فرید نجفی سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: به برخی از  شرکت‌هایی که در زمینه واکسن کرونا فعالیت داشتند مجوز کمیته اخلاق، غذا و دارو داده و آن‌ها را مورد تحسین قرار دادیم.

نجفی گفت: به طور معمول در ابتدای آزمایش‌ها به برخی از شرکت‌ها مجوز می‌دهیم که در فاز اول مطالعات بالینی با حجم کمی از نمونه (حدود  ۶۰ نفر) وارد کار شوند که اگر نتیجه آزمایشات موفقیت آمیز ظاهر شود مطالعات وارد فاز‌های دیگر خواهد شد.  درباره واکسن کرونا نیز اگر مشکلی پیش نیاید باید تا خرداد ماه شاهد نمونه اولیه واکسن ایرانی باشیم و آن را برای انسان استفاده کنیم.

او با اشاره به اینکه تولید واکسن باید ۳ فاز بالینی خود را طی کند، ادامه داد: به احتمال زیاد فاز اول مطالعات بالینی واکسنکرونای ایرانی از ۱۰ روز دیگر شروع خواهد شد که در این فاز حدود ۵۰ نفر و فاز دوم ۳۰۰ نفر مورد آزمایش قرار می گیرند. همچنین فاز سوم مطالعات بالینی این واکسن روی چندین هزار نفر تست می‌شود و در واقع مرحله‌ای از واکسیناسیون عمومی است.

نجفی تصریح کرد: تعداد افرادی که در لیست داوطلبان دریافت واکسن کرونا قرار می‌گیرند باید طبق شیوه نامه سازمان غذا و دارو انتخاب شوند. در فاز اول که آزمایش روی  ۵۰ نفر از داوطلبان انجام می‌شود، باید نکاتی مانند اینکه فرد در گذشته به کرونا مبتلا نشده است و هیچ بیماری زمینه‌ای ندارد به دقت بررسی شود. تیم پزشکی حدود یک ماه این افراد را مورد بررسی قرار می دهند و شیوه نامه‌ها روی آن ها طی چند مرحله اعمال می شود. داوطلبان هیچ هزینه‌ای برای تزریق واکسن پرداخت نمی‌کنند، زیرا همین موضوع هم جزو استاندارد‌های مطالعات واکسن است.