محمد مهدی تندگویان در نشست خبری گرامیداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز زن گفت: فرا رسیدن میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها را تبریک می‌گویم. امیدواریم به‌کارگیری بانوان در عرصه‌های مختلف رشد یابد و اعطای جایگاه شایسته به بانوان نیز عملی شود.

معاون ساماندهی امور جوانان با ارائه گزارشی از عملکرد خود تصریح کرد: در موضوع اوقات فراغت بزرگداشت‌های هفته جوان را داشتیم که در سال ۹۲، ۳۴۷ رویداد در هفته جوان داشتیم اما سال ۹۸ حدود ۱۴ هزار و ۲۳۱ رویداد برگزار شد. در اردوهای گردشگری و هویتی نیز سال ۹۲ و ابتدای دولت در کل کشور ۴۵ اردو و سال ۹۸، ۱۰۶۱ اردو برگزار شده است.

وی افزود: سال ۹۲ نیز ۱۶۶ جلسه گفتگوی جوانان برگزار شده که سال ۹۸ این رقم به ۵۲۳۳ مورد رسیده است. برگزاری ویژه برنامه‌های فراغتی دهه کرامت نیز از سال ۹۷ آغاز شده که در سال ۹۸ نیز ۵۳۱۲ ویژه برنامه برگزار شده است. ویژه برنامه‌های فراغتی دهه ولایت نیز از سال ۹۷ آغاز شده که بیش از ۳ هزار برنامه در این زمینه داشته‌ایم.

وی با اشاره بر خانه‌های جوان نیز عنوان کرد: سال ۹۲ در کل کشور هیچ خانه جوانی نداشتیم اما حال ۱۳۰ خانه جوان فعال در کشور داریم که احتمالاً تا پایان دولت ۲۰۰ خانه جوان خواهیم داشت. اجرای طرح‌ها و برنامه‌های جوانان در این خانه‌ها انجام می‌شود و سال ۹۸ بیش از ۲۱۰۰ برنامه برگزار کردیم.

معاون ساماندهی امور جوانان ابراز داشت: برای اولین بار در کشور سند اوقات فراغت برای تقسیم کار دستگاهی با رویکرد اجرایی تدوین شد. این سند به مراحل پایانی رسیده و در صورت تصویب در شورای عالی جوانان، از سال آینده شرح وظایف برای تمام دستگاه‌ها اجرایی خواهد بود. بحث اوقات فراغت همیشه یک عنوان کلی داشت و از سال آینده می‌توان عملکرد تک تک نهادها را بررسی کرد.

وی افزود: در حوزه اشتغال و کار آفرینی نیز سیاست گذاری اشتغال با ماست اما از سال ۹۷ به بحث ایجاد اشتغال ورود کردیم و در مقطع و گام اول با نگرش به تشکل‌های مردم نهاد و ایجاد اشتغال و این تشکل‌ها آغاز به کار کردیم. اقدام دیگر ما نیز بحث آموزش‌های مهارتی بود که در راستای فرمان رهبری برای مهارت آموزی سربازان با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح اقدام کردیم.

تندگویان ابراز داشت: متأسفانه جوانان ما در سیستم آموزشی هیچ گونه مهارت شغلی یا رفتاری کسب نمی‌کنند به همین منظور در طرح سرباز ماهر آموزش‌های شغلی و مهارت‌های زندگی را اجرا کردیم و در ۱۶ استان آغاز به کار کردیم.

وی ادامه داد: راه اندازی مراکز منش به عنوان مراکز نوآوری و شکوفایی نیز از دیگر اقدامات ما بود که در آن جوانان ایده‌های کار آفرینی خود را آنجا مطرح می‌کنند و برای ایده‌ها کلاس‌های آموزشی گذاشته می‌شود تا آن ایده به سمت ایجاد اشتغال و در اجرایی شدن پیش می‌رود. در ابتدا ۵ مرکز در کشور راه اندازی شد و ۷۵ رویداد تا پایان ۹۸ برگزار شد. ۲۹۳۸ نفر از در این رویدادها شرکت کردند. افراد آموزش دیده در این مراکز نیز ۴۲۹۲ نفر بوده است.

معاون ساماندهی امور جوانان یادآور شد: حمایت از برگزاری بیش از ۱۰۰ رویداد استارت آپی، حمایت از اجرای بیش از ۱۵۰ مورد طرح فناورانه، کار آفرینی و غیره، راه اندازی بازار مجازی تولیدات و محصولات جوانان، تولید ۱۰۰ قسمت مستند با موضوع جوانان کار آفرین، راه اندازی دبیرخانه گردشگری و کار آفرینی جوانان، تدوین محتوای آموزش کار آفرینی برای معلمان با محوریت استان یزد، تفاهم نامه با وزارت تعاون برای تعاونی‌های جوانان که در اکثر استان‌ها شکل گرفته است و تفاهم نامه با جهاد دانشگاهی برای برگزاری رویدادهای کار آفرینی نیز از جمله اقدامات انجام شده است.

