به گزارش پارس ، رضا درستکار منتقد سینما در گفتگو با مهر با بیان این مطلب که" هفت" برنامه ای تاثیرگذار است که تاثیر آن در طولانی مدت مشخص می شود، گفت: با توجه به اینکه تلویزیون برنامه های منتقدانه مختلفی درباره موضوعات مختلف دارد، ناخودآگاه مقایسه نسبت به برگزاری این نوع از برنامه ها پیش می آید و معمولا این دو مقایسه بین دو برنامه هفت و ۹۰ است. اما در این رابطه باید بگویم که مقایسه این دو برنامه یک اشتباه بزرگ است.

وی توضیح داد: برنامه ۹۰ یک برنامه سطحی و ژورنالیستی است که تنها ۱۰ درصد از زد و بند حوزه ورزش را بازتاب می دهد و با توجه به اینکه ورزش فوتبال به گونه ای است که نقد و ادبیات ویژه ای در آن حکومت نمی کند، هرکس هرچه که می خواهد در این برنامه می گوید و عادل فردوسی پور که مجری قابلی است، تلاش می کند این برنامه را در سطح ژورنالیستی نگه دارد.

برنامه" هفت" آغاز یک گفتگو با مخاطب است

این مستندسازی با اشاره به اینکه" هفت" یک برنامه فرهنگی و هنری است که به تحلیل فرهنگ و هنر می پردازد، عنوان کرد: این برنامه سعی دارد به مخاطب خود شناخت بیشتر بدهد و باعث ایجاد تعامل فرهنگی و گفتگو در جامعه شود و این به آن معنا است که برنامه ای مانند ۹۰ پایان یک گفتگو و برنامه ای مانند هفت آغاز گفتگو است.

درستکار با اشاره به اینکه برنامه های منتقدانه در سطح" هفت" را نباید با نگاه سلیقه ای دنبال کرد، گفت: نباید به دلیل آن که نوع اجرای چنین برنامه ای با سلیقه ما جور در نمی آید و یا چون مجری برنامه را دوست نداریم، این برنامه را مورد بی مهری قرار دهیم. البته من هم موافقم که برنامه هفت، برنامه کاملا موفقی در بحث جذابیت برای مخاطب نبوده است، البته در دوران حضور فریدون جیرانی این برنامه از جذابیت بیشتری برخوردار بود و بیشتر این جذابیت به دلیل اطلاعات و شخصیت جیرانی بود.

گبرلو سعی می کند همه را راضی نگه دارد

وی بیان کرد: نباید فراموش کرد که محمود گبرلو با فریدون جیرانی متفاوت است ولی وی تمام تلاش خود را می کند تا این برنامه را از چارچوب های درونی تفکر موجود در صدا و سیما نجات دهد. از نظر من کار گبرلو در برنامه هفت سخت تر است چراکه سعی می کند همه را در سینما راضی نگه دارد زیرا واقعا چنین فشاری بر وی وجود دارد. به عنوان مثال یک بار در یکی از برنامه های هفت به عنوان منتقد حضور داشتم، فردای آن روز متوجه شدم که سینماگری که روبروی من بود، نامه ای بلند بالا و اعتراض آمیز نسبت به برنامه هفت و نقدهای انجام شده نوشته است. این نشان می دهد که افرادی که در سینما هستند بسیار حساس بوده و نقدها را نمی پذیرند.

این منتقد سینما توضیح داد: برنامه هفت، برنامه ۹۰ نیست و اگر برنامه هفت مانند ۹۰ اجرا شود، یک اشتباه بزرگ است. قرار نیست در هفت، اجرایی ژورنالیستی داشته باشیم، در چنین شرایطی است که برنامه هفت به رسالت خود عمل نکرده است.

هفت برنامه ای متوسط رو به جلو است

وی در پاسخ به این سوال که برنامه هفت تا چه اندازه در تغییر مسیر سینما تاثیرگذار است، گفت: نمی توانیم بگوییم تاثیرگذار نبوده است. این برنامه تلاش کرده است روزنی را ایجاد کند تا مخاطب بتواند در تحلیل فیلم ها توانایی بیشتری داشته و در شناسایی فیلم خوب موفق باشد. هفت برنامه ای متوسط رو به جلو است و برای آن که بتوان آن را قوی تر کرد، باید پشتیبانی بیشتری از این برنامه صورت گیرد.

درستکار در پایان توضیح داد: با توجه به موضوع برنامه هفت که در رابطه با فرهنگ و هنر است، حساسیت بیشتری از سوی مقامات ارشد کشور نسبت به آن وجود دارد، اما کمتر پیش می آید که یک مقام ارشد دولتی به پای برنامه ۹۰ نشسته و آن را ببیند. برنامه ۹۰ محلی برای کل کل فوتبالیست ها بوده و در لحظه تمام می شود و تنها برای سرگرمی ساخته می شود، اما برنامه هفت اثر آنی نداشته و تاثیرات آن در سینما در درازمدت انجام خواهد گرفت، برنامه ۹۰ در رابطه با یک پدیده گذرا بوده و هیچ گاه نمی توان آن را با برنامه فرهنگی و هنری مقایسه کرد.