علیرضا زالی فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران صبح امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پارس‌خودرو، اظهار کرد: این تفاهم‌نامه به نوعی یک خودکفایی است و ما در هشت سال دفاع مقدس به جوانانمان اعتماد و مزد این کار را در همان سال‌های اولیه جنگ دریافت کردیم.

او افزود: امروزه دفاع مقدس در حوزه علم، دانش و خودابتکاری است و باید اقدامات لازم در خصوص خودکفایی کشورمان در حوزه‌های مختلف انجام شود.

پیشگامی شرکت‌های بزرگ خودروسازی پیشگام در تولید ماسک و مواد ضدعفونی

زالی بیان کرد: شرکت‌های بزرگ خودروسازی پیشگام در زمینه تولید ماسک و مواد ضدعفونی هستند و امروزه خودروسازان، نخبگان معتقد و کاردان را جذب کرده‌اند و شرکت‌های خودروساز دستورالعمل‌های بهداشتی مانند زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را به خوبی رعایت می‌کنند. 

تولید دستگاه‌ تنفس مصنوعی توسط شرکت‌های خودروساز

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران تصریح کرد: با شیوع بیماری کرونا، شرکت‌های خودروسازی در دنیا دستگاه‌های تنفس مصنوعی را با رعایت تمام استاندارد‌ها تولید می‌کنند؛ در کشور ما هم این دستگاه‌ها توسط شرکت‌های خودروساز تولید می‌شود.

زالی افزود: دستگاه ونتیلاتور تولید داخل تفاوت‌های فنی زیادی با مدل مشابه خارجی آن دارد و امروز باید دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم بروند و آهنگ فناوری باید در مراکز آموزشی طنین‌انداز شود. شتاب خوبی در حوزه فناوری در دانشگاه وجود دارد و ما رتبه اول فناوری را کسب کرده‌ایم.

او ادامه داد: ما در حال تشکیل یک R&D مشترک با شرکت پارس‌خودرو و در حال انجام کار‌های مشترک با این شرکت خودروساز هستیم.

زالی بیان کرد: در زمینه همکاری‌های علمی و پژوهشی اقدامات خوبی توسط دانشگاه و با همکاری شرکت‌های خودروساز انجام گرفته و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بالاترین بازدید از حوزه بهداشت حرفه‌ای در محیط کار را داشته است.

او گفت: ما به فکر راه‌اندازی دانشکده ترافیک مدیسین هستیم و برای انجام این کار نیازمند همکاری کارشناسان خودروساز هستیم.

افشین زرقی معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: هدف از امضای این تفاهم‌نامه انجام پژوهش‌های کاربردی و مطالعات پزشکی و همچنین همکاری در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی و انجام آزمایش‌های بالینی است.

در ادامه مراسم مصطفی مدبر مدیرعامل پارس‌خودرو گفت: در تمام بخش‌ها ظرفیت و پتانسیل خوبی وجود دارد و با هم‌افزایی خوب می‌توانیم تحریم‌های ظالمانه را شکست دهیم.

او گفت: در راستای کمک به مردم و جامعه پزشکی باید از ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه کنیم و معتقدم که انجام کار‌های جهادی می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات احتمالی را برطرف کند.

مدیرعامل پارس‌خودرو گفت: ما بعد از بومی‌سازی دانش می‌توانیم آن را به بیرون از مرز‌های کشورمان منتقل کنیم.

مدبر در جمع خبرنگاران گفت: باید در زمینه تولید لوازم و تجهیزات پزشکی یک هم‌افزایی خوبی با دانشگاه‌ها داشته باشیم.

در آینده دستگاه‌های ونتیلاتور وارد مرحله تولید انبوه می‌شوند

مدیرعامل پارس‌خودرو افزود: در آینده دستگاه‌های ونتیلاتور پس از گذراندن تست بالینی وارد مرحله تولید انبوه می‌شوند و دستگاه‌های دیگر تقریباً کار‌های تحقیقاتی‌شان به پایان رسیده است.

زالی در جمع خبرنگاران گفت: ما باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و فناور برویم و در همین راستا کارگروهی در مرکز رشد دانشگاه با هدف طراحی و مشارکت بیشتر با شرکت‌های خودروساز تشکیل شده است.

او افزود: امروزه دوره‌های پژوهشی در دانشگاه با هدف نیازسنجی ایجاد، سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه پژوهش انجام و اقدامات خوبی در حوزه آموزشی نیز انجام شده است.

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا بیان کرد: طراحی دستگاه اکسیژن‌ساز با رعایت اصول اخلاق پزشکی و مراودات بالینی در هنگام طراحی و ساخت به خوبی انجام می‌شود.

زالی بیان کرد: دستگاه اکسیژن‌ساز ساخت داخل از میزان اکسیژن بالایی برخوردار است و بیماران می‌توانند به مدت طولانی از این دستگاه استفاده کنند.