به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، ثبت نام در آزمون سراسری سال ۱۳۹۲ و داوطلبان علاقمند به شرکت در گزینش کد رشته محل های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در دو مرحله انجام شد و داوطلبان ۵ گروه آزمایشی بعد از ماه ها تلاش، در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه، نتیجه تلاش خود را در کنکور ۹۲ سنجیدند.

مقایسه آماری

در آزمون سال جاری مثل سال گذشته به هر یک از داوطلبان گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و زبان های خارجی اجازه داده شده بود تا در صورتیکه علاقمند به شرکت در گروه آزمایشی هنر نیز باشند، علاقمندی خود را در تقاضانامه ثبت کنند.

تعداد ۳۱ هزار و ۵۹۵ نفر از داوطلبان گروه های آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و زبان های خارجی برای شرکت در گروه آزمایشی هنر نیز اعلام علاقه کرده بودند. بنابراین با توجه به تعداد علاقمندان (یعنی ۳۱ هزار و ۵۹۵ نفر) و آمار داوطلبان واقعی گروه هنر (یعنی ۱۵ هزار و ۴۷۷ داوطلب) ، برای تعداد ۴۷.۷۲ داوطلب در گروه آزمایشی هنر، کارت شرکت در آزمون صادر شد و آزمون در گروه آزمایشی هنر با این تعداد (۴۷.۷۲ داوطلب) برگزار شد.

آغاز قرائت پاسخنامه ها

با پایان آزمون سراسری سال ۹۲ در ظهر شنبه، کار قرائت پاسخنامه ها به صورت قرنطینه و توسط دستگاه های علامت خوان آغاز شده است.

کلید سوالات، یکشنبه منتشر می شود

کلید تصحیح سوالات آزمون عمومی و اختصاصی تمام گروه های آزمایشی پنجگانه از بعد از ظهر فردا ۹ تیرماه بر روی سایت سازمان قرار داده می شود.

فهرست رشته های دارای شرایط خاص

فهرست رشته های دارای شرایط خاص و شرایط و ضوابط هر رشته به طور جداگانه بر روی سایت سازمان قرارداده شده و در هفته نامه پیک سنجش ۳ تیرماه نیز درج شده است.

داوطلبان علاقمند به این گونه رشته ها ضرورت دارد با مطالعه دقیق اطلاعیه مذکور و در صورت واجد شرایط بودن و علاقمند بودن بر اساس ضوابط مربوط حداکثر تا ۱۵ تیرماه نسبت به انتخاب رشته محل های گروه آزمایشی مربوط اقدام و در فرم مربوط مشخص کنند.

ثبت علاقه مندی موسسات غیرانتفاعی و پیام نور

داوطلبانی که در زمان ثبت نام، موفق به اعلام علاقمندی برای شرکت در گزینش موسسات غیرانتفاعی و مراکز آموزشی دانشگاه پیام نور نشده اند، می توانند با پرداخت مبلغ ۰۰۰/۵۸ ریال منحصرا از طریق سایت سازمان سنجش در قسمت ویرایش اطلاعات نسبت به علامتگذاری بند فوق تا ۱۰ تیرماه اقدام کنند.

کارنامه کنکور ۱۲ مرداد روی سایت سازمان سنجش

پس از برگزاری آزمون سراسری سال ۱۳۹۲، قرائت پاسخنامه ها و تصحیح آنها، محاسبه نمرات خام، نمرات تراز شده و نمرات کل نتیجه اولیه آزمون سراسری سال ۱۳۹۲ به صورت کارنامه تنظیم و کارنامه مذکور در روز شنبه ۱۲ مردادماه ۱۳۹۲ بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار داده می شود.

انتشار کارنامه رتبه های کمتر از ۷۵ هزار کشوری

یک هفته بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون، پاسخنامه داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۲ با رتبه کشوری کمتر از ۷۵ هزار در هر یک از گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و همچنین رتبه کشوری کمتر از ۱۰ هزار در گروه های آزمایشی هنر و زبانهای خارجی برای اطلاع این دسته از داوطلبان بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار داده خواهد شد.

شرایط جذب دانشجوی دانشگاه آزاد

با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای پذیرش دانشجو در کد رشته محل های تحصیلی با آزمون آن دانشگاه بر اساس نتایج آزمون سراسری سال ۱۳۹۲ به طور جداگانه اقدام می کند، لذا پس از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۱۳۹۲، داوطلبان علاقمند به انتخاب کد رشته محل های تحصیلی مراکز و واحد های دانشگاه آزاد اسلامی ضرورت دارد پس از دریافت کارنامه نتیجه اولیه آزمون خود از سایت سازمان، برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند.

۱۳ درصد داوطلبان کارت کنکور نگرفتند

۸۷ درصد داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۲ در پنج گروه آزمایشی، تا آخرین مهلت تعیین شده برای دریافت کارت های شرکت در آزمون برای دریافت پرینت کارت خود اقدام کردند.

بنابراین از مجموع یک میلیون و ۸۳ هزار و ۵۷۱ داوطلب ثبت نام کننده در کنکور امسال ۹۴۳ هزار و ۱۶۰ نفر از داوطلبان، کارت های شرکت در آزمون خود را دریافت کردند.

پذیرش بدون آزمون

براساس مصوبه کارگروه ماده ۴ قانون پذیرش دانشجو، حدود ۱۰ هزار کد رشته محل از کد رشته محل های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی بدون برگزاری آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می شوند. تاریخ و نحوه ثبت نام از متقاضیان ذیربط طی اطلاعیه ای در اواسط مرداد ماه ۱۳۹۲ اعلام خواهد شد.

در کنکور ۹۲ غایبان هم شانس دارند

داوطلبانی که در کنکور امسال ثبت نام کرده و در جلسه آزمون شرکت نکرده اند یا پس از اعلام نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته نشده اند و همچنین داوطلبانی که اصلا در کنکور ثبت نام نکرده اند می توانند بر اساس ضوابط پذیرش در رشته محل های بدون آزمون زمان انتخاب رشته نسبت به انتخاب رشته محل های مورد علاقه خود اقدام کنند.

تسهیلات سازمان سنجش برای انتخاب رشته

به گزارش فارس، سه بسته راهنمای انتخاب رشته برای داوطلبان پیش بینی شده که یکی راهنمای آنلاین است که در زمان انتخاب رشته بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد دیگری ویژه نامه انتخاب رشته چاپی است و در نهایت کتابی هم برای راهنمایی بیشتر متقاضیان برای انتخاب رشته منتشر خواهد شد.

اعلام اسامی پذیرفته شدگان نهایی ۲۱ شهریور

بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی رشته های متمرکز آزمون سراسری سال ۱۳۹۲ در روز پنجشنبه ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۲ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد.

شانس قبولی ۶۳ درصدی کنکوری ها

از تعداد کل داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری امسال، ۶۳ درصد شانس قبولی در کل دانشگاه ها را دارند که در نگاه جزئی شانس قبولی در گروه ریاضی و فنی ۸۷ درصد، گروه علوم تجربی ۳۱ درصد، گروه علوم انسانی ۸۱ درصد، گروه هنر ۴۳ درصد و زبان های خارجی ۳۲ درصد است. گفتنی است پذیرش دانشجو در سال جاری ۱۵ درصد افزایش داشته است.