سفر در ایام کرونا؟ به فاصله یک سال و یک ماه از شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ در کشورمان، بعید است پاسخ این سوال را ندانیم، اما اگر سفر ضرورت دارد و قرار است به جاده بزنیم، کسب اطلاعات درباره وضعیت ترافیکی راه‌ها و مرور پیش بینی‌های هواشناسی ضرورت دارد.

نوروز ۱۴۰۰ در حالی از نیمه گذشته که افزایش شیوع ویروس در هفته اخیر و همچنین شیوع نسخه جهش یافته ویروس کرونا در اغلب مناطق کشورمان، نگرانی‌ها را تشدید کرده و موجب شده که توصیه به سفر نکردن و بازگشت از سفر، ورد زبان مسئولان باشد؛ سفر‌هایی که می‌تواند موجب شیوع ویروس و افزایش شمار بیماران و رقم خوردن پیک چهارم کرونا در کشورمان باشد که ابعادش وسیع‌تر پیش‌بینی می‌شود.

اما اگر به هر دلیل مجبورید، به جاده بزنید و سفر کنید، باید مراقب باشید که پروتکل‌های مراقبتی و بهداشتی همچنان پابرجا هستند و اموری مانند شست‌وشوی مداوم دست ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری، پرهیز از تجمع، توجه به تهویه هوا و...، جزئی جدایی ناپذیر از زندگی محسوب می‌شوند که رعایتشان برای آن‌هایی که به دلیل هر امر ضروری مجبورند از خانه بیرون بزنند، لازم و حتی حیاتی است.

با این یادآوری ها، لازم است تاکید کنیم که بنا بر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، سفر از/به شهر‌های قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع است و بر این مبنا، ۶۷ شهرستان کشورمان (۲۳ شهرستان قرمز و ۴۴ شهرستان نارنجی) نمی‌توانند مبدا یا مقصد هیچ نوع سفر نوروزی باشند؛ چه راه‌های منتهی به آن‌ها باز یا مسدود و چه آب و هوایشان دلچسب و بهاری باشد.

آخرین وضعیت ترافیک امروز

سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل راهور نیروی انتظامی گفت: تردد در محور‌های چالوس، هراز و فیروزکوه، آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت (رفت و برگشت) روان است.

وی ادامه داد: محور چالوس دارای بارش برف و باران و مه گرفتگی در ارتفاعات، محور‌های هراز و فیروزکوه دارای بارش باران و مه گرفتگی در ارتفاعات، آزادراه تهران – شمال و آزادراه قزوین – رشت فاقد هرگونه مداخلات جوی است.

شیرانی گفت: محور‌های شریانی شهداد - نهبندان و خرم آباد – پلدختر مسدود هستند همچنین محور قزوین - همدان (کیلومتر ۱۱۰) مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین لاین روبه رو  دوطرفه انجام می‌شود.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل راهور نیروی انتظامی از هموطنان خواست قبل از تردد از طریق شماره تلفن ۱۲۰ و ۸۸۲۵۵۵۵۵ (۱۰ خط) در جریان آخرین وضعیت جوی و ترافیکی قرار گیرند.