به گزارش پارس  به نقل از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ محمد شریف ملک زاده افزود: نخستین دست آورد این اجلاس برای کشورمان تأیید و تصویب گزارشهای ادواری پایگاه های میراث جهانی پاسارگاد و تخت سلیمان بود و در جریان مباحث مطروحه، کمیته ی میراث جهانی تشکّر ویژه ی خود را خطاب به دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت.


وی تصریح کرد: گزارشهای مورد اشاره حاوی مطالبی مفصل در ارتباط با اقدامات حفاظتی و مرمتی مربوطه و شرحی از اجرایی کردن پلان مدیریتی مصوب و تعهّد شده ی این پایگاه ها بود.


رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه دست آورد دوم نشست کامبوج، خروج منظر فرهنگی بم از فهرست میراث درخطر و ثبت مجدّد آن در فهرست عادی میراث جهانی بود یادآور شد: این تصمیم حاصل اقدامات پی گیرانه ی متخصصان کشورمان در حوزه ی مرمت و حفاظت و احیای این منظر فرهنگی ارزشمند جهانی طی سالیان بود.


او خاطر نشان کرد: جمع کثیری از اعضای کمیته ی میراث جهانی در این ارتباط مراتب قدردانی خود را از تلاش بی وقفه و موثّر جمهوری اسلامی ایران در حفظ و احیای این بنای ارزشمند جهانی ابراز کردند.
به گفته معاون رییس جمهور اقدامات انجام شده در میدان امام اصفهان، پایگاه دیگر میراث جهانی کشورمان نیز مورد تقدیر شرکت کنندگان در این نشست قرار گرفتند.


دکتر محمد شریف ملک زاده افزود: صبح روز هشتم این اجلاس، دو پرونده ی جدید کشورمان که برای ثبت جهانی در سال ۲۰۱۳ نامزد شده بودند، به بحث و تبادل نظر گذاشته شدند. در جریان این مباحث، مجموعه ی تاریخی- فرهنگی « کاخ گلستان» ، با اجماع کلیه ی اعضا، و بدون هیچ مخالفتی، ثبت جهانی شد که با ثبت این اثر، آمار ثبت های جهانی کشورمان به ۱۶ رسید.


وی گفت: در جریان ثبت های جهانی قبلی، پرونده ی باغ ایرانی با ۹ مصداق و پرونده ی کلیساهای ارامنه ی ایران، با ۳مصداق، به عنوان دو پرونده ی زنجیره ای، به ثبت رسیده بودند، که اگر مصادیق مربوطه نیز به این آمار اضافه شوند، کارنامه ی ثبتی کشورمان در حوزه ی میراث جهانی با بیست وشش ثبت، به عنوان کارنامه ای درخشان قابل ارائه است.


معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه « منظر فرهنگی میمند» پرونده ی دیگر کشورمان بود که در جریان نشست کامبوج مطرح شد، تصریح کرد: اعضای کمیته ی میراث جهانی، متفق القول، این منظر را حاوی ارزش برجسته ی جهانی معرفی کردند و عده ای در توصیف آن از صفت « جواهری در عرصه ی میراث جهانی» و مقوله ای که مفهوم منظر فرهنگی را متحول می سازد، یاد کردند.


رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: تبادل نظرهای طولانی پیرامون این پرونده در نهایت به تأیید ارزش برجسته ی جهانی آن و ابلاغ افزوده شدن برخی اطلاعات تکمیلی طی دو ماه آینده انجامید و مقرر شد که پرونده در جریان اجلاس آتی ثبت شود بدون آن که مطرح شدن آن تأثیری بر سهمیه ی ثبتی دیگر کشورمان برای سال ۲۰۱۴ داشته باشد.


وی در پایان افزود: در همین ارتباط، ایکوموس، ارگان ارزیاب پرونده های ثبتی مرکز میراث جهانی، غنای شکلی و محتوایی پرونده های ایران را با تکیه بر پرونده ی منظر فرهنگی میمند ستوده و توانایی آن را در گشودن چشم اندازی جدید در حوزه ی منظر فرهنگی، با معرّفی « منظر فرهنگی کویری» متذکر شد.


به گفته دکتر ملک زاده این موضوع که نشان دهنده ی سطح بالای توانایی حرفه ای متخصصان کشورمان در حوزه ی ثبت جهانی است، مورد تأیید اعضای کمیته ی میراث جهانی نیز واقع شد.