به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، یکشنبه ۲ تیرماه در چنین روزی بازیگر مطرح سینمای دفاع مقدس در سال ۱۳۳۴ به دنیا آمد. بازیگری بی حاشیه که همیشه در سکوت خبری فعالیت می کرد و شاید گاهی شاهد گله و شکایت های او از سینمای ایران بودیم.

فعالیت هنری را از سال ۴۸ با اجرای نمایش در مراکز رفاه، کاخ جوانان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد در سال ۵۳ برای بازی در نمایش" تسلیم شدگان" جایزه کاخ جوانان را دریاف کرد.

برای نخستین فیلمش" دیار عاشقان" دیپلم افتخار بازیگر نقش مکمل را در دومین جشنواره فیلم فجر گرفت. پرویز پرستویی با ایفای نقش های متفاوت با ویژگی های متفاوت و با توجه به اینکه از پس هر نقشی به خوبی برامده است ؛به طور قطع از ماندگارترین بازیگران تاریخ سینمای ایران خواهد بود.

این محبوبیت در برخی از نقش ها بسیار بارزتر و مشخص تر بوده است ؛شاید بتوان نقطه پرتاب پرستویی به سمت اوج را فیلم" آدم برفی" دانست که وی علی رغم نقش نه چندان پررنگی که برعهده داشت و شاید هم زیاد هم دیده نشد؛ اما توانست منتقدان را از خود راضی کند.

اما یکی از بهترین کمدی های دفاع مقدس فیلم" لیلی با من است" با بازی او در نقش" صادق مشکینی" محسوب می شود. این فیلم در ادامه نمایش موفق در سینماها بارها و بارها از تلویزیون پخش شد. " مهرمادری" و" روانی" دو فیلمی بودند که جزء فیلم های معمولی به حساب می آمدند و در آن زمان بسیار سروصدا به پا نکرد

.

اما هیاهویی در راه بود ؛جشنواره شانزدهم فیلم فجر میزبان یکی از بهترین فیلم های دفاع مقدس و از بهترین ساخته های" ابراهیم حاتمی" کیا بود، " آژانس شیشه ای" در جشنواره به موفقیت های بسیار زیادی رسید و پرویز پرستویی با بازی کردن در نقش ماندگار" حاج کاظم" قدم بزرگی برای ماندگار شدن این نقش و خودش در تاریخ برداشت و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگرنقش اول مرد را از آن خود کند.

" مرد عوضی" از پرسروصداترین فیلم های دهه ۷۰ به شمار می آید. " پرستویی" با بازی در نقش یک مرد دو زنه نشان داد که می تواند کمدین بسیار بزرگی هم باشد.

" مرد عوضی" در اکران عمومی فوق العاده موفق نشان داد و پرستویی پس از آن در سریال های محمدرضا هنرمند نیز هنرنمایی کرد. پس از حضور در تلویزیون، " پرویز پرستویی" بازهم برای حاتمی کیا بازی کرد و این بار در فیلم" روبان قرمز" به همراه" رضا کیانیان" درخشش فوق العاده ای داشت که منتقدان بازی هر دو را بسیار پسندیدند.

" مومیایی ۳" یک کمدی سیاسی موفق دیگر با بازی پرستویی در دهه ۷۰ بود که در آن فیلم پرستویی در کنار" رامبد جوان" بازی بسیار موفقی از خود نشان داد. " موج مرده" و" آب و آتش" آخرین فیلم های دهه ۷۰ پرستویی بودند که بازی او در" موج مرده" باز هم مورد توجه منتقدان قرار گرفت و در آغاز دهه ۸۰ به عنوان بهترین بازیگر مرد سینمایی در دهه ۷۰ هنرنمایی کرد و حتی به عنوان یک ستاره پرفروش هم شناخته شد.

فیلم پرستاره و شلوغ" دیوانه ای از قفس پرید" که در جشنواره بیست و یکم بسیار درخشید؛ به دلیل شلوغی و هجمه زیاد شخصیت ها باعث شد بازی بازیگران این فیلم آنچنان در اذهان نماند و بازی پرستویی در این فیل از بازی های مهم عمرش به حساب نمی آید هر چند که کاندیدای سیمرغ بلورین جشنواره بوده است.

یک غافلگیری بزرگ در راه بود ؛" مارمولک" با بازی درخشان پرستویی در نقش" رضا مارمولک" تا مدت ها نگاه ها را به خو معطوف کرد و دیالوگ های شخصیت رضا مثقالی با فن بیانی عالی پرستویی تا مدت ها در سر زبان های می چرخید. " رضا مارمولک" شاید از معدود نقش های تاریخ سینمای ایران باشد که مردم منتقدان متفق القول ان را پسندیدند و همچنین مورد توجه جشنواره هم قرار گرفته است.

" مارمولک" سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران از جشنواره بیست و دوم را برای پرستویی به ارمغان آورد.

" بید مجنون" و به" نام پدر" هم به نوعی توانستند نام" پرویز پرستویی" را در تاریخ ماندگارتر از قبل کنند. او در جشنواره های بیست وسوم و بیست و چهارم به طور پیاپی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورده است اتفاقی که مدتهاست برای بازیگری نیفتاده و بسیار نادر است. البته نقس او در فیلم" بید مجنون" بسیار بیشتر از" به نام پدر" مورد قبول واقع شد.
"

" صد سال به این سالها" فیلم پرستاره سامان مقدم که به تک سئانس اکران در جشنواره بیست و هشتم رضایت داده و مدتهاست منتظر اکران عمومی است؛ از تجربه های دیده نشده پرستویی به شمار می آید.

فیلم" کتاب قانون" هم دیگر تجربه پرستویی است که از جشنواره بیست و هفتم کنار گذاشته شد، اما در اکران عمومی بسیار با مردم ارتباط برقرار کرد. او برای دو حضور آخر خود در جشنواره فیلم فجر یعنی" بیست" و" سیزده پنجاه و نه" کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره شده بود، اما نتوانست تعداد سیمرغ هایش را از چهار به پنج برساند.

" پرویز پرستویی" اکنون به عنوان بازیگر با تجربه، توانا و با قدرت بازی فوق العاده، شناخته می شود و از جشنواره سی ام با دو فیلم" خرس" ، " من و زیبا" حضور داشت. البته نتوانست انتظارات طرفدارانش را براورده کند.

پرستویی یک سالی است که از سینما فاصله گرفته است و دلیل آن راه تنها خود او می داند، اما اکنون برای جشنواره سی و دوم حضور پیدا خواهد کرد؛چرا که در حال بازی در فیلم" مهمان داریم" است تا بتواند در کسب سیمرغ شانس خود را دوباره امتحان کند.