به گزارش پارس به نقل از فارس، کورش سلیمانی را از ابتدا به عنوان بازیگر تئاتر به یاد می آ وریم. وی بعدها با آثار تلویزیونی و سینمایی چون حجربن عدی، آواز مه، همسفران، نرگس، فاکتور ۸ و اتوبوس شب به عرصه بازیگری تصویری آمد. کورش سلیمانی متولد ۱۳۵۲ در کرمانشاه است. وی در سال ۱۳۸۰ موفق به اخذ مدرک کارشناسی کارگردانی از دانشگاه هنرهای زیبایی تهران شد.

با این بازیگر سینما و تلویزیون به گپ وگفت نشستیم که در ادامه از نظر می گذرد.

*فارس: اگر بازیگر نبودید دوست داشتید چه کاره می شدید؟

نویسنده. به این دلیل که نوشتن یکی از موهبت های بزرگ خداوند است و برای من یک نوع مواجه با جهانی است که برخی مواقع نه با کلام، نگاه و… می توان با آن ارتباط برقرار کرد.

* فارس: دوست داشتید چه نقشی را بازی کنید که بازی نکرده اید؟

من معمولا نقش های خوبی را که به من پیشنهاد می شود در این مواقع فرصت را از دست نداده ام اما مثل هر شغلی دیگری من هم دوست داشتم در موقعیت های بهتری حضور داشته باشم.

* فارس: آیا بوده بعد از سال ها از نحوه بازیتان خجالت بکشید؟

خجالت نکشیده ام اما معمولا کم پیش می آید که از بازی خودم ۱۰۰درصد راضی باشم و حتی نقش هایی که مورد پسند واقع شده هم وقتی دوباره دیده ام فکر کردم اگر بخشی از آن را اینگونه بازی می کردم بهتر بوده است، اما چون نقش هایم را با دقت انتخاب می کنم شاید یکی دو مورد بوده که از ایفای آن نقش پشیمان شده ام.

* فارس: در بازیگری الگوی خاصی داشتید؟

بازیگری برای من صرفا تکنیک نیست و منش یک بازیگر برای من مهم تر است. البته بزرگانی نظیر انتظامی، مشایخی، رشیدی و نصیریان در هنر ما جایگاه والایی دارند اما حقیقا نمی توانم علاقه مندی خودم را به بزرگ منشی و بزرگواری دو عزیز مرحوم خسرو شکیبایی بزرگ و پرویز پرستویی نازنین ابراز نکنم. به اعتقاد من این دو عزیز فراتر از یک هنرمند در جامعه نقش داشته و دارند.

* فارس: به نظر شما دستمزد بازیگران منصفانه است؟

بعضی از کارها است که دسمتزدشان روزانه است و بعضی دیگر هم در سال دو سه بار پیش می آید و طبیعی است که وقتی جمع شوند یک رقم قابل توجهی بشود اما نگاه به بازیگری این است که مگر چه کار می کنند، در حالی که هنر بازیگری یک هنر بسیار و پر مرارت است و انسان باید به یک پالایش درونی رسیده باشد تا بتواند یک نقشی را ایفا کند. البته در چند سال گذشته اصولا مثل عامه مردم که از لحاظ اقتصادی تحت فشار بودند بازیگران هم شرایط خوبی نداشته اند و برخی از رقم های پیشنهادی غیر قابل باور است و به همین دلیل من شخصا ترجیح داده ام در چند ماه گذشته بر روی تئاتر متمرکز شوم و تن با بازی با چنین رقم هایی نداده ام.

* فارس: حالا بالاخره پول بازیگران از پارو بالا می رود؟

نه به هیچ وجه اینگونه نیست. اگر شما به انجمن بازیگران نگاه کنید که نزدیک به ۷۰۰ نفری عضو آن هستند شاید واقعا ۵۰۰ نفر وضعیت مالی خوبی ندارند، ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر وضعیت متوسطی دارند و تنها ۵۰ نفر هستند که در شرایط رفاه هستند و بسیاری از پیشکسوتان سینمای ایران هستند که حتی خانه هم ندارند و بسیاری از آنها حتی برای نیازهای پزشکی خود بسیار تحت فشار هستند و اگر ۴۰-۵۰ بازیگر پول خوبی برای بازی می گیرند که حقشان هم هست نباید گفت همه بازیگران پولشان از پارو بالا می رود.

* فارس: برخی عنوان می کنند که مانکن های خوشچهره جای بازیگران واقعی را گرفته اند نظر شما چیست؟

البته در سینمای تمام کشورها شاهد حضور افراد خوش چهره بوده ایم، اما اینکه تبدیل به عنصر تعیین کننده شود درست نیست. شما اگر به سینمای آمریکا هم نگاه کنید داستین هافمن چهره زیبایی ندارد اما جایگاه فراتر از بازیگرانی است که زیبایی ظاهری داشته اند. بنابراین یک بازیگر می تواند ظاهر زیبایی هم داشته باشد اما با اینکه زیبایی یک اصل برای بازیگر شدن باشد من مخالف هستم. به اعتقاد من بازیگری فراتر از ظاهر و صورت است و متاسفانه همیشه نقش های خوب به آدم هایی که شایستگی دارند نمی رسد.

