محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در گلزار شهدای کرمان در جمع خبرنگاران با اشاره به اهداف سفر به استان کرمان اظهار داشت: سرکشی به استان ‌ها و گفت‌وگو با همکاران، بررسی اوضاع و رسیدگی به مشکلات و مسائل همکاران در استان‌ها از جمله وظایف ما در وزارت آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به تأثیر بازگشایی مدارس بر شیوع کرونا گفت: مطالعات سازمان بهداشت جهانی نشان می ‌دهد که بازگشایی مدارس تأثیر تعیین کننده‌ای در شیوع کرونا نداشته و آماری که ما هم دریافت کردیم نیز موید همین موضوع است که تأثیر جدی نداشته است.

وزیر آموزش و پرورش با عنوان اینکه مدارس ما 10 درصد به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و بقیه آموزش‌های ما غیر حضوری است ادامه داد: حضور و عدم حضور دانش آموزان در مدارس تابع نظر ستاد ملی کرونا و تشخیص وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه هر زمان و در هر منطقه‌ای که تشخیص داده شود حضور دانش آموزان در مدارس زیان‌بار است قطعا آموزش‌ها غیرحضوری می‌شود گفت: در هر صورت پیش‌بینی آموزش حضوری و غیرحضوری در آموزش و پرورش انجام شده است.  

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه حدود 35 درصد مدارس ما زیر 50 دانش آموز دارد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و آموزش حضوری در آنها امکان‌پذیر است ادامه داد: بیش از 11.5 میلیون نفر از دانش آموزان ما در شبکه شاد فعال هستند و عضویت دارند.

وی با بیان اینکه برای دانش آموزانی که امکان دسترسی به اینترنت و ابزار هوشمند ندارند آموزش از طریق رسانه ملی انجام می‌شود گفت: این شبکه ‌ها تمام جغرافیای ایران را پوشش می‌دهد و دانش آموزان می‌توانند هر هفته یا دو هفته‌ای یک بار برای رفع اشکال به معلمان خود مراجعه کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای معدود دانش آموزانی که نه امکان حضور در مدارس را دارند و نه امکان دسترسی به تلویزیون و اینترنت را دارند بسته خود آموز تدارک دیده شده است افزود: تعهد کردیم همه دانش آموزان در شرایط شیوع ویروس کرونا از دو اصل سلامت و آموزش بهره‌مند شوند.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه تعطیلی مدارس در تهران یک هفته به صورت غیر حضوری است تأکید کرد: تعطیلی مدارس در استان‌ها تابع ستاد ملی کرونا است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار در ارتباط با برنامه ‌های آموزش و پرورش برای ترویج مکتب حاج قاسم در کتب درسی دانش آموزان گفت: در حقیقت شهید سلیمانی الگوی درخشان تاریخ معاصر کشور ماست و دانش آموزان ما باید با رفتار، منش، مرام و مقاومت آنها آشنا شوند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای آموزش و پرورش توفیقی است که بتواند افکار و اندیشه‌های این انسان‌های بزرگ را به دانش آموزان برساند افزود: پرداختن به مفهوم ایثار و شهادت و قهرمانان این عرصه هم در برنامه رسمی و محتوای درسی و هم در برنامه پرورشی و تربیتی آموزش و پرورش است.