بعدازظهر امروز با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، مسؤولان استانی و کشوری مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در شهرستان پردیس به بهره‌برداری رسید.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم با تأکید بر اینکه هرکس شبکه ملی اطلاعات را اینترنت ملی بداند خائن است، اظهار کرد: برای دریافت همین ۴۰۰ میلیارد تومان بار‌ها پله‌های ساختمان بودجه را بالا و پایین رفتم تا توانستم با حمایت‌های آقای نوبخت آن را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: این شبکه ضامن رشد اقتصاد دیجیتال در کشور خواهد بود و به عنوان یک خدمات پایه‌ای در این حوزه تعریف شده است که یکی از خاصیت‌های این خدمات بازدارندگی در برابر حملات دشمن خواهد بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ما باید بتوانیم نیاز حداقلی مردم خودمان را تأمین کنیم و این مرکز امروز با همین هدف ایجاد شده است.

آذری جهرمی اضافه کرد: این پیام‌رسان‌ها به سرور نیاز ندارند و من از سایر دستگاه‌ها تقاضا دارم طبق آیین‌نامه شورای عالی فضای مجازی وظایف خود را انجام دهند تا آنچه نیاز است به پیام‌رسان‌ها ارائه شود.

وی با تأکید بر پیشرفت خوب پیام‌رسان‌های داخلی، تصریح کرد: باید حمایت‌های حقوقی و قضایی پیام‌رسان‌های داخلی شکلی حمایتی داشته باشد و تا زمانی که آن وظایف محقق نشده ما نمی‌توانیم از پیام‌رسان‌های داخلی انتظار بازدهی خوب داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: با راه‌اندازی این سامانه دیگر نگران قطع اینترنت و محدویت شبکه را نخواهیم داشت، اما دشمن می‌خواهد که ما در این عرصه حضور نداشته و کمرنگ باشیم اما اینگونه نخواهد شد.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: طبق ارزیابی‌های انجام گرفته ۳۵ درصد از پروژه‌هایی که در دست وزارت ارتباطات است پیشرفت داشته و تا پایان سال تمامی پروژه‌های به اتمام می‌رسد.

وی ابراز کرد: در مرکز ملی فضای مجازی ۲۵ درصد رشد داشتیم که تا پایان سال به صد درصد خواهد رسید، همچنین رشد پایه شبکه ملی ارتباطات و حمایت برای ایجاد و رشد خدمات در بستر ملی ارتباطات از جمله تکالیف مهمی است که سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات، مصوبه شورای عالی فضای مجازی برعهده وزارت ارتباطات و فناری اطلاعات گذاشته شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: بر اساس اعتقاد راسخ همکاران ما در مجموعه وزارت ارتباطات همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت به تکمیل اقدامات باقی مانده از پروژه بزرگ شبکه ملی اطلاعات ایجاد و راه اندازی این مرکز داده در دستور کار قرار گرفت و پرسنل شرکت زیرساخت به صورت شبانه‌روزی با تمام محدودیت‌هایی که در حوزه بودجه‌ای و فنی وجود داشت در زمانی کمتر از ۶ ماه موفق به طراحی و راه اندازی مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات شدند.

کمیسیون صنایع موانع دست و پاگیر توسعه این شبکه را رفع کند/ افتتاح فاز دوم تا پایان سال

حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه این مراسم اظهار کرد: پس از صدور فرمان پنج ماده‌ای مقام معظم رهبری در زمینه تسریع در ساخت شبکه ملی اطلاعات همچنین تصویب سند معماری این شبکه، موضوع حمایت از خدمات پایه و ایجاد زیرساخت برای ارائه ‌دهندگان این خدمات در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.

وی گفت: طی ۶ ماه اخیر تیم‌های مربوط به ایجاد این زیرساخت‌ها در شرکت ارتباطات و زیرساخت فعال و اقدامات جهادی را انجام دادند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: امروز شاهد بهره‌برداری از دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات برای ارائه خدمات پایه و پلتفرم‌هایی که در این شبکه فعالند هستیم.

فتاحی ادامه داد: در مسیر راه‌اندازی مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات با برخی موانع روبه‌رو بودیم که به دلیل تحریم و بودجه به وجود آمد.

وی ضمن درخواست از کمیسیون صنایع برای رفع موانع دست و پاگیر توسعه این شبکه، بیان کرد: از این کمیسیون می‌خواهیم راه را برای توسعه اهداف مد نظر در شبکه ملی اطلاعات تسهیل کنند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اضافه کرد: فاز اول این مرکز ظرف مدت کمتر از ۶ ماه طراحی و آماده بهره‌برداری شد و موتور‌های جستجوگر، پیام‌رسان‌ها، رایانامه همچنین سایر خدمات که جزء ضروریات و اولویت‌های خدمات کاربردی در شبکه ملی اطلاعات بوده، قابل توسعه هستند.

فتاحی تصریح کرد: این مرکز در فاز اول با تعداد ۱۰۰ رک و با استعداد پانصد سرور در بخش خدمات پیام‌رسان و حدود پانصد سرور در حوزه خدمات موتور‌های جستجو بهره‌برداری شد.

وی افزود: فاز دوم این مرکز تا پایان سال با ظرفیت ۲۰۰ رک به بهره برداری خواهد رسید.

با ارتقاء سیستم دیجتال، ایران در منطقه و جهان با ارتقاء مدل توسعه اقتصاد مقاومتی، بستر سازی برای حضور جریان ساز مردم در فضای مجازی، فصل گفتمان اسلامی در عرصه منطقه ای و بین المللی همچنین ایجاد یک سیستم امن پایدار موفق خواهد شد.

ایران با نقش آفرینی هرچه بیشتر در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، فرصت‌های خوبی را برای سرعت گرفتن اقتصاد دیجیتال فراهم می‌کند تا شاهد پررنگ شدن نقش مؤثر فناوری‌های نوین ارتباطی برای ارائه خدمات ارتباطی آنلاین و الکترونیکی در کشور باشد.

شرکت ارتباطات زیرساخت در سال جهش تولید در راستای اجرای سند معماری شبکه ملی اطلاعات همچنین تکالیف و برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر اساس راهبرد درون زا و برون نگر فضای مجازی اقدام به راه اندازی مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در پردیس ارتباطی شهر بومهن کرد.