علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۸۰۰ بیمار سرپایی به مراکز درمانی و بهداشتی استان تهران مراجعه کردند و ۴۰۲ بیمار جدید نیز با تشخیص کرونا در بیمارستان‌های تهران بستری شدند که ۱۰۸ نفر آنان مستقیما در بخش‌های ویژه بستری شدند.

علیرضا زالی خاطرنشان کرد: آمار بیماران سرپایی نسبت به هفته گذشته ۲۳ درصد و نسبت به روز گذشته ۴.۹ درصد رشد داشته است.

به گفته وی هم اکنون ۲۱۰۳ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان تهران بستری هستند که ۷۲۳ نفر آنان در بخش‌های مراقبت ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

زالی رشد شاخص‌های آماری بیماران سرپایی و بستری در تهران را حاکی از شکل گیری امواج جدید بیماری برشمرد و شرایط تهران را کماکان بحرانی ذکر کرد.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خاطرنشان کرد:تغییر آمار مرگ و میر بیماران نیز بین دو تا چهارهفته دیگر پیش بینی می‌شود.

 وی تشخیص اینکه چه میزان از بیماران بستری و سرپایی مبتلا به ویروس جدید انگلیسی هستند را دشوار دانست؛زیرا از نظر بالینی علایم افتراقی بین سوش‌های جدید و قبلی وجود ندارد. به خصوص بیماران  بدحالی که در بدو ورود نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند و یا مراجعان گروه سنی نوجوان که ظن بالینی ابتلا به این نوع را بر می‌انگیزد.

 زالی با وجود  نظارت‌های جدی بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی گفت: متاسفانه در روزهای اخیر و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال شاهد افزایش ترددهای شهری و کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی هستیم که  بسیار نگران کننده است.

به گفته وی به صورت میانگین  ۴۷ درصد افرادی که در تهران با تشخیص کرونا بستری می‌شوند  دارای تست  pcr مثبت هستند که این امر نشان دهنده چرخش جدید یا فعالتر شدن ویروس در تهران است که می‌تواند همان ویروس قبلی یا نوع جهش یافته باشد.

 زالی با اشاره به وضعیت شکننده تهران،خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی تهران به گونه ای نیست  که محدودیت‌ها کاهش یابد یا تغییر در شیوه نامه‌های بهداشتی داشته باشیم. از مردم می‌خواهم دقیق و جدی پروتکل‌ها را رعایت کنند و اگر این شرایط تداوم یابد شاید مجدد مجبور به اعمال محدودیت‌های سخت تری باشیم؛ بنابراین مردم باید بیش از گذشته کمک کنند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ضمن ابراز نگرانی از  حمل و نقل عمومی در شهر تهران، گفت: بیش از یک میلیون نفر روزانه از مترو استفاده می‌کنند که علیرغم تمام تلاش مدیریت شهری رعایت فاصله گذاری در این محل مختل است و می‌تواند باعث گسترش شیوع بیماری شود و نیازمند توجه بیشتر است.