیشنهاد اسکان پناهجویان جدید را در شهرهای کم جمعیت که تراکم کمتری وجود دارد، داده است؟ گفت: هم‌اکنون حدود نیم میلیون دانش‌آموز اتباع خارجی که بیش از 95 درصد از آنها را دانش‌آموزان اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند در مدارس جمهوری اسلامی ایران در کنار دانش‌آموزان ایرانی بدون هیچ گونه تبعیض و به صورت رایگان مشغول به تحصیل هستند و سالیانه شاهد افزایش 5 تا 10 درصدی دانش‌آموزان اتباع در مدارس هستیم که در صورت روند افزایش تعداد اتباع و مهاجرین خارجی، آموزش و پرورش مشکلی در خصوص ثبت‌نام ندارد.

سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: به وظیفه خود در قبال آموزش و تحصیل کودکان لازم‌التعلیم متعهدانه و دلسوزانه در سراسر ایران اسلامی می‌پردازیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش وظیفه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان اتباع را برعهده دارد و متولی ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی در کشور، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور است.

تیموری درباره اینکه تاسیس مدارس غیردولتی برای اتباع خارجی به چه صورت است؟ تصریح کرد: متقاضیان درخواست اخذ مجوز برای مدارس بین الملل و اتباع خارجی پس از دریافت تأییدیه و استعلام از وزارت امور خارجه و حراست کل کشور از طریق مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی معرفی می‌شوند که طبق ضوابط و مقررات برای آنها مجوز مدارس ویژه اتباع صادر خواهد شد؛ مطابق با مجوزی که اخذ می‌کنند، کتب درسی آنها می‌تواند مطابق با مواد درسی در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بوده یا مواد درسی آموزش و پرورش کشور افغانستان باشد. در حال حاضر تعدادی مدارس ویژه اتباع در استان‌های تهران، قم، خراسان رضوی و اصفهان در حال فعالیت فعالیت است.