به گزارش پارس ، ایوب آقاخانی در گفت وگو با ایسنا، ضمن بیان مطلب بالا ادامه داد: گاهی حساسیت ها، حساسیت های قابل دفاعی نیستند اما تنها به عنوان یک هنرمند این نظر را می دهم و اصرار روی درکش از جانب مسؤولان ندارم. شخصا فکر می کنم « فرار از زندان» در رادیو و تلویزیون کار قابل پخشی است و هیچگونه اشکالی را برای پخش از صداوسیما برای این کار وارد نمی دانم.

آقاخانی خاطرنشان کرد: شاید سریال اصلی، به خرده اصلاحاتی نیاز داشته باشد که البته همه آثار برای پخش از این فیلتر رد می شوند؛ من برای ساختن نسخه ی رادیویی « فرار از زندان» خودم موقع نگارش به این ملاحظات پایبند بودم.

وی بیان کرد: چهار سال پیش که من این ایده را برای احیای مخاطبان نمایش رادیویی جدی گرفتم و به مدیران وقت پیشنهاد دادم، « فرار از زندان» را در میان چهار کاندیدای دیگر از سریال های موفق روز جهان، به عنوان یکی از بی ضررترین و قابل دفاع ترین آثار انتخاب کردم وگرنه ممکن بود افق آرمانی من آثار دیگری باشند ولی فکر کردم « فرار از زندان» بی ضررترین، کم خطرترین و بی اصطکاک ترین اثر خواهد بود.

کارگردان نمایش رادیویی « فرار از زندان» همچنین اشاره کرد: « فرار از زندان» با توجه به صورت بیرونی داستانش یعنی نقد سیستم قضایی حاکم بر آمریکا، هم نظر با ماست، در عین حال جذابیت، ریتم تپنده و سرعت دارد که این سرعت و ریتم حلقه ی مفقوده ی سریال های تلویزیونی و نمایش های رادیویی ماست.

او ادامه داد: سرعت و ریتم به راحتی می تواند در ارتباط با مخاطبان یک بار دیگر رادیو را به گذشته ی طلایی خود برگرداند.

آقاخانی اظهار کرد: از اینکه نمایش رادیویی « فرار از زندان» مورد استقبال مخاطبان واقع شده، خوشحالم و این به شدت برایم هیجان انگیز است ولی متاسفم از این جهت که تولید این کار انرژی زیادی برد و زمان زیادی صرف آن شد و تعداد عوامل زیادی در این کار فعالیت کردند.

او به خبرنگار ایسنا گفت: من به عنوان فیلمباز و سریال باز حرفه یی ایده های زیادی برای تداوم این جریان داشتم ولی متاسفانه ترجیح می دهم که همین « فرار از زندان» به فرجام برسد و مخاطبان خودش را پیدا کند و با آنها ارتباط برقرار کند و به بازخوردهای پرشور مخاطبان دل خوش کنم و همین هم برایم فعلا کافی است.

بازیگر نمایش « فرار از زندان» یادآور شد: هنگامی که طرح نمایش رادیویی کردن « فرار از زندان» را ارائه دادم تصمیم داشتم دو طرح دیگر را هم بعد از به ثمر رسیدن « فرار از زندان» کلید بزنم که تا امروز معلق و معوق مانده اند.

***

این کارگردان نمایش های رادیویی درباره اینکه چرا به سراغ سریال « فرار از زندان» رفته است، بیان کرد: به این دلیل که این اثر را با سیاست های رسانه یی همخوان تر از بقیه دانستم؛ علاوه بر این فضای مردانه حداقل اصطکاک های نظارتی را برای ما ایجاد می کرد و در عین حال ریتم بسیار کشنده، جذاب و تپنده ی این کار در مقایسه با بعضی از سریال های دیگر به آرمان ذهنی خودم نزدیک تر بود.

او افزود: همچنین دوست داشتم یک بار دیگر مخاطب را به نمایش های رادیویی جلب کنم و آنها را برگردانم به آن زمانی که نمایش رادیویی برترین نمایش هایی بود که مخاطبان با آنها مواجه می شدند و هرگز تلویزیون یا سینما را به رادیو ترجیح نمی دادند، احساس کردم یک جریان مداومی مثل « فرار از زندان» می تواند آن ها را به این فضا برگرداند.

این بازیگر تاکید کرد: « فرار از زندان» در مقایسه با سریال های دیگری که چهار سال پیش پیشنهاد داده بودم کم دردسرترین بود و با حداقل ترین تغییرات قابل اتفاق بود.

***

این کارگردان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا « نمایش فرار از زندان» با سانسور مواجه شد؟ گفت: کار من بعد از تولید سانسور نداشته است اما موقع نگارش نسخه رادیویی ما خودمان ملاحظاتی را اعمال کردیم و تغییر دادیم که اسمش را سانسور نمی گذارم.

