مهدی عینی، مسئول قرارگاه جهادی امام رضا علیه السلام در استان لرستان در تشریح فعالیت های جهادی استان لرستان به پارس گفت: «شیوع کرونا همراه با شروع سیل در استان بود. بنابراین مردم استان تنها با یک بحران رو به رو نشدند بلکه با دو بحران سخت مواجه بودند که حضور مردم را درصحنه سخت می کرد. در پی این اتفاق گروه های جهادی استان دست به کار شدند و به کمک خانواده های سیل زده شتافتند تا بتوانند در شرایطی که درخانه ماندن الزام دارد خانه های آسیب دیده را بازسایی کنند تا مردم بتوانند برای حفظ سلامت خود و به دور از خطر کرونا، در منزل بمانند.»

 

*مردم،‌ مبارزان اصلی مقابله

وی‌افزود :«پس از بازسازی منازلی که در اثر سیل دچار آسیب شده بودند 7 کارگاه تولید ماسک با هماهنگی معاونت غذا و دارو راه اندازی شد. با راه اندازی این کارگاه ها به تولید ماسک های ایزوله پرداختیم که درنهایت به تایید شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی‌کشورنیز رسید. در این کارگاه ها روزانه 4000تا 8000 ماسک به تولید می رسید که در اختیار بیمارستان ها ،درمانگاه ها ،خانواده های حاشیه نشین و روستاهای درگیر کرونا قرار می گرفت.»

عینی ادامه داد: «در مدت شیوع این ویروس  بیش از 500 بسته غذایی در اختیار خانوارهای درگیر این ویروس قرار و بیش از 300 کارت حمایتی به افرادی که در این ایام شغل خود را ازدست داده و به نوعی با بحران تامین معیشت نیز رو به رو بودند تعلق گرفت.»

مسئول قرارگاه جهادی امام رضا علیه السلام درباره دیگر‌اقدام های جهادی استان اظهارکرد: «درمدت شیوع ویروس‌ کرونا یک کارگاه تولید شیلد نیز راه اندازی شد و به موجب آن روزانه 400  عدد شیلد پزشکی تولید و در اختیار کادر درمانی و پرستاران قرار می گرفت. در این میان حدود 3000 گان از سوی مردم دریافت و به بیماران بستری مبتلا به ویروس کویید ‌19 اهدا کردیم همچنین 17000 لیتر آب واژل نیز به تولید رسید که برای ضدعفونی خیابان ها ،معابر و بیمارستان ها مورد استفاده قرار گرفت.»

 

*اقدام های جهادی تا پایان قطع زنجیره کویید_19

او خاطرنشان کرد: «با تمامی اقدام های مقابله ای نیروهای جهادی ،متاسفانه پیشگیری های خوبی دراستان صورت نگرفت چراکه تموم ورودی های شهر آزاد و رفت و آمدهای عمومی بسیار زیاد است. از آنجا که این استان مهاجرت پذیر است افراد بسیاری هنوز برای فرح به این استان می آیند به همین خاطر  جمعیت مبتلایان این استان حتی در روستای های کوچک ،روندی  صعودی به خود گرفت و تاکنون چندان کاهش نیافته است. در شهرستان کوچکی همانند نورآباد حدود 160 مبتلا به ویروس کویید 19 داشتیم.»

وی‌در پایان گفت وگو بیان کرد: «در مدت شیوع ویروس کرونا و همزمان با اقدام مقابله ای نیروهای جهادی هیچ گونه کمکی از سوی دولت به استان تعلق نگرفت و تمامی هزینه های مقابله از سوی مردم و خیرین استان صورت گرفت. به موجب همکاری مردم،خیرین استان و نیروهای جهادی همواره به  اقدام های مقابله ای خود ادامه و کمک رسان نیازمندان و بیماران خواهند بود تا به موجب این زنجیره کمک ، مبتلایان بهبود و کرونا در استان و سپس در کشور مهار شود.»