به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در این مراسم که با اجرایی متفاوت و بدون مجری برپا شد فیلمی پخش شد که در آن کاریکاتوریست ها در موقعیت های طنز درباره دوسالانه و موضوعات آن به خصوص موضوع خرافه پرستی سخن و خاطره گفتند. بهرام عظیمی هم در قالب فیلم به شیوه ای طنزآمیز از مسؤولان برای سخنرانی در مراسم دعوت به عمل آورد.

این مراسم روز یک شنبه ۹ تیرماه از ساعت ۱۷: ۳۰ و با حضور مدیران هنری، حمید شاه آبادی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصغر امیرنیا، مدیر کل هنرهای تجسمی، سید مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور و جمعی از هنرمندان و کاریکاتوریست ها در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

امیرنیا در این مراسم گفت: بسیار خرسندم که دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور با حفظ جایگاه و اعتبار بین المللی خود برگزار شد و کاریکاتوریست های جهان با استقبال چشمگیر خود اعتماد و اطمینان خویش را از این رویداد مهم و بین المللی نشان دادند.

مدیرکل هنرهای تجسمی در ادامه گفت: کاریکاتور به جهت نگاه طنز و انتقاد با رخدادها و اتفاقات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ارتباط نزدیکی دارد و می تواند نقش تاثیرگذاری ایفا کند.

وی با اشاره به جایگاه کاریکاتور ایران در جهان گفت: خوشبختانه کاریکاتور ایران جایگاه مهمی در عرصه بین المللی دارد و این رشته همچنان مسیر رشد و توسعه را در کشور ما طی می کند، حضور قابل توجه کاریکاتوریست های زن، نمونه ای است که بیانگر رشد و توسعه کاریکاتور در این سرزمین هنرخیز است و ما در جهان کمتر شاهد این تعداد از هنرمند زن در عرصه کاریکاتور هستیم. دوسالانه کاریکاتور، به عنوان مهم ترین رویداد هنر کاریکاتور کشور فضا و بستری را فراهم می کند تا بخشی از ظرفیت و توانمندی هنرمندان کاریکاتور ما ارائه شود و به این هنر پویایی و تحرک بدهد.

اختتامیه دهمین دو سالانه کاریکاتور تهران
امیرنیا افزود: امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی در کنار جمع آوری آثار از سراسر گیتی برای ارزیابی هنر کاریکاتور در جهان و ایران در قالب برگزاری نمایشگاه نسبت به برگزاری ورک شاپ به بررسی نقاط قوت و ضعف خود بپردازیم و تقویم مشخص و ثابت دوسالانه های تجسمی را تدوین و ارائه کنیم تا دوسالانه ها از تاخیر زمانی آسیب نبیند و امید داریم یازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور در سال ۱۳۹۴ برگزار شود.

در ادامه این مراسم، شجاعی طباطبایی درباره این دوسالانه گفت: این دوسالانه در حال حاضر یکی از معتبرترین رویدادهای هنری ایران و جهان محسوب می شود که در دنیای کاریکاتور، بعد از دو دهه برگزاری آن، به خوبی شناخته شده و زمینه ساز رشد کمی و کیفی کاریکاتور در ایران شده است.

دبیر دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران، با ارائه گزارشی از دوسالانه بیان کرد: در این دوره شاهد حضور هنرمندان ۸۹ کشور جهان با ۳۲۰۰ اثر بودیم، که سهم هنرمندان ایرانی در این بین ۱۷۲۶ اثر از ۴۸۴ نفر بود. در عین حال حضور پرتعداد هنرمندان کشورهای مختلف در این دوره حائز اهمیت است، ترکیه با ۵۶ هنرمند، برزیل با ۴۶ هنرمند و اندونزی با ۴۳ هنرمند بیشترین تعداد هنرمندان را بعد از ایران داشتند. در اولین دوسالانه کاریکاتور تهران تعداد شرکت کنندگان ایرانی۱۱۱ نفر با ۱۳۰ اثر بود، وشرکت کنندگان خارجی ۲۳۱ نفر با ۱۱۴۰ اثر از ۴۳ کشور دنیا را شامل می شدند. این درحالی است که بدانیم در حال حاضر سهم هنرمندان ایرانی از جوایز معتبر جهانی به طور متوسط دو جایزه در هر هفته است.