* فارس: فیلمفارسی به چه معناست؟

فیلمفارسی اصطلاحی بود که مرحوم دکتر کاووسی در دهه ۴۰ و ۵۰ برای فیلم های ایرانی به کار برد که ویژگی آن ها فارسی حرف زدن بود در مقابل فیلم های خارجی و ایشان یکسری فیلم ها را که یک فرمول خاص داشتند و مبتنی بر حادثه بودند و شخصیت پردازی خاصی نداشتند و خیلی سطحی نوشته و عوام پسندانه ساخته می شدند که فیلمفارسی نامیدند.

* فارس: چقدر به سالمندان هم صنف خود سر میزنید و این کار اصلا چقدر در بین بازیگران نسل جوان مرسوم است؟

من تا آن جایی که می دانم بسیاری از بازیگران به مسائل خیریه اهمیت زیادی می دهند اما در مورد سالمندان هم صنف شاید الان نتوانم به صورت مستقیم اشاره کنم که به این فرد خاص هفته ای دوبار سر می زنم اما واقعا احساس می کنم اگر این موقعیت برای هرکدام از ما بوجود بیاید باید در جهت پالایش خودمان استفاده کنیم و نه تنها سالمندان هم صنف بلکه همه سالمندان جزو ذخایر ما هستند و باید به آن ها احترام بگذاریم.

* فارس: چرا اغلب تشییع جنازه هنرمندان خلوت است؟

واقعا هر چه فکر می کنم نمی فهمم. باز جای شکر دارد که تعداد زیادی از همکاران آمدند. اگر زنده یاد شکیبایی و زنده یاد سمندریان که پرشورترین تشییع جنازه ها را داشتند اگر زنده بودند به تشییع جنازه سعدی افشار می رفتند، یقینا کسانی بودند که می آمدند و در تشییع شرکت می کردند. سعدی افشار هم یکی از بزرگان ما بود که رفت. گاهی وقت ها مسائل ما هم با هم خلط می شود و گاهی اوقات مراسمات تشییع و ختم هنرمندان با یک مراسم دیگری جابه جا می شود و مردمی برای عکس گرفتن مراجعه می کنند که حالت روحی این مجالس را عوض می کنند. خواهش می کنم کسانی که در این مراسم ها حاضر می شوند شان جلسه را حفظ کنند.

* فارس: چرا خانه همه بازیگران در شمال شهر است در صورتی که عمده علاقمندان به سینما در جنوب شهر هستند؟

حقیقتا من غرب تهران هستم، این موضوع در مورد تعداد به خصوصی است که شاید از پدر و مادرشان به آن ها رسید باشد. خیلی بازیگران زیادی در تلویزیون و سینما وجود دارد که شاید ما به طور مثال صد نفر از آن ها را بشناسیم و نباید این موضوع را به همه بازیگران ربط بدهیم.

* فارس: چرا زندگی شخصی تعداد قابل توجهی از بازیگران دچار مشکل می شود؟

اصولا رسانه آدم ها را به یک شخصیتی تبدیل می کنند که مردم در مورد آن ها زیاد صحبت می کنند و دوست دارند که در مورد آن ها بیشتر بدانند و چون روی این موضوع زوم می کنند همه را به یک چشم می بینند و این اصلا درست نیست چون بازیگر هم یک بنده خدا است که خلق شده است و به دنبال هنر آمده است. البته رسانه ها هم در این موضوع تاثیر زیادی دارند.

* فارس: چرا اکثر فیلم های هالیوود به عنوان معتبرترین سینما در جهان حداقل یک صحنه غیراخلاقی دارد؟

بهترین اسکار دنیا را یک فیلم ایرانی گرفت، مگر آن فیلم صحنه ای داشت، ؟ یا فیلم های عمومی که در دنیا جایگاه پیدا کردند. این یکی از بدیهیات سینمای جهان است که از این راه به برگشت سرمایه توجه کرده اند.

* فارس: دوست داشتید در هالیوود بازی می کردید؟

تا حالا روی این موضوع فکر نکردم چون من در ایران زندگی می کنم، اگر جای دیگری بودم با سنخیت فرهنگی دیگری، قطعا به آن فکر می کردم. من فیلمی را برای بازی انتخاب می کنم که فرهنگ فیلمش را بپسندم.

