سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشریح وضعیت کرونایی کشور اظهار کرد: خوشبختانه برای اولین بار شاهد خروج تمام شهرستان‌های کشور از وضعیت قرمز بیماری هستیم. به طوری که اکنون ۲۰۵ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی یعنی پرخطر و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد، یعنی با خطر متوسط بیماری قرار دارند.

 سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به روند کاهش میزان بستری و فوتی‌های کرونا در کشور بیان کرد: در هفته گذشته میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری و همچنین میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری نسبت به هفته ماقبل دارای روند کاهشی بوده است.

استان‌های رکورددار بستری و مرگ و میر کرونا

لاری به استان های رکورددار موارد بستری کرونا اظهار کرد: میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری در هفته چهارم آذر ماه حود ۹ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین میزان بروز به ترتیب در استان‌های مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، ایلام و اردبیل بوده است.

 سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به میزان مرگ و میر کرونا و استان های رکورددار فوتی بیان کرد:  استان همچنین میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور در هفته چهارم آذر ماه حدود ۱۹.۳ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین میزان بروز در این شاخص به ترتیب در استان‌های اردبیل، یزد، گلستان، زنجان و ایلام بوده است.

وضعیت کرونایی کشور

وضعیت کرونایی کشور شکننده است

لاری ادامه داد: علی رغم خروج شهرستان‌های کشور از وضعیت قرمز و همچنین تداوم روند کاهشی در موارد ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور که مرهون همکاری مردم در عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی، توسعه همکاری‌های بین بخشی و تلاش های شبانه روزی پرسنل نظام سلامت بوده است.

 سخنگوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: وضعیت بیماری در کشور همچنان ناپایدار، حساس و شکننده بوده و هر گونه عادی انگاری شرایط زمینه‌ای را جهت خیز مجدد بیماری فراهم می‌کند.

وی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند ایستادگی و رعایت دستورالعمل‌ها هستیم و امیدواریم با تداوم همکاری مردم در عمل به توصیه های بهداشتی و پرهیز از رفتارهای اجتماعی خطرآفرین و به‌ویژه خودداری از برگزاری هرگونه مهمانی و دورهمی شب یلدا، شاهد ادامه روند کاهشی بیماری در کشور باشیم.