تندگویان تصریح کرد: در صدور مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازواج و خانواده نیز ۳۵۰ مرکز در حال فعالیت هستند و پیش بینی می‌کنیم تا پایان دولت به ۵۰۰ مرکز برسیم. یک فراخوان عمومی نیز به تمامی مشاوران داده شده تا اقدام به همکاری کنند.

وی یادآور شد: جشنواره فیلم ازدواج با نگرش نمایش فیلم‌های منتخب حوزه ازدواج و خانواده، برگزاری دو دوره جشنواره فیلم تدبیر زندگی، ارائه خدمات مشاوره به جوانان و زوجین که تا پایان ۹۹، بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، آموزش‌های قبل و حین ازدواج و بیش از ۶۳ هزار کارگاه نیز برگزار شده است. ارائه خدمات مشاوره به زوجین بی بضاعت که در ۱۳ استان پر طلاق کشور و برای بیش از هزار زوج انجام شد.

وی افزود: از دیوز اقدامات انجام شده نیز می‌توان به ارائه خدمات مشاوره غیر حضوری و بهره‌مندی ۶۰۰ هزار نفر، تربیت ۵ هزار مربی در دو سال گذشته، برگزاری ۱۷۷ کارگاه زوج درمانی، آموزش به زوجین در آستانه طلاق در ۲۲ شهر کشور، بردباری کارگاه‌های آموزشی مشاوره رایگان به خانواده‌های کشور، جنایت از ۱۸۰ طرح مردم نهاد جوانان، بحث مجمع ملی خیرین ازدواج در ۲۶ استاد فعال شده، نسیت های تخصصی برای توسعه اجتماعی جوانان نیز انجام شده است. ۵۰ کارگاه آموزشی برای اصحاب رسانه برگزار شد.

معاون ساماندهی امور جوانان خاطرنشان کرد: در مجموع ۳۸۰ هزار خدمات مشاوره نیز در ایام کرونا برگزار کردیم و ۱۸۷۰ گفتگوی رایگان مجازی برای ازدواج را برگزار کردیم.

وی درباره وام ازدواج گفت: سال ۹۲ حدود ۲۹ هزار میلیارد ریال وام ازدواج پرداخت کردیم که سال ۹۸ و تا پایان سال ۹۹ با شیب فعلی حدود ۴۵۰ هزار میلیارد ریال پرداخت وام ازدواج را داشته باشیم. خوشبختانه جوانان دیگر در صف دریافت وام هم باقی نمی‌مانند. طی ۹ ماه گذشته نیز ۸۰ درصد متقاضیان دریافت وام، مبلغ خود را دریافت کردند.

تندگویان عنوان کرد: در موضوع بازی‌های یارانه‌ای نیز ورود کردیم و پیام‌های آموزشی را در غالب بازی‌های منتقل کردیم که خوشبختانه استقبال خوبی نیز انجام شد. امیدواریم سال آینده چندین بازی را با حمایت خود و با گرایش آسیب‌های اجتماعی تولید شود. میزان استفاده از بازی‌های داخلی بسیار بالاست.

معاون ساماندهی امور جوانان ابراز داشت: وام‌های اشتغال، مسکن، تأمین جهیزیه، اعطای مسکن و کالا به زوجین جوان و غیره نیز با کمک خیرین و به صورت هدفمند انجام شده است.

وی از افزایش آمار ازدواج خبر و داد و گفت: هر ساله آمار ازدواج در کشور منفی بوده اما امسال در ۹ ماه سال جاری، ۵ درصد رشد ثبت ازدواج و ۳ درصد کاهش ثبت طلاق را داشتیم و پس از ۲۵ سال شاهد افزایش نرخ ازدواج بودیم. حذف مراسمات به دلیل شیوع کرونا و کاهش رسم و رسومات یکی از دلایل مهم افزایش ازدواج است. البته تا رسیدن به ثبت آمار دقیق در کشور فاصله داریم. علیرغم این مه احتمال افزایش نزاع‌های خانگی به دلیل شیوع کرونا را داشتیم اما شاهد کاهش طلاق بودیم.

تندگویان تصریح کرد: در این دولت شورای عالی جوانان را برگزار کردیم که ۴ جلسه شورا را داشتیم که بحث تغییر سن جوانی مطرح و از ۱۸ تا ۳۵ سال شد. این امر باعث حذف تداخل میان دستگاه‌ها شد. اگر تا پایان سال نیز این شورا تشکیل شود مصوبات خوبی را خواهیم داشت.

