جلال خوش‌چهره ، روزنامه‌نگار ارشد و فعال مطبوعاتی در گفت‌وگو با «پارس‌نیوز» به اهمیت تأمین امنیت شغلی خبرنگاران پرداخت و اظهارداشت: امنیت خبرنگار دو وجه دارد؛ وجه نخست خود خبرنگار است که می‌بایست مطابق توانمندی‌های شخصی حاشیه امنیتی ایجاد کند و از یک خبرنگار به یک صاحب نظر بدل شود. تأثر در هر حوزه، عامل موفقیت است و بدیهی‌ست که چنین نیرویی در هر زمان لازم و نیاز مطبوعات فعال است.

وی افزود: عامل دوم امنیت شغلی یک خبرنگار به قوانین شغلی و استخدامی آن بازمی‌گردد. متاسفانه در شرایط حال حاضر، کم ترین میزان امنیت شغلی از آن خبرنگارها و معمولاً بیش‌ترین مدت قرارداد‌ آن‌ها سه ماهه است.

خوش‌چهره تصریح کرد: امکانات کم توأم با یک قرارداد کوتاه مدت یکی از معضلات حال حاضر جامعه خبرنگاری است که ضرورت دارد برای آن چاره اندیشی شود‌.

*امنیت خبرنگار در گرو مصونیت قانونی

این روزنامه‌نگار ارشد همچنین خاطرنشان کرد: امنیت شغلی یک خبرنگار در گرو میزان مصونیتی‌ست که قانون به او می‌دهد. به لحاظ حقوقی اهمیت دارد تا این مصونیت در دست خبرنگار باشد تا بتواند جنبه‌های مختلف یک اتفاق را بررسی کند.

وی یادآور شد: خبرنگاران در یک ناامنی شغلی به سر می‌برد. به ویژه آنکه هیچ سندیکا و انجمنی برای حمایت از آن‌ها وجود ندارد تا در صورت بروز مشکلات، مطالبات‌شان را پیگیری کنند.

این فعال مطبوعاتی در پایان گفت‌‌وگو عنوان کرد: خبرنگاران از حقوق تمامی صنف‌ها و مردم دفاع می‌کنند، به کرات امنیت خود را به خطر می‌اندازد اما در بزنگاهی که نیاز است از آن‌ها حمایت شود، هیچ نهاد و سازمانی به حمایت برنمی‌تابد. نباید فراموش کرد خبرنگاران نماینده افکار عمومی هستند و نیاز است تا از آن‌ها حمایت گردد. پشتیبانی از خبرنگار، حمایت از افکارعمومی و تأمین امنیت شغلی و حقوقی وی از مهم‌ترین مطالبات است‌.