اختتامیه دهمین دو سالانه کاریکاتور تهران
وی افزود: دوسالانه کاریکاتور تهران در دهمین دوره خود در پنج بخش برگزار شد، در این دوره بخش طراحی کاراکتر با موضوع گربه ایرانی اضافه شد، علت اضافه شدن این بخش میان رشته ای، توجه به هنرمندان عرصه انیمیشن، کمیک استریپ و بازی های رایانه ای بود که در جشنواره هایی نظیر پویانمایی یا تصویرسازی از آن ها غفلت شده است. در بخش موضوعی عنوان" خرافه پرستی" برای اولین بار در جهان کاریکاتور مطرح شد که وجود اشتراکات فکری در این بخش آن را نسبت به دوره های پیشین متمایز می کرد، مردم نقاط مختلف دنیا باورهای خرافی یا ضد آن را در مضامینی مشترک قبول دارند، موضوعات خرافی هم چون « رد نشدن از زیر نردبام» ، « اعتقاد به شوم بودن گربه سیاه» ، « اعتقاد به شگون شبدر چهارپر» و اعتقاد به نحسی عدد سیزده از این جمله بود. نمادهای دیگری همچون کشتی تایتانیک به عنوان نماد بدشانسی و یا کف بینی، فال گیری و نعل اسب از جمله این موضوعات بودند.

در این مراسم، با حضور شاه آبادی، امیرنیا و شجاعی طباطبایی، از هیات داوری وانتخاب دوسالانه متشکل از کامبیز درم بخش، جواد علیزاده، بهرام عظیمی، جمال رحمتی، بهرام ارجمندنیا، محمد حسین نیرومند، علی جهانشاهی، محمدرضا دوست محمدی و همچنین داوران برزیلی و مکزیکی که در مراسم حضور نداشتند قدردانی شد.

در پایان برنامه بهرام عظیمی پشت تریبون رفت و برگزیدگان دوسالانه را در بخش های کارتون با موضوع آزاد، کمیک استریپ با موضوع موقعیت دشوار، کاریکاتور چهره، طراحی کاراکتر با موضوع گربه ایرانی و کارتون با موضوع خرافه پرستی را اعلام کرد و با حضور کامبیز درم بخش، جواد علیزاده، جمال رحمتی، علی جهانشاهی، محمدرضا دوست محمدی، سید مسعود شجاعی طباطبایی، بهمن عبدی و داوود شهیدی جوایز آن ها اهدا شد.

در بخش کارتون با موضوع آزاد، سعید فرهنگیان از ایران، لسلی ریکاردی از اروگوئه و امیرحسین سازور از ایران، اول تا سوم شدند و به ترتیب جوایز ۲۰۰۰،۱۵۰۰ و ۱۰۰۰ دلاری به همراه تندیس دوسالانه را دریافت کردند.

اختتامیه دهمین دو سالانه کاریکاتور تهران
جایزه نفر اول بخش کمیک استریپ با موضوع موقعیت دشوار به مهدی علی بیگی از ایران رسید. ولادیم کونوپلیانسکی از روسیه و احمت ایکانات از ترکیه نفرات دوم و سوم این بخش انتخاب شدند.

در بخش کاریکاتور یا چهره با موضوع آزاد جایزه اول تا سوم به ترتیب به مهدی علی بیگی از ایران، کارلوس هیرزوژلو از کوبا و پابلو لوپز از اروگوئه رسید.

تورسیوس از اسپانیا، ابوالفضل بهرامی و سعید فرهنگیان از ایران جایزه اول تا سوم بخش طراحی کاراکتر با موضوع گربه ایرانی را دریافت کردند.

در بخش کارتون با موضوع خرافه پرستی جایزه نفر اول به پاول کوژینسکی لهستانی رسید. بهرام ارجمندنیا و سعید صادقی هر دو از ایران نفرات برگزیده دوم و سوم این بخش شدند.

دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران از ۲۳ اردیبهشت ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا آغاز شد و تا روز چهارشنبه ۲۲ خردادماه ادامه داشت.