کیت تشخیص سریع کرونا می تواند ظرف 20 تا 30 دقیقه کرونا را مشخص کند و در حال حاضر کیتهای تشخیص کرونا که توسط ایران تولید شده و در تمام کشور وجود دارد.

همچنین کارشناس مسئول امور آزمایشگاه‌های معاونت  بهداشت  دانشگاه علوم پزشکی مشهد از توزیع کیت تشخیص سریع کرونا در مراکز  منتخب ۱۶ ساعته دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد.

فاطمه کیانی در خصوص کیت‌های تشخیص سریع بیماری کرونا اظهار کرد: این کیت‌ها تولید داخلی هستند و برای اولین بار  در سطح کشور توزیع شده‌اند، به همین دلیل محدودیتی برای توزیع آنها در اولین مرحله وجود داشته است که به‌زودی مرتفع خواهد شد .

وی افزود: این کیت‌ها از هفته گذشته در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع شده‌ و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز این کیت‌ها را دریافت کرده است. از این کیت‌ها در همه مراکز منتخب ۱۶ ساعته در همه شهرستان‌ها استفاده می‌شود و اگر لازم شد تست کرونا با این کیت‌ها در درب منزل شهروندان نیز قابل انجام است. تیم‌هایی که به درب منازل شهروندان مراجعه می‌کنند می‌توانند در صورت ایجاد مکان مناسب،  پس از نمونه‌گیری این تست را در محل انجام دهند و نتیجه را مشخص کنند، زیرا امکانات آزمایشگاهی خاصی برای این تست‌ها نیاز نیست. در غیر این صورت نمونه‌برداری انجام شده و نمونه با شرایط زنجیره سرد به نزدیکترین مرکز منتخب ۱۶ ساعته منتقل شده و در آنجا تست انجام می‌شود.

کیانی افزود: علاوه‌بر مراکز منتخب ۱۶ ساعته، این کیت‌ها در مراکز تجمعی مانند مراکز سالمندان، پادگان‌ها، مناطق صعب‌العبور و مراکزی که  فاصله زیادی از مرکز استان دارند، قابل استفاده هستند.

 کارشناس مسئول امور آزمایشگاه‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد:  این تست‌ها  بین ۲۰ الی ۳۰ دقیقه نتیجه را مشخص می‌کنند، اما  قاعدتا در انجام هر آزمایشی منابع خطا وجود دارد از جمله اگر بار ویروسی کم باشد، نتیجه تست منفی خواهد شد. ولی به  طور کلی حساسیت و اختصاصی بودن این تست از نظر سازمان جهانی بهداشت مورد تایید است. برای انجام این تست‌ها روش نمونه‌گیری تقریبا با روش PCR یکی است اما در مورد کیت‌های تشخیص سریع نمونه‌برداری تنها از بینی فرد صورت می‌گیرد. آزمایش‌های غربالگری تشخیص کووید -۱۹ رایگان انجام می‌شود.

وی افزود: خواهشم از تمام مردم این است که با توجه به اینکه امکانات کافی در کشور فراهم شده است برای شناسایی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و کاهش زنجیره انتقال به مراکز منتخب ۱۶ ساعته مراجعه کنند. همچنین مردم می‌توانند برای آگاهی از آدرس مراکز منتخب ۱۶ ساعته  و در صورت نیاز مراجعه این مراکز به درب منزلشان، با شماره ۴۰۳۰ تماس بگیرند.