نادر توکلی ، در پاسخ به این سوال که آیا موج پنجم کرونا شروع شده یا خیر، اظهار داشت: خطر افزایش کرونا وجود دارد، لذا مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنند.

وی افزود: بعد از شروع موج چهارم کرونا و روند کاهشی آن در ۴۰ روز اخیر، شیب نزولی به یک ثبات رو به افزایش رسیده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: شناسایی ویروس‌های جدید هندی، آفریقایی و جهش یافته دلتا نیازمند مطالعات ژنتیکی است که در حال حاضر شرایط و توالی ژن‌ها و تحقیق در این زمینه امکان پذیر نیست.

وی اظهار کرد: رفتار ویروس در پیک چهارم تغییر کرده و ما با ویروسی مواجه هستیم که شدت سرایت بالاتر ولی میزان مرگ و میر کمتری دارد.

توکلی افزود: آنچه مهم است اینکه در حال حاضر وضعیت الگوی شهری تا حد زیادی تغییر کرده و با توجه به کاهش محدودیت‌های شغلی و خستگی مردم از شرایط بیماری و به رغم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان تهران روند کاهشی نداریم.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد میزان بستری روزانه در استان تهران بالای ۷۰۰ نفر و در حال حاضر تعداد کل بستری بیشتر از ۴۰۰۰ نفر است. در واقع وضعیت بیماری به ویژه در استان تهران یک روند با ثبات رو به افزایش است.

توکلی از برنامه واکسیناسیون همگانی به عنوان مهم‌ترین عامل مؤثر در کاهش مرگ و میر بیماران کرونایی نام برد و افزود: در سنین زیر ۱۰ سال کودکان پرخطری داریم که امکان ابتلاء به کرونا در آنها وجود دارد و می‌توان گفت تقریباً ۵ درصد از کل مبتلایان شامل افراد زیر ۱۰ سال می‌شود و کمترین میزان ابتلاء مربوط به رده سنی ۱۰ تا ۲۰ سال است.

وی تاکید کرد: موج پنجم در کمین است، لذا رعایت همه جانبه دستورالعمل‌های بهداشتی باید ادامه یابد.