به گزارش پارس به نقل از فارس، خیابان امام خمینی (ره) اصفهان، یکی از خیابان های بسیار پر تردد و شلوغ اصفهان با کلی محلات تو در تو که در ابتدای محل ورودی به اصفهان واقع شده است.

یکی از خیابان های پر حادثه که شاید به جرات بتوان گفت در طی سال های گذشته بیشترین تصادف و بیشترین کشته را داشته است و شاید بتوان گفت در گذشته ای نه چندان دور، روزی یک کشته و چندین تصادف دلخراش در این خیابان و خیابان های منتهی به آن رخ داده است.

طرح های چندین ساله پلیس برای برقراری نظم، امنیت و طرح های شهرداری برای عبور عابران و نیز احداث پل های عابر پیاده هم هر چند موثر بود، اما افاقه نکرد.

صادق یاوری از ساکنان منطقه عاشق آباد ضمن ابراز رضایت از کاهش ترافیک در خیابان امام خمینی (ره) می گوید، خودروهای پر سرعت هنگامی که از رمپ خروجی پل ها به سمت خیابان امام خمینی (ره) وارد می شوند به حجم ترافیک این خیابان افزوده و منجر به گر ه های ترافیکی و بعضا تصادف در پایین خیابان می شود و باید مدت ها منتظر عبور خودروها بود که عملا زمان صرفه جویی شده در بالای پل را در ترافیک پایین جبران می کند.

یکی از ساکنان خیابان امام خمینی (ره) که منزلش در این خیابان قرار دارد، افزود: تا کنون چندین بار خود بر روی این پل به دلیل ترافیک و نیز خرابی یک خودرو منتظر و در ترافیک مانده است.

نکته قابل توجه این است که عبور کامیون ها و خودروهای سنگین به دلیل وجود شهرک امیرکبیر و نیز خیابان شاهپور جدید و قرار گرفتن محلات زیاد در کنار عبور و مرور کامیون ها و تریلرها به این حوادث و نیز ترافیک ها اضافه کرده است.

طرح ساخت پل دو طبقه امام خمینی (ره) از طرف شهرداری اصفهان در راستای کاهش این بار سنگین تردد یکی از راه هایی بود که در این خیابان به سرعت آغاز و پایان پذیرفت.

یکی از پروژه های ملی که در کارنامه شهرداری اصفهان به عنوان یک پروژه تاثیرگذار و قابل قبول برای کاهش ترافیک مطرح و مورد تشویق بسیاری از محافل قرار گرفت ساخت همین خیابان دو طبقه بود.

هر چند مدتی از افتتاح این پل توسط ریاست جمهوری نگذشته بود که خبرهایی مبنی بر غیر فنی بودن این پل مطرح شد، اما مسئولان شورای اسلامی شهر این موارد را کذب دانسته و ساخت این پل را کاملا کارشناسی عنوان کردند.

از ساخت نخستین پل دو طبقه کشور بیش از چهار سال می گذرد و تا کنون به لحاظ فنی هر چند که ایراداتی مطرح است، اما حادثه خاصی در زمینه رخ نداده است و عبور و مرور از این پل تا کنون سبب تصادفات بسیاری شده که بعضا موردهای آن همچون خطر سقوط اتوبوس بسیار نادر بوده است.

همچنین برخی از این تصادفات به دلیل غیر هم سطح بودن خیابان و نیز سرعت بالای خودروها، منجر به قرار گرفتن این خودروها بر لبه این خیابان و خطر سقوط از ارتفاع را به همراه داشته است.

خطر از آنجا آغاز می شود که موتورسوران بدون کلاه ایمنی نیز از این پل تردد و سبب ایجاد تصادف می شوند.

نداشتن دید کافی جلو، سرعت بالای خودروها، تردد هم زمان چند خودرو در چند لاین کنار هم، ترمز بی جا از جمله مواردی است که به حوادث ناگوار این پل اضافه می کند.

موتورسواران نیز به دلیل اینکه موانعی بر سر راه خود نداشته باشند، برای سهولت در رفت و آمد ترجیحا از پل دو طبقه استفاده می کنند.

البته با یک دید کمی بدبینانه می توان گفت: در ساختار این پل برای جلوگیری از حوادث ناگوار و پرتاب از ارتفاع خیابان به سمت خیابان زیرین فکری اندیشیده نشده است، همچنین اگر در نظر بگیریم که روزی این پل خراب شود، چه حوادث ناگوار و چه مدیریت بحرانی انجام شود، نیز فکری اندیشیده نشده است.

همچنین برای این پل فکری نشده است که اگر زمانی دچار حوادث رانندگی زنجیره ای و تصادفات ناگوار باشد، نیروی پلیس و نیز اورژانس چگونه و از چه راهی بر حادثه دیدگان امداد رسانی کند.

پلیس در این زمینه می گوید: این پل محلی برای کنترل عبور و مرور ندارد و عملا نمی توان برای کنترل عبور و مرور خودروها، به ویژه خودروهای متخلف و نیز موتور سیکلت سواران داشته باشیم.

سرهنگ حسین غلامی در گفت وگو با خبرنگار فارس در این زمینه گفت: خیابان امام خمینی (ره) شهر اصفهان یکی از خیابان های پرتردد و نیز حادثه خیز اصفهان است که به دلیل موقعیتی که دارد، امکان کنترل خودروها و نیز موتورسواران را ندارد.

وی با اشاره به اینکه در ثبت تصادفات شهری خیابان امام خمینی (ره) جزء خیابان های حادثه خیز شهر اصفهان است، افزود: این خیابان دارای روگذر و زیرگذر است و امکان اینکه پلیس در این نقطه مستقر شود، وجود ندارد.

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان تصریح کرد: طی روزهای گذشته در جلساتی که با شهرداری اصفهان داشتیم مقرر شد که برای کنترل ترافیک این خیابان به ویژه پل دو طبقه امام خمینی (ره) دوربین نصب کند چرا که راه دیگری برای کاهش عبور و مرور موتور سواران و نیز تشخیص تخلفات وجود ندارد.

وی تصریح کرد: قرار شده است که برای این پل دوربین های پلاک خوان نصب شود که بتواند در نبود پلیس در بالای این پل تخلفات را ثبت و جریمه صادر کند.

غلامی ادامه داد: پیش بینی می کنیم، تا چند ماه آینده نیز دراین محل دوربین نصب شود.

  هر چند طرح پروژه دو طبقه امام خمینی (ره) طرح در خور توجه و به جایی برای خیابان امام خمینی (ره) بود، اما شاید بهتر بود که برای کنترل پلیس بر روی عبور و مرور و نیز رسیدن به موقع پلیس بر روی این پل فکری از سوی کارشناسان اندیشیده شود.