منع محدودیت‌های رفت‌وآمدی در  پنج شهر تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ارومیه تازه‌ترین تصمیم برای مقابله با سرکشی‌های ویروس کرونا ست که همچنان می‌تازد و جان می‌گیرد. به دنبال درخواست وزیر بهداشت از رئیس‌جمهور، در این پنج شهر که میزان شیوع بالاست در سه روز تعطیلی پیش‌رو، منع عبور و مرور و محدودیت رفت‌وآمدی اعمال‌شده است تا آن‌طور که سعید نمکی گفته، بتوانند در کاهش ترددها و محدودیت‌های جدید ترافیکی، در راستای کاهش بیماری گام‌هایی بردارند. پیش‌تر علیرضا زالی در کسوت فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت، نگرانی خود را از بار سفرها در تعطیلات پیش رو ابراز نموده و پیشنهادات مختلفی ازجمله وضع جرایم برای خودروهای غیربومی که به سفر می‌روند و ایجاد محدودیت‌های جدی در سفرها را در نامه‌ای مشترک با استاندار تهران به کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال کرده بود، اما این تصمیم با واکنش افکار عمومی روبه‌رو شده و این پرسش مطرح است که چرا استان‌های شمالی کشور در محدودیت‌های اعمال‌شده، جایی ندارند؟ این ساده‌انگاری در شرایطی صورت پذیرفته که در تعطیلات گذشته، توصیه‌های مسئولان مبنی بر پرهیز از سفر و حادتر نشدن وضعیت کرونا حاصلی نداشت و آمارها از سهل‌انگاری مردم و افزایش سفر به شهرهای شمالی حکایت داشت و در تعطیلات تاسوعا و عاشورا، سه استان مازندران، گیلان و گلستان میزبان بیش از ۲.۶ میلیون مسافر بوده‌اند و بیش از ۱.۲ میلیون نفر تنها در روز منتهی به عاشورا سفرکرده‌اند، بنابراین سنجیده‌تر بود که مسئولان برای مسیرهای منتهی به شهرهای شمالی کشور نیز قوانین سختگیرانه‌ای را به‌منظور کاهش ترددها اعمال می‌کردند، چراکه به‌رغم تأکیدات فراوان ستاد ملی مقابله با کرونا در اجتناب از سفرهای غیرضروری، مردم در عمل نشان داده‌اند که به این توصیه‌ها پایبند نیستند. 

تنها اقدام صورت پذیرفته تا لحظه نگارش این متن، مسدود شدن محور کرج ــ چالوس است و عجیب تر آنکه وزیر بهداشت عنوان کرده است: «مازندران به‌دلیل عدم توریست‌پذیر بودن شامل این منع سفر نمی‌شود.» گویا چندین بار ستاد استانی مبارزه با کرونا به‌ریاست استاندار مازندران طی نامه‌ای به ریاست جمهوری از وضعیت تردد در راه‌های مواصلاتی به این استان گزارش‌هایی ارائه کرده و حتی خواستار ممانعت تردد مسافران به مازندران شده و به رغم این تاکیدات، راه‌ها و مسیرها مسدود نشده اند. در همین زمینه، رضا حاجی‌پور ، نماینده مردم آمل و لاریجان با تأکید بر اینکه اکنون همه استان‌ها در وضعیت بحرانی قرار دارند، گفته است: در این شرایط خاص فقط  نباید برای ۵ استان محدودیت هایی در نظر می‌گرفتند بنابراین پیشنهاد می‌کنم جناب وزیر نسبت به این تصمیم‌گیری تجدیدنظر کنند.این ساده‌سازی صورت‌مسئله کرونا در شرایطی صورت می‌پذیرد که مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود بر این‌که  ضابطه‌گذاری‌ها بایستی حاکمیتی و الزامی باشد، تأکید کرده و فرموده‌اند: «این را من از مدت‌ها پیش البته به رئیس‌جمهور محترم و به مسئولین محترم هم گفته‌ام که بایستی الزام بشود. یک مواردی هست که بعضی از فعالیت‌ها بایستی تعطیل بشود، بعضی از سفرها بایستی ممنوع بشود؛ همچنان که ملاحظه کردید، سفر اربعین را مردم متدین و مؤمن ما پذیرفتند؛ گفتیم نروید به‌طرف مرز، نرفتند؛ این خیلی مهم است.»

