حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: موج جدید بیماری کرونا در کشور، به معنای تعطیلی بخشی از کسب و کارها، ایجاد مشکلات جدید در جامعه و اخلال در انجام خدمات رسانی به مردم است و باید با تشدید نظارت‌ها و تلاشی همگانی، بکوشیم کشور با موج جدید این بیماری مواجه نشود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آمار دو رقمی فوت عزیزانمان، آمار کمی نیست و باید روندی کاهشی این آمار تداوم یابد، گفت: در شماری از استان‌ها روند کاهشی آمار بیماران و فوتی‌ها متوقف و در برخی موارد نیز شاهد افزایش بیماران و بویژه ابتلا جوانان و نوجوانان هستیم که این باعث نگرانی است و همه باید به دقت دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه حدود یک سال از ویروس کرونا به کشور سپری شده است و در این مدت با سختی و مشکلات فراوانی مواجه بودیم، اظهار کرد: همچنان باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و مراقبت‌های خود را ادامه دهیم این ویروس و بیماری واگیر و عالم‌گیر جان بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را گرفته است و معلوم نیست که روند مرگ و میر‌ها تا چه زمانی ادامه پیدا کند، لذا باید همچنان مراقبت کنیم.

روحانی دستاورد‌های مقابله با ویروس کرونا در کشورمان را برای ملت و دولت ایران، غرورآفرین دانست و اظهار داشت: در یکسال گذشته کادر درمان، بسیج، سازمان‌های مردم‌نهاد و سایر دستگاه‌ها در کنار هم در مسیر مقابله با ویروس کرونا قرار گرفتند و با اقدامات انجام شده در یکی دو هفته اخیر، آمار فوتی‌ها در کشورمان کاهش یافته است؛ لذا از همه آن‌هایی که دست‌اندرکار این کار سنگین و بزرگ بودند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر چه نسبت به گذشته شاهد شرایط بهتری هستیم، اما باید مراقبت شود تا روند کاهش بیماری و کاهش مرگ و میر همچنان ادامه پیدا کند.

روحانی تصریح کرد: نباید بخاطر کاهشی شدن مرگ و میرها، مسیر عادی‌سازی در رفتار‌های خانوادگی و اجتماعی انجام شود چرا که همچنان این نگرانی وجود دارد که مجدداً شاهد روند صعودی این بیماری باشیم و چنانچه مراقبت نکنیم ممکن است با ویروس جهش‌یافته مواجه شویم.

وی گفت: حداقل باید در پنج الی شش ماه آینده با دقت مراعات پروتکل‌های بهداشتی را ادامه دهیم تا روند واکسیناسیون انجام شود.

روحانی با تاکید بر ضرورت تشدید نظارت‌ها، گفت: صرفاً بیان تذکر و مطلب در رسانه‌ها کفایت نمی‌کند و بایستی بخش نظارتی را هم تشدید کرد و در این راستا از طریق اپلیکیشن‌ها می‌توان نظارت‌ها را در خصوص رفت و آمد‌ها و تردد‌ها تشدید کرد. همچنان که قرارگاه هم می‌تواند با اپلیکیشن‌های موجود سفر‌های بین شهری مبتلایان به بیماری را کنترل کند و این کار ضروری و لازم است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: از مجموع گزارش امروز چنین احساس می‌شود که ویروس کرونا در سطح جهان تضعیف نشده است بلکه برعکس بیماری‌زایی، سرایت و خطر آن بیشتر هم شده است.