* فارس: چرا در بین مردم این اعتقاد وجود دارد که بازیگران تقیدات مذهبی و اخلاقی ندارند؟

کاش ما دست از قضاوت برداریم. آن کسی که قاضی است یک موجود است و آن هم ذات باری تعالی است. این قضاوت کردن یکی از عادات بد فرهنگی ما است. من قاطعانه می گویم که در بین هنرمندان آدم های عارف نیز وجود دارد. ما می توانیم به لحاظ هنر سینمایی فیلم های همدیگر را نقض کنیم ولی به لحاظ شخصیتی نمی توانیم.

* فارس: اگر روزی علیه ایران جنگ شود، شما برای دفاع شرکت می کنید؟

هر کسی را بهر کاری ساختند. اما در مورد تجاوز باید بگویم که حبیب احمدزاده حرف زیبایی زد و گفت: در آبادان در خانه نشسته بودیم و عراقی ها وارد خانه ما شدند و می خواستند پدر و مادر و خاهر من را بزنند طبیعی است که من اسلحه بردارم. ولی من امیدوارم این سرزمین از هر گزندی مصون باشد.

* فارس: برخی می گویند الفاظ رکیک و خنداندن به هر قیمتی در سینما و البته تلویزیون زیاد شده است، نظر شما چیست؟

بله موافقم. این به این علت است که وقتی سوژه وجود نداشته باشد سینما به وسیله ای سرگرم کننده تبدیل می شود و بیشتر از فیلم هایی طرفداری می کنم که ذات آن فیلم ها فرهنگی باشد.

* فارس: چرا هنرپیشه های هالیوود همه جا مثل سومالی در سیاست های خارجی شرکت دارند ولی هنرپیشه های ما نیستند؟

همیشه در مسائل انسان دوستانه هنرمندان ما در صف اول هستند و از وجهه ای که خدا به آن ها داده استفاده کنند. به نظرم خود رسانه در این موضوع کوتاهی کرده است.

* فارس: چقدر از اجناسی که مصرف می کنید ایرانی است؟

الان کلا اجناسی که ما می گیریم نسبت به گذشته کم شده است.

* فارس: بدترین حادثه ای که برایتان اتفاق افتاده است؟

سال ها پیش بود که خواهرم را از دست دادم که بعد از آن هیچ حادثه ای از این تلخ تر نبوده است.

* فارس: اگر یک میلیارد پول داشتید آن چه می کردید؟

با خنده! یک قسمت از آن را خانه بزرگ تر می گرفتم و الباقی را به نیازمندان می دادم و می گفتم بعدا به من پس بدهید.

* فارس: آخرین کتابی که خواندید و می توانید به مردم پیشنهاد بدهید؟

کتاب ایرانیان که به صورت خلاصه تاریخ ایران را بازگو کرده است.

* فارس: بزرگترین آرزوی شما چیست؟

ما هرچه در مورد دنیا آرزو کنیم کوچک می شود. آرزو دارم در این چند مدت کوتاهی که زندگی می کنم از آن ایده خلقتم دور نشوم.

* فارس: آقای سلیمانی در پایان چند کلمه می پرسم، شما در مورد آن یک جمله بگوئید.

* فارس: عزت الله انتظامی

بزرگ خانواده سینما

* فارس: علی نصیریان

استاد بسیار بزرگ تئاتر

* فارس: محمد علی کشاورز

بازیگر نقش های ماندگار مثبت و منفی دوست داشتنی

* فارس: نیوشا ضیغمی

بازیگر جوان و محترم

* فارس: شهرت

یک موهبت. البته اگر از آن درست استفاده شود

* فارس: سینمای ایرانی

افتخار

* فارس: انرژی هسته ای

نیاز جامعه انسانی در سراسر دنیا و همچنین کشور عزیزمان ایران

* فارس: شریفی نیا

یاد کتاب « کودکی به رنگ شب» بخیر.

* فارس: هالیوود

یک سیستم توانمند اما با استراژی صنعت سینما

* فارس: گلشیفته فراهانی

کارش را در فیلم « اشک سرما» دوست داشتم

* فارس: دفاع مقدس

یک روزگاری که هم سخت ترین دردها را برای مردم ما داشت هم یک گنجینه پرنور که تا سال های سال می شود از نور آن بهره مند شد.

* فارس: آنجلینا جولی

نظر خاصی ندارم

* فارس: بدترین حادثه ای که برایتان اتفاق افتاده

فوت خواهرم

* فارس: مهم ترین اتفاق جهان

خداوند هر روز صبح به خورشید امر میکند که بر زمین بتابد

* فارس: مهم ترین اتفاق ایران طی سال های اخیر

امیدوار باشیم که روزگاری خوب در انتظار ما است

* فارس: صلح

کمال انسانیت

* فارس: هیروشیما و ناکازاکی

یک لکه ننگ بر دامن آمریکا است که بعید می دانم با هیچ ماده شوینده ای پاک شود.