 رهبر انقلاب در ادامه تصریح کرده‌اند: «در قضیه‌ عزاداری‌ها ستاد ملی مبارزه‌  با این بیماری ضابطه معین کرد، مردم مؤمن و متدین که پایبندند، ضابطه را دقیق رعایت کردند. این باید در زمینه‌های گوناگون تسری پیدا کند و بایستی اجباری و الزامی بشود. جلوی بعضی از سفرها واقعا باید گرفته بشود، گاهی بعضی از سفرها موجب می‌شود که شیوع بی‌محابا و بدون قابلیت کنترل انجام بگیرد که واقعا مایه‌ تأسف است.»  ۲۲ مهرماه نیز توییتی در حساب مقام معظم رهبری منتشر شد که در آن به‌صراحت خواهان ممنوعیت «بعضی از فعالیت‌ها و سفرها» شده بودند: «ضابطه‌گذاری‌ها برای شرایط کرونا بایستی حاکمیتی و الزامی باشد. از مدت‌ها پیش به رئیس‌جمهور محترم و مسئولین گفته‌ام که بایستی الزام بشود.» صاحب‌نظران هم بر الزام و اعمال قوانین سختگیرانه تأکید دارند و بارها از دولت درخواست کرده‌اند جلوی انجام سفرهای غیرضروری گرفته شود. رئیس بیمارستان سینا هم هشدار داده در صورت ادامه وضعیت فعلی شمار جان‌باختگان کرونا تا یک سال و نیم آینده به ۳۰۰ هزار نفر خواهد رسید و این در حالی است که شمار قربانیان کرونا در کشور برای چندمین بار پیاپی رکورد زده و بر اساس آمار رسمی روز چهارشنبه ۲۳ مهر، به ۲۷۹ نفر در شبانه‌روز گذشته رسیده است. بااین‌حال، معاون وزیر بهداشت می‌گوید آمار واقعی جان‌باختگان کرونا بین ۱.۵ تا ۲.۲ برابر بیشتر از آمار اعلام‌شده است. محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز عنوان کرده، ایران به نسبت شمار مبتلایان، جزء پنج کشور اول جهان در مرگ‌ومیر ناشی از کروناست. همزمان ناهید خداکرمی، عضو شورای عالی نظام پزشکی و رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری، اعلام کرده که «تا روز یک‌شنبه بیستم مهرماه، ۱۴ هزار و ۱۰۴ نفر در تهران به ‌دلیل ابتلا به کرونا» جان خود را ازدست‌داده‌اند.»رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران شمار مرگ‌ومیر روزانه کرونا در تهران را بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ نفر عنوان کرده و گفته که فقط در روز شنبه نوزدهم مهرماه، ۱۴۶ نفر در تهران به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند. خداکرمی به این مسئله اذعان کرده که مسئولان کشور در مدیریت کرونا در سطح کلان به صدای متخصصان توجهی ندارند. حال‌آنکه همه پیش‌بینی‌هایی که اپیدمیولوژیست‌ها در این مدت درباره کرونا کرده‌اند درست بوده و همه آن‌ها اتفاق افتاده است اما کسی به این صدا گوش نمی‌دهد.این عضو شورای ‌عالی نظام پزشکی تأکید کرده است این‌که «کج‌دار و مریز به جنگ با این ویروس برویم، فایده‌ای ندارد. باید محدودیت‌ها به‌گونه‌ای باشد که در این دو هفته هیچ‌کس نتواند از خانه خارج شود.» به هر ترتیب در تازه‌ترین اقدام از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، سفر به پنج شهر کشور با اعمال محدودیت‌های رفت و آمدی روبه‌رو شده و این محدودیت‌ها همزمان با ثبت بالاترین آمار روزانه مرگ و ابتلا در کشور اعلام‌شده است.

 بر این اساس وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت در توییترش نوشته است: «تنها خودروهای سواری با پلاک هر شهر اجازه ورود به همان شهر را دارند. این خودروها مجاز به خروج از شهر نیستند وخودروها با پلاک شهر دیگر که قصد ورود داشته باشند، تنها با ارائه کارت ملی و احراز سکونت می‌توانند وارد شوند. قرنطینه در داخل شهر انجام نخواهد شد.»

به گفته کیانوش جهان پور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت، سفر از مبدأ یا به مقصد شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ارومیه از نیمه‌شب چهارشنبه ۲۳ مهر تا ظهر یک‌شنبه ۲۷ مهر ممنوع خواهد بود.