صبح امروز آیین بازگشایی دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش ، رؤسا و معاونان و تعدادی از کارکنان دو دانشگاه در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد.

در این آیین حجت‌الاسلام فضلعلی نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ضمن خیرمقدم، به تشریح شرایط فعلی دانشگاه شهید رجایی پرداخت و اظهار کرد: ثبات مدیریت‌ها در آموزش‌ و پرورش به افزایش کیفت کار در دانشگاه‌ها منجر می‌شود.

وی افزود: همفکری و تعامل بیشتر نهاد رهبری و آموزش‌ و پرورش می‌تواند در تقویت و توسعه دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان مؤثر باشد.

در ادامه حمیدرضا عظمتی عظمتی با قرائت بخشی از فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص دو دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه شهید رجایی نقشی بی‌بدیل در تربیت دبیران متخصص دارد و در شرایط کرونایی با تلفیق روش‌های حضوری و الکترونیکی آموزش‌های عملی را ارائه داده است؛ امیدواریم با آمورش نیروهای خلاق و متفکر آینده‌ای روشن را برای این کشور رقم بزنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و تنها دانشگاه کشور در زمینه تربیت دانشجومعلمان در حوزه فنی‌وحرفه‌ای است و نقش بسزایی در تأمین و تربیت نیروهای متعهد و متخصص وزارت آموزش ‌و پرورش را در طراز جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد.

عظمتی افزود: این دانشگاه در حال حاضر 202 عضو هیأت علمی، 9 دانشکده و 10 هزار و 400 دانشجو و مهارت آموز دارد که 33 درصد از اعضای هیأت علمی دانشگاه، دارای مرتبه علمی دانشیار و استاد تمام هستند.

رئیس دانشگاه شهید رجایی با اشاره به ظرفیت پذیرش دانشجو معلمان در دانشگاه گفت: خوشبختانه در پنج سال اخیر با حمایت‌های وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری توانستیم تمام ظرفیت پذیرش دانشجو را به دانشجومعلمان اختصاص دهیم به طوری که ظرفیت پذیرش از 2300 نفر در سال 1392 به بیش از 10 هزار و 400 نفر در سال 1399 رسیده، یعنی در حدود 4،5 برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با تلاش همکاران و اساتید علمی، دانشگاه شهیدرجایی موفق شد برای نخستین بار در نظام رتبه‌بندی مشهور جهانی تایمز 2021، وارد شود و نام دانشگاه در بین 1500 دانشگاه برتر در رتبه‌بندی جهانی تایمز ثبت شود.

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز در این آیین با تبریک سال جدید تحصیلی ، اظهار کرد: تمام دنیا معتقدند آموزش و پرورش خونی در رگ و پوست جامعه است و معلمین مهم‌ترین عامل توسعه جامعه است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: تحول باید همواره در دستور کار باشد؛ شبکه شاد کار بزرگی بود که باید همدلانه آن را پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در ۳۱ استان دانشگاه دارد و فعالیت می‌کند، اظهار کرد: هدف و تلاش ما ارائه آموزش‌های حضوری است و به اصل بودن آن معتقدیم اما در شرایط کرونایی ناچار شدیم آموزش‌های تلفیقی را ارائه دهیم.

 رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: بیش از ۶۰ هزار دانشجو داریم و جذب بیش از ۲۰۰ عضو هیأت‌ علمی دانشگاه از جمله فعالیت‌های اخیر این دانشگاه است.

در ادامه این برنامه چند تن از اساتید دانشگاه در این برنامه به نکاتی در خصوص دغدغه‌های اساتید و دانشجو معلمان اشاره و پیشنهاد‌هایی را نیز ارائه دادند.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم، اظهار کرد: وضعیت فنی و حرفه‌ای در کشور مطلوب نیست و بخش عظیمی از افرادی که در صنایع کشور فعال هستند، فاقد تحصیلات مهارتی هستند.

وی افزود: موظف به توسعه آموزش مهارت‌ها هستیم و تفاوت این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها در مأموریت ویژه‌ای است که در حوزه مهارت‌آموزی به آن محول شده است؛ بنابراین دانشگاه شهید رجایی باید برای توسعه مهارت‌ها و آموزش مهارت‌های کشور گام‌های بلندی بردارد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: آمار دانشجویان فنی در این دانشگاه چند برابر شده و جای تقدیر دارد اما نسبت به نیاز کشور بسیار ناچیز است، بنابراین شرایط باید به‌گونه‌ای باشد که افراد به‌راحتی در این دانشگاه، آموزش‌های مهارتی را دریافت کنند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در رهنمون‌هایش در سی و چهارمین اجلاس رؤسا و مدیران آموزش ‌و پرورش، تنها نام دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان را بر زبان آوردند و این موضوع نشان از امید جامعه به این مجموعه دارد بنابراین انتظار خاصی از این دانشگاه است و پاسخ قاطعی به خواسته‌های جامعه باید داد و نیازهای جامعه را تأمین کرد.

وزیر آموزش ‌و پرورش خاطرنشان کرد: دانشگاهی که برای اهداف خاص تأسیس می‌شود باید ارتباط عمیقی با اهدافش داشته باشد، بنابراین هر فردی که در بخش‌های مهارتی ایران کار می‌کند با این دانشگاه باید ارتباط داشته باشد و توسعه آموزش‌های مهارتی بر عهده دانشگاه شهید رجایی است.

وی ادامه داد: هرکسی در این دانشگاه تحصیل می‌کند نباید هیچ‌گاه پرونده‌ فعالیت‌های مهارت‌آموزی‌اش بسته شود بلکه باید همواره پس از تحصیل با دانشگاه مرتبط باشد و دانشگاه نیز بر کارایی او نظارت داشته باشد؛ دانشگاه شهیدرجایی باید چتر آموزشی خود را بیش‌ازپیش گسترش دهد.

وزیر آموزش‌ و پرورش قبل از شروع برنامه به زیارت آرامگاه شهدای گمنام دانشگاه شهید رجایی رفت و در ادامه این برنامه از بخش‌های مختلف دانشگاه بازدید کرد.