وی در بخش دیگری از گفتگوی خود عنوان کرد: « فرار از زندان» نزدیک به ۷۰ نفر بازیگر دارد؛ جمع کردن بازیگران و کار کردن با آنها خیلی سخت بود، به ویژه که من علاوه بر نگارش و کارگردانی خودم هم بازی داشتم و در میانه ی میدان و در نقش اصلی بودم اما با لطف و همدلی بچه های مرکز هنرهای نمایشی رادیو و همه ی بازیگران شاخص مقداری از سختی هایش کمتر شد.

آقاخانی اظهار کرد: « فرار از زندان» جزو فرساینده ترین پروژه هایی می تواند محسوب شود که من در طول دوران کاری ام از سال ۷۴ تا الان انجام داده ام.

آقاخانی درباره پروسه تولید نمایش « فرار از زندان» نیز توضیح داد: نگارشش زمان زیادی برد چون شامل پیاده کردن فیلمنامه سریال روی کاغذ، ترجمه و سپس تنظیم رادیویی بود، حدودا هشت ماه زمان برد اما تولیدش به معنای کلید خوردن حدود یک ماه و نیم طول کشید.

این کارگردان و بازیگر رادیویی خاطرنشان کرد: برای گرفتن مجوز پخش نمایش « فرار از زندان» صبر زیادی کردیم که همین صبر است که برای برداشتن گام بعدی من را شخصا مقداری از انرژی و نیرو خالی کرده ولی به هر حال خدا را شاکریم که به وضوح می بینیم که شنوندگان این سریال رادیویی این همه استقبال کردند و به هیجان آمدند.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه سریال « فرار از زندان» دوبله شد و هرگز پخش نشد عنوان کرد: آن زمانی که ما « فرار از زندان» را نمایش رادیویی کردیم، هنوز تلویزیون این کار را دوبله نکرده بود و ما در این زمینه پیشتاز بودیم.

آقاخانی ادامه داد: اما اثر ما به مسائل مختلفی دچار شد، تلویزیون دوست داشت پیش از رادیو این سریال را پخش کند که من هرگز دلیلش را نفهمیدم. رادیو و تلویزیون شاید در صدا و سیما از نظر ساز و کار با هم یکی شده اند اما به لحاظ علمی دو رسانه جدا هستند.

وی افزود: ما نیز صبر کردیم و به رای بزرگمردانی که دستور دادند صبر کنید احترام گذاشتیم.

این کارگردان و بازیگر با قاطعیت گفت: ترکیب بازیگران نمایش من نسبت به دوبله ی سریال از نظر صدا بسیار بسیار مناسب تر و نزدیک تر به اصل سریال است.

آقاخانی ادامه داد: من به این موضوع می بالم و افتخار می کنم و کمی هم در این باره ادعای جدی تر نگاه کردن به این مقوله را دارم. چون از نقش اصلی سریال در دوبله تلویزیونی اش تا عوامل دیگر همه شان صداهای فوق العاده دارند، گویندگانشان حرفه یی هستند و من دست تک تکشان را می بوسم.

او تاکید کرد: آنچه که من می گویم فقط درباره انطباق صدا با کاراکتر است نه درباره توانایی گویندگی؛ منظور من این است که چرا باید فلان نقش را فلان گوینده دوبله کند وگرنه تردیدی در توان گوینده ها نیست چون ثابت شده است.

آقاخانی همچنین درباره ی اینکه از چه ویژگی هایی در نمایشش استفاده کرده تا برای مخاطبی که نمی بیند و فقط می شنود قابل درک باشد؟ بیان کرد: همه ی ویژگی هایی را که به دانشجویانم برای نوشتن نمایش رادیویی درس می دهم در این اثر هم پیاده کردم، قطعا نسخه رادیویی، نسخه نعل به نعل منطبق بر سریال نیست خیلی از لحظه ها جملات و فضاسازی ای پیش بینی شده است که از تصویرسازی ذهنی تلویزیونی بالاتر باشد. به این دلیل که تلویزیون با تصویر عینی می تواند خلاء های دیالوگ ها را پر کند ولی ما ناگزیر باید جنس دیگری از دیالوگ نویسی را تجربه می کردیم.

کارگردان نمایش « فرار از زندان» یادآور شد: از سحر پریازانی دانشجویم که در نگارش اولیه نمایش نسخه رادیویی « فرار از زندان» کمک حال من بود هم یاد می کنم.

آقاخانی در پایان تاکید کرد: به تک تک افرادی که حتی یک تک جمله در این سریال گفتند احترام می گذارم و از همه شان ممنون هستم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نمایش رادیویی « فرار از زندان» به تهیه کنندگی محمد مهاجر در ۲۱ قسمت تولید شده است. این نمایش رادیویی هر شب ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه و تکرارش ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه پخش می شود.

کاراکترهای محوری این اثر عبارتند از: ایوب آقا خانی، بهزاد فراهانی، مهین نثری، رضا عمرانی، احمد گنجی، مهدی طهماسبی، مهرداد مهمان دوست، گلچهر دامغانی، رویا فلاحی، مهدی نمینی مقدم، علی میلانی، بیوک میرزایی، علی تاجمیر، بهرام سروری نژاد، مهرداد عشقیان.