پیرحسین کولیوند، صبح یکشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: وظیفه ما در اصل شناسایی و پایش انواع مخاطرات و تهدیدهای نظام سلامت است و برای پایداری و مصون سازی منابع و افزایش قدرتمان در نظام سلامت وزارت بهداشت برنامه ریزی می‌کند و فرهنگ سازی و آموزش عمومی در برنامه‌های کارهایمان دارد.

وی افزود: تحقیقات شکل‌های جدیدی به خودش گرفته و برای تک تک موارد بیماری برنامه ریزی های متفاوتی انجام دادیم و کمیته‌های مختلفی را مانند کمیته غذا و دارو و کمیته خون و فرآورده خونی و غیره آمادگی خودمان را بالا برده ایم و برای هر تهدید احتمالی آماده هستیم.

کولیوند ادامه داد: سامانه و نقشه جامع و خطرپذیری کل کشور را آماده کردیم و می‌توانیم قالب تهدیدهایی که احتمال دارد در آن محل رخ دهد و نیازهای موجود را برآورد و آماده کرده ایم.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: همان طور که گفتم سیستم نوین و یکپارچه رصد را آماده کردیم، آموزش عمومی و تخصصی و مدیریتی برای کلیه دانشگاه‌ها در این راستا برگزار شده و به صورت مستمر ادامه پیدا می‌کند.

تهیه مستندات و درس آموخته‌های حوادث و بحران‌های کشور

کولیوند بیان کرد: یکی از کارهایی که در پدافند انجام می‌شود مستندسازی است، مثل درس آموخته‌هایی که در سیل، زلزله، اقدامات تروریستی و غیره داشتیم را به همکارانمان در دانشگاه‌ها منتقل می‌کنیم.

رئیس کمیته پدافند غیرعامل تصریح کرد: ساخت بیمارستان‌ها باید با نظر پدافند غیرعامل انجام شود و مطالعات در مباحث سایبری و نکات مهمی که از نظر تکنولوژی امکان دارد ما را تهدید کند انجام شده است.

وی ادامه داد: چیزی که خیلی مهم است بحث دیپلماسی سلامت است که ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و خیلی از چالش‌ها را مرتفع کرده ایم، همچنین پیگیر رمپ هایی هستیم که از مترو به مراکز ترومای بیمارستان‌ها انجام می‌شود و اورژانس می‌تواند از ظرفیت زیرزمینی این رمپ ها برای انتقال مصدومان استفاده کند.

ابتلای ۴۳۰۰ نفر از پرسنل اورژانس به کرونا و شهادت ۴ نفر

کولیوند ادامه داد: اورژانس الان خیلی شلوغ است و تعداد تماس‌ها بیشتر شده است، پرسنل اورژانس ۹ ماه است که مرخصی نرفتند و ۴ هزار و ۳۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شدند و ۴ نفر شهید شدند.

رئیس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به سوال  مبنی بر اینکه آیا برای موج‌های ثانویه کرونا آماده نشده بودید که الان وضعیت آشفته ای از بیماری را در کشور نداشته باشیم، گفت: از همان ابتدا قبل از اینکه کرونا وارد کشور شود برای آن برنامه ریزی کرده بودیم و حتی نیاز به تجهیزات حفاظت فردی را اعلام کرده بودیم، البته برنامه ریزی های ما طبق پیش بینی پیش رفت و از فروردین و اردیبهشت که شرایط آرام شد مسئولان ما به طور مرتب اعلام می‌کردند که در پاییز وضعیت سخت‌تری از این بیماری را داریم و به خاطر همین است که الان بیمارستان‌های ما بیشتر از پیش درگیر هستند.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و وزارت بهداشت دست تنها نماند و باید از نظر ماسک و مسائل بهداشتی مردم خیلی بیشتر از قبل رعایت کنند. علیرغم اینکه اورژانس برای تجهیز وسایلش در تحریم است سعی کردیم به بهترین نحو به بیماران خدمات ارائه دهیم اورژانس را علیرغم تحریم تکمیل می‌کنیم تجهیزات را هیچ بیماری پشت در بیمارستان‌ها نمانده است.

رئیس کمیته پدافند غیرعامل در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه عملکرد فوریت‌های پزشکی را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: در رابطه با عملکرد فوریت‌های پزشکی در شرایط کرونایی رتبه عالی را به همکارانم نسبت به کشورهای دیگری که درگیر کرونا هستند می‌دهم.

نیروهای جهادی در تمامی مراکز درمانی می‌توانند حضور داشته باشند

وی با اشاره به حضور نیروهای جهادی در مراکز درمانی ادامه داد: نیروهای جهادی همه جا می‌توانند حضور داشته باشند و البته که هر جا نیروهای جهادی وارد شدند ما موفق تر بوده ایم.

کولیوند با اشاره به مبحث پدافند غیر زیستی گفت: در پدافند زیستی آن چیزی که مهم است این است که سلامت پایدار ایجاد کنیم و بعد افزایش قدرت بازدارندگی داشته باشیم همچنین باید بتوانیم آستانه تحمل نظام سلامت را در مرحله محلی و استانی بالا ببریم.

کمترین پاداش به پرسنل فوریت‌های پزشکی داده شده است

رئیس اورژانس کشور با اشاره به پرداخت پاداش کرونا به کادر درمان گفت: کمترین پاداش و کمترین پرداختی‌های به فوریت‌های پزشکی پرداخت شده و علیرغم پیگیری‌های وزیر بهداشت هنوز بودجه‌ای برای پاداش به همکارانمان به ما داده نشده است.

وی با اشاره به شیوع مجدد کرونا در کشور گفت: یکی از دلایل ابتلاء و شیوع مجدد کرونا در کشور عدم رعایت نکات بهداشت فردی است، همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا این شیوع این بیماری کاهش پیدا کند.

رئیس کمیته پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: شما می‌بینید که وقتی یکی دو روز کشور تعطیل می‌شود هیچ فردی در خانه نمی‌ماند و همه به مسافرت می‌روند و رفت و آمدها در شهرها ادامه دارد، اینجا است که مردم خود باید پای کار بیاییند تا بیشتر از این به این بیماری مبتلا نشویم.

هیچ بیمار کرونایی در آمبولانس‌ها برای رسیدن به مراکز درمانی سرگردان نبوده است

کولیوند با اشاره به شایعاتی که در مورد سرگردانی بیماران کرونایی در آمبولانس‌ها برای رسیدن به مراکز درمانی گفت: تا به امروز هیچ آمبولانسی را نداشتیم که سرگردان باشند و با مریض در خیابان‌ها بچرخد، آمبولانس‌ها قبل از اینکه مریض را تحویل بگیرند با بیمارستان‌ها هماهنگ می‌شوند و مریض به هیچ عنوان در آمبولانس‌ها سرگردان نیستند.

وی در پاسخ به سوال دیگر  مبنی بر اینکه چه تعداد از بیماران کرونایی در آمبولانس‌ها قبل از اینکه به مراکز درمانی برسند جان خود را از دست داده اند، گفت: تا به امروز هیچ بیمار کرونایی داخل آمبولانس‌ها قبل از اینکه به بیمارستان برسد جان خود را از دست نداده است.

رئیس اورژانس کشور در پایان گفت: ما از تکنسین‌های ویژه ای برای خدمات دهی به بیماران کرونایی استفاده می‌کنیم و به هر قیمتی شده است بیماران کرونایی را به مراکز درمانی می‌رسانیم و اجازه نمی‌دهیم ثانیه از وقت خدمات دهی به بیماران تلف شود