به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسن اژ ه ای شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه یک سیما، با اشاره به اصل ۱۵۶ قانون اساسی، ادامه داد: فصل ۱۱ قانون اساسی که مربوط به قوه قضاییه است و طبق اصل ۱۵۶ این قانون، وظایف قوه قضاییه حمایت از حقوق فردی واجتماعی افراد در جهت تحقق عدالت است.

وی با اشاره به این که « موضوع استقلال در قوه قضاییه بسیار مهم است» ادامه داد: در بسیاری از کشورها این استقلال وجود ندارد و در این کشورها مقامات رسمی توسط رییس جمهور پیشنهاد می شوند و پارلمان آن ها را تایید می کند اما در جمهوری اسلامی ایران، قوه قضاییه، قوه ای مستقل است. قوه قضاییه در جهت استقلال خود، وظیفه دفاع از حقوق مردمی را که مورد تعدی قرار گرفته اند برعهده دارد.

وی با اشاره به این که « قوه قضاییه اقدامات جدی را در جهت تحقق استقلال در سال های اخیر داشته است» گفت: در جهت اصلاح ساختار، دستگاه قضایی اقدامات خوبی را داشته و یکی از مسایلی که در ۴ سال اخیر ایجاد شد، بحث نظارت درونی قوه قضاییه است و خواسته مردم و مقام معظم رهبری نیز سلامت و اقتدار دستگاه قضایی است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: دستگاه قضایی زمانی اقتدار لازم را دارد که از نیروهای صالح و دانشمند و نیز کارمند اداری و قضات به اندازه کافی برخوردار باشد.

وی با بیان این که « در جهت تقویت نظارت داخلی قوه قضاییه، معاونت نظارت در دیوان عالی کشور تاسیس شد» گفت: همان طور که در اصل ۱۶۱ قانون اساسی دیوان عالی کشور وظیفه نظارت حسن اجرای قانون بر محاکم را بر عهده دارد، این معاونت تشکیل و تقویت شد و بر همه احکام اعم از مجازی، دیجیتال و بازرسی نظارت دارد. همچنین نظارت دادرسی انتظامی قضات و نیز حفاظت قوه قضاییه تقویت شد.

وی تصریح کرد: یکی از مسایلی که مردم و دستگاه قضا از آن رنج می برد، این بود که بعضی از افراد دلال و سودجو و تبهکار با جعل امضا به عنوان مسولان قوه قضاییه از مردم کلاشی می کردند و این کار به نام دستگاه قضا تمام می شد، خوشبختانه در این دوره اقدامات جدی برای کوتاه کردن دست این افراد در قوه قضاییه انجام شد.

اژ ه ای با اشاره به اطاله دادرسی در محاکم ادامه داد: یکی از مسایل و مشکلات اطاله دادرسی، کمبود نیرو در دستگاه قضا بود که بر طبق قانون پنج ساله پنجم توسعه، ظرف ۵ سال قوه قضاییه باید نیرو بگیرد. خوشبختانه استقبال خوبی از حوزه و دانشگاه ها را برای ورود به دستگاه قضایی شاهد بودیم.

وی با بیان این که« ۲۰ هزار نفر در رتبه قاضی و بالاتر هم از دانشگاه و حوزه برای ورود به دستگاه قضا و نیز شرکت در آزمون قضات استقبال کردند» ، ادامه داد: ۶۵۰ نفر قاضی در سال ۹۱ و برای سال ۹۲ نیز جذب هزار قاضی را پیش بینی کرده ایم.

ادامه دارد…