وی افزود: در ایام کرونا نیز پویش‌های مختلفی در راستای تاکید رهبر معظم از جمله کمک مومنانه، همت جوانان، جوانان مدافعان سلامت و غیره انجام شد. در ماه رمضان بیش از ۴۰۰ هزار خانواده را با ظرفیت خیرین و جوانان پوشش دادیم. از ابتدای سال نیز حداقل دو برابر این رقم را در کشور مورد حمایت قرار داده‌اند.

وی افزود: موضوع امریه در سمت‌ها نیز خوشبختانه امسال راه اندازی شد و با توجه به سهمیه مقام معظم رهبری در این زمینه جوانان امکان استفاده دارند. این آن به مربوط به ۶ ماه پایانی خدمت سربازی و برای جوانان فعال در تشکل‌ها ست که می‌توانند برای ۶ ماه پایانی از آیت تسهیلات استفاده کنند. البته هنوز حتی یک نفر هم برای این موضوع داوطلب نشده و بنده تمامی شایعات را تکذیب می‌کنم.

تندگویان تصریح کرد: در موضوع بیانیه گام دوم نیز بحث سند جامع سیاست گذاری گام دوم را انجام دادیم و مطالعات خوبی را انجام دادیم و هدف ما تبدیل این سند به یک سند اجرایی با نگرش به حوزه جوانان است. طی دو ماه آینده نیز این سند جامع تدوین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بر روی این بیانیه ۴ پژوهش خوب انجام شد. در موضوع تشکل‌ها در ابتدای دولت کم‌تر از ۱۰۰ تشکل داشتیم اما حال حدود ۳ هزار تشکل داریم که احتمالاً تا پایان دولت به ۳۷۰۰ تشکل خواهیم رسید.

انتخابات ادامه داد: طی تفاهم نامه با وزارت کشور نیز شناسه تشکل‌ها به صورت ملی انجام شد و تا امروز ۲۵۱ سمن موفق به دریافت شناسه شدند و امیدوارم سال آینده تشکل بدون شناسه نداشته باشیم. انتخابات مجامع استانی نیز تاکنون دو دوره در کشور برگزار شده و دوره نهایی نیز با حضور وزارت کشور برگزار شد و ۹۸ درصد آمار مشارکت در انتخابت را داشتیم و این امر نشان از اعتماد و استقبال جوانان از سمن‌ها است. در حال حاضر دو خانم عضو مجمع ملی هستند.

تندگویان تاکید کرد: ۵۵ کارگاه ملی برای توانمندسازی تشکل‌ها برگزار شده است. حمایت از بیش از ۴ هزار طرح را داشتیم و برای اولین بار در کشور رتبه بندی سازمان‌های مردم نهاد را انجام دادیم.

وی افزود: در بحث اشتغال با کمک دو بانک عامل، ۳۱۶۴ تسهیلات پرداخت شده و بیش از ۵ هزار نفر نیز مشغول به کار شدند و ۶۴۰ فقره تسهیلات توسط یکی از این بانک‌ها پرداخت و بیش از هزار خروجی اشتغال در روستاها را داشتیم. در آموزش‌های مهارتی نیز تا امروز بیش از ۲۱ هزار و ۱۳۰ نفر مهارت‌های اشتغال و زندگی را طی کرده و مدارک بین‌المللی دریافت کرده‌اند. مراکز منش نیز امسال به ۱۰ مرکز رسیده است.

معاون ساماندهی امور جوانان ابراز داشت: شکل‌گیری انجمن‌های دوستی جوانان به ویژه با جمهوری آذربایجان و ترکیه را داشتیم. برای اولین بار در یونسکو کمیته جوانان به ریاست معاونت جوانان شکل گرفت.

وی درباره پیشنهاد وام تجمیعی گفت: این امر یک پیشنهاد خام است و به نظر بنده اعتبارات زیادی در کشور برای جوانان پردازند می‌شود اما خروجی آن برای جوانان مؤثر نیست. در حال حاضر وام مسکن، ازدواج و غیره پرداخت می‌شود اما پراکنده است. پیشنهاد بنده این بود که بخشی از این تسهیلات پرداختی تجمیع شود با بازپرداخت بلند مدت حدوداً ۳۰ ساله همراه باشد. این موضوع ظرف یک سال قابل انجام نیست و نیاز به عزم ملی دارد. این امر اصلاح در ساختار بودجه نیست بلکه انقلاب در بودجه است. بحث ما درباره یک گول خیالی نیست بلکه منابع این امر در کشور وجود دارد تنها به یک توزیع عادلانه نیاز دارد.