به گزارش پارس به نقل از ایسنا، صبح روز جمعه (۷ تیر) ، مراسم تجلیل از بزرگ استاد تار ایران زمین در مسجد سید اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد جواد کسایی، فرزند مرحوم استاد حسن کسایی اظهار کرد: خاکسپاری استاد جلیل شهناز به دلایل گوناگون در اصفهان برگزار نشد و این امر فرصتی تاریخی و فرهنگی را از ما گرفت چرا که این شهر زادگاه وی بود و او همچون خورشیدی تابان برایمان نور افشانی می کرد.

جلیل شهناز در بداهه نوازی نظیر نداشت

در ادامه ساسان سپنتا با بیان اینکه هنر جلیل شهناز کاری سنتی بود و به هیچ وجه تابع مد و بازار روز نبود، گفت: استاد شهناز و حسن کسایی در خصوص بداهه نوازی و جواب آواز دادن نظیر نداشتند.

این موسیقیدان افزود: معرفی شهناز به عموم مردم مدیون رادیو بود چرا که این ابزار، ساز و آواز اساتید را از کنچ برخی خانه ها به گوش عامه مردم رسانید و این" مرد عزیز" از سال ۱۳۲۸ با ورود به رادیو اصفهان همه علاقه و استعدادش را در طبق اخلاص هنر گذاشت و به مردم ایران تقدیم کرد.

این استاد موسیقی اصیل ایرانی با بیان اینکه شهناز خود معرف هنر خودش بود، تاکید کرد: کلنل وزیری امکان نداشت از شخصی که ازذره ای شایستگی برخوردار نبود لحظه ای تعریف کند و ستودن و تعریف شهناز توسط وزیری نشانگر هنر واقعی وی است.

بزرگان هنر اصفهان جانشینی نخواهند داشت

همچنین دیگر ادب دوست و موسیقی شناس خاک اصفهان استاد کاویانی اظهار کرد: متاسفانه از سال ۱۳۶۰ تاکنون گلزار ادب و هنر ایران مزار هنرمندان شده است چرا که در طول این سال ها پروردگار آواز، " تاج اصفهانی" و رب النوع سخن قدسی، " عبید زاکانی" و در عصر حاضر ارحام صدرو زنده یاد حسن کسایی از بین ما رفتند و در روزهای اخیر هم استاد بزرگ تار نوازی ایران، جلیل شهناز دیده در خاک پنهان کرده است و ما را به سوگ خود نشاند.

وی با بیان اینکه این بزرگان جانشینی نخواهند داشت، گفت: همت بالا، محیط خانوادگی مناسب و عشق بی حد، دست در دست هم داد و جلیل شهناز را به جامعه هنر تقدیم کرد.

دیدی که کاسه تار را عنکبوت لانه نکرد!

در ادامه استاد تقی سعیدی یکی از خوانندگان شهیر اصفهان خطاب به حاضران گفت: مرحوم روح الله خالقی در کتاب سرگذشت موسیقی ایران می گوید که زمانی که آقا حسین قلی خان نوازنده بی بدیل تار در گذشت عارف قزوینی این بیت شعر را در وصف روی سرود: " کاسه تار بعد از او زیبد که عنکبوت بندد تار"

وی افزود: در سال ۱۳۷۷ از استاد علی تجویدی شنیدم که کلنل وزیری روزی به رادیو می اید و با شنیدن صدای تار استاد شهناز برجای نشسته و تا اتمام آْن قدم از قدم بر نمی دارد و بعد از پایان نواختن استاد جلیل شهناز می گوید: " دیدی که کاسه تار را عنکبوت لانه نکرد. "

به گزارش ایسنا، در این مراسم استاد سعیدی و استاد بطلانی قطعاتی حزن انگیز در فراغ بزرگ نوازنده تار ایران زمین خواندند.