سیدحسن موسوی چلک  ضمن انتقاد نسبت به وضعیت کودکان در بخش‌های مختلف گفت: بخشی از مشکلات ما در حوزه کودکان چگونگی اجرای قوانین موجود و بخش دیگری از مشکلات مطالبه‌گری سازمان‌های غیردولتی و نهادهایی که در حوزه اجرای قوانین وظیفه مطالبه‌گری دارند، است.  

نقش سازمان‌های غیردولتی در حوزه سیاست‌گذاری کودکان کمرنگ است

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به جایگاه سازمان‌های غیردولتی و انجمن‌ها اظهار کرد: واقعیت این است که عمده سازمان‌های غیردولتی در حوزه اجرا درگیر هستند، اما نقش این سازمان‌ها در حوزه سیاست‌گذاری و حوزه‌های مختلف کودکان بسیار کمرنگ است، از سوی دیگر مطالبه‌گری که این تشکل‌ها باید در حوزه شاخص‌های عام رفاه و تامین اجتماعی کودکان داشته باشند، چندان جدی گرفته نشده است. 

وی در ادامه سخنان خود موضوع رفاه اجتماعی کودکان را یکی از دغدغه‌های جدی این حوزه عنوان کرد و گفت: اگر به دنبال آینده روشنی برای جامعه خود هستیم، باید بیشترین سرمایه‌گذاری را بر روی کودکان انجام دهیم و طبیعتا سرمایه‌گذاری‌ها باید روی شاخص‌های رفاه اجتماعی و شاخص‌های سلامت روانی اجتماعی در حوزه کودکان باشد و این موضوعی است که نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد. 

 رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به سواد اجتماعی برای کودکان گفت: ما بر روی سواد سلامت روانی و سواد سلامت اجتماعی کودکان برنامه‌ریزی کمی انجام داده‌ایم. یکی از مهم‌ترین نهاد و تشکل‌های این حوزه، آموزش و پرورش است که می‌تواند به ارتقای سطح سلامت روان و سواد اجتماعی کودکان و نوجوانان کمک کند، چراکه مدرسه به دلیل ارتباط ضلع مثلث کودک، اولیای مدرسه و اولیای خانه می‌تواند بهترین بستر را برای این بخش فراهم کند. 

وی ادامه داد: سواد اجتماعی یکی از نیازها و مطالبات جدی است که در حوزه کودک وجود دارد و هر چقدر به صورت پایه‌ای بر روی این بخش سرمایه‌گذاری شود، کودکان می‌توانند کارکردهای مثبت بیشتری در جامعه داشته باشند. 

از ورود زودهنگام کودکان به فضای مجازی تا وضعیت آموزشی کودکان محروم

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه یکی دیگر از مسائل حوزه کودک را ورود زودهنگام آنها به فضای مجازی عنوان کرد و گفت: باتوجه به اتفاقاتی که در دوران کرونا رخ داده و همچنین ورود زودهنگام کودکان به فضای مجازی و سیستم‌های هوشمند، این موضوع در آینده می‌تواند مشکلات جدی را برای جامعه ایجاد کند زیرا کودکان حدود ۱۰ سال زودتر از روال عادی با گوشی‌های هوشمند آشنا شده‌اند.

موسوی چلک همچنین به وضعیت آموزشی کودکان محروم نیز اشاره و خاطرنشان کرد: پیش از شیوع ویروس کرونا برخی کودکان محروم با حضور در سازمان‌های غیردولتی از آموزش و سایر خدمات برخوردار می‌شدند اما در دوران کرونا به دلیل کاهش فعالیت موسسات و تشکل‌ها و همچنین غفلت سازمان‌های دولتی آنها در دریافت خدمات محروم‌تر شده‌اند.

وی با اشاره به وضعیت آموزشی کودکان زباله‌گرد نیز یادآور شد: نگرانی دیگری که در حوزه کودکان وجود دارد، موضوع کودکان زباله‌گرد است؛ کودکانی که در بحران‌های مختلف به شدت آسیب‌پذیرتر می‌شوند، چراکه چتر حمایت و مراقبت اجتماعی بر سر آنها کمتر قرار دارد و زمانی که بحرانی طولانی شود به مراتب شدت کمبود چتر حمایتی نیز بیشتر احساس می‌شود.