به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در سومین روز از اجلاس رؤسای آموزش و پرورش مناطق کشور که در سالن همایش های رازی در حال برگزاری است، اظهار داشت: ۷۰۰ کار برای زیرساخت های تحول بنیادین انجام دادیم که ۱۷۰ مورد برای اولین بار در آموزش و پرورش انجام شده است.

وی به تفاوت آموزش و پرورش با دیگر وزارتخانه ها اشاره کرد و گفت: فعالیت هایی که امروز در وزارتخانه ها انجام می شود به سرعت خود را نشان می دهد، اما تأثیر اقداماتی که در آموزش و پرورش انجام می شود، در آینده و شاید یک یا چند دهه بعد خود را نشان دهد.

حاجی بابایی با بیان اینکه فعالیت های آموزش و پرورش را با دو ویژگی اسلامی بودن و ایرانی بودن انجام داده ایم، افزود: امیدواریم سال های آینده قدم های مؤثر تعلیم و تربیت نتیجه دهد، چرا که در محور معلم، دانش آموز، کتاب و مدرسه سازی کارهای مهم و تعیین کننده انجام شده است.

* پیش بینی ردیفی جداگانه برای سرانه و ورزش دانش آموزی

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: یکی از اقداماتی که انجام شد، ساماندهی و آسیب شناسی از منابع مالی و اعتبارات آموزش و پرورش بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته سخت ترین سال برای آموزش و پرورش از نظر اعتبارات بود، ادامه داد: اعتبارات و نوع تحریم هایی که در کشور شکل گرفته بود ما در سختی فراوانی قرار داد، ولی آموزش و پرورش در این شرایط حتی سخنی در خصوص این نوع وضعیت اقتصادی اش بیان نکرد.

وی به ایجاد ۷ الی ۸ ردیف در بودجه امسال توسط مجلس اشاره کرد و بیان داشت: در گذشته نوع کاری که در آموزش و پرورش انجام می شد، شفافیت مالی نداشت البته الان هم کامل نشده است، به عنوان مثال هیچ گاه برای اردوگاه های دانش آموزی ردیفی نداشتیم.

حاجی بابایی اضافه کرد: تا به امروز ردیفی تحت عنوان سرانه دانش آموزی در بودجه نداشتیم و اولین بار است که اعلام شد ردیفی برای سرانه، ورزش دانش آموزی، قرآن، گرمایش و سرمایش پیش بینی شود.

وی ادامه داد: در گذشته اعتبارات آموزش و پرورش به صورت مجموعه ای و بسته ای ارائه می شد و این وزارتخانه باید ابتدا حقوق فرهنگیان را پرداخت می کرد و اگر درباره حقوق کم می آمد باید موارد دیگر را تعطیل می کرد و حقوق پرداخت می شد.

*ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش

حاجی بابایی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش که مجلس نیز به آن وارد می شد، بحث نیروی انسانی بود، گفت: آموزش و پرورش در بحث نیروی انسانی به دلیل گوناگونی نیروها، به شدت با مشکل مواجه بود، ضمن اینکه این نیروها نه در جذب و نه در جایگاه پس از به کارگیری، ساماندهی نداشتند.

وی به مصوبه مجلس برای جلوگیری از به کارگیری بی ضوابط نیرو در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در این چهار سال سعی شد در آموزش و پرورش نیروی انسانی از عزت برخوردار باشد.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: موفق شدیم در طول چهار سال گذشته، ۲۰۰ هزار نفر از نیروهای آموزش و پرورش را کاهش دهیم در عوض دیگر نیروها در جای خود قرار گیرند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش دارای ۸ تا ۹ نوع نیروی انسانی بود، گفت: در آن زمان عدد معلم و دانش آموز مشخص نبود، اما اکنون عدد کارمندها را دقیق داریم و اگر در هر نقطه کشور یک نفر وارد آموزش و پرورش شود، مطلع می شویم.

حاجی بابایی تأکید کرد: در حال حاضر ۷،۸ نوع نیروی انسانی نداریم؛ نیروی انسانی ما کاملاً مشخص شده است، خدماتی یا آموزشی است.

* ۹۵ درصد دانش آموزان در مدارس ثبت نام شده اند

حاجی بابایی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۵ درصد دانش آموزان در مدارس ثبت نام شده اند، گفت: آن دسته از دانش آموزانی که هنوز ثبت نام نشده اند، تا پایان تیرماه در مدارس ثبت نام خواهند شد.

وی ادامه داد: در گذشته ثبت نام دانش آموزان از شهریورماه در مدارس آغاز می شد و تا مهرماه و گاهی آبان هم می انجامید، اما اکنون ثبت نام، ساماندهی و نقل و انتقال معلمان در تیرماه انجام می شود.

وی به ساماندهی فضاهای آموزشی اشاره کرد و گفت: تعداد مدارس یک نوبته کشور از حدود ۶۰ درصد به ۹۰ درصد رسیده است و در تلاش هستیم تا با استفاده بهینه از فضای آموزشی و مهندسی نیروی انسانی به سمتی برویم تا تحول در آموزش و پرورش را به خوبی شکل دهیم.