به گزارش پارس ، به نقل ازتسنیم، پرونده کنکور ۹۲ با شرکت یک میلیون ۸۳ هزار داوطلب بسته شد و بازهم آنچه که ذهن داوطلبان را به خود مشغول ساخت این بود که مگر قرار نبود تا بساط کنکور برچیده شود؟

اگر چه در قانون مصوب سال ۸۶ مجلس شورای اسلامی مقرر شده بود کنکور تا سال ۹۰ حذف شود و سوابق تحصیلی دوران دبیرستان ملاک ورود داوطلبان به دانشگاه ها باشد اما این هدف هیچ گاه محقق نشد و نمایندگان مجلس صراحتا اعلام کردند که در مقطع کنونی، کنکور بهترین و عادلانه ترین روش برای پذیرش دانشجو است.

حدود ۱۰ هزار رشته محل دارای ظرفیت کافی برای پذیرش دانشجویان بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی است اما برای رشته های پرطرفدار و دانشگاه های خاص کنکور یگانه روش پذیرش دانشجو است و آنگونه که از شواهد پیداست نمایندگان مجلس تصمیمی برای حذف کنکور ندارند.

زهره طبیب زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در رابطه با سرانجام قانون حذف کنکور در کمیسیون آموزش و تحقیقات می گوید: قانون حذف کنکور مصوب سال ۸۶ محدودیت هایی داشت در این قانون ذکر شده بود که کنکور باید تا سال ۹۰ حذف شود اما مقدمات لازم برای اجرای آن فراهم نبود.

به اعتقاد طبیب زاده قرار است تا به تدریج و با حذف کنکور سابقه تحصیلی دانش آموزان ملاک ورود آنها به دانشگاه باشد که این هدف بلند مدت است اما برای رشته های پرطرفدار در کنار سابقه تحصیلی همچنان کنکور باقی می ماند.

آنطور که از گفته های طبیب زاده پیداست اگر کنکور حذف هم شود تنها برای رشته هایی خواهد بود که طرفداران زیادی ندارد اما برای رشته های پرطرفدار و دانشگاه های برتر کشور کنکور همچنان پای ثابت است و نگرانی واقعی در رابطه با حذف کنکور برای این رشته های پرطرفدار است چرا که به اعتقاد برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس کنکور عادلانه ترین روش پذیرش دانشجو در رشته های پرطرفدار است.

قاسم جعفری، دبیر دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به خبرنگار تسنیم می گوید: هم اکنون کنکور به لحاظ امانت داری و کارشناسی بهترین مکانیزم پذیرش دانشجو در رشته های پرطرفدار است و اگر بخواهیم سوابق تحصیلی را جایگزین کنکور برای پذیرش دانشجو در این رشته ها کنیم عدالت آموزشی محقق نمی شود.

وی می افزاید: هم اکنون شرایط لازم برای جایگزین کردن سوابق تحصیلی به جای کنکور وجود ندارد، تا ۴ سال آینده نمی توانیم کنکور را حذف کنیم چرا که در حذف کنکور باید در مسیر عدالت آموزشی گام برداریم و اگر بخواهیم براساس سوابق تحصیلی داوطلبان پذیرش در دانشگاه ها را انجام دهیم به عدالت دست نمی یابیم.

به اعتقاد نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وزارت آموزش و پرورش توانایی ارائه سوابق تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی را برای جایگزین کردن آن به جای کنکور ندارد چرا که باید امتحان نهایی به تمام دوران دبیرستان تسری یابد.

آن چه کمیسیون آموزش مجلس و سازمان سنجش دنبال می کنند و به پیشنهاد آموزش و پرورش هم نزدیک است، این است که ظرف مدت پنج سال به طور کامل سابقه تحصیلی جایگزین کنکور شود.

همچنین محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش تا به حال نتوانسته سابقه تحصیلی استانداردی برای داوطلبان ایجاد کند، بیان می کند: ما آموزش و پرورش را موظف کرده ایم که تا پنج سال آینده سابقه تحصیلی برای دانش آموزان به وجود آورد. همچنین شورای عالی آموزش و پرورش باید استانداردها را برای برگزاری آزمون ها بر اساس ملاک و معیارهای تخصصی ارائه کند و سوالات به گونه ای باشد که قدرت دانش آموزان بر اساس استعدادها تمیز زده شود.

شاید اگر روزی وعده حذف کنکور که از سال ۸۶ سر داده شد، محقق شود باز هم اگر داوطلبی بخواهد به رشته ای پرطرفدار همچون مهندسی یا پزشکی وارد شود راهی ندارد جز اینکه غول کنکور را به زمین بزند.