به گزارش پارس به نقل از ایسنا، این کارگردان سرشناس سینمای ایران که متولد ۱۳۱۹ تهران است، با ساخت فیلم های کوتاه و بلند به عنوان شاخص ترین فیلم ساز ایرانی در عرصه ی بین المللی مطرح شده است.

او در کارنامه ی فیلم سازی اش ساخت فیلم های کوتاه « نان و کوچه» ، « زنگ تفریح» ، « تجربه» ، « دو راه حل برای یک مساله» و. . و فیلم های بلند « گزارش» ۱۳۵۶، « اولی ها» ۱۳۶۲، « خانه ی دوست کجاست؟ » ۱۳۶۵، « مشق شب» ۱۳۶۶، « کلوز آپ، نمای نزدیک» ۱۳۶۸، « زندگی و دیگر هیچ» ۱۳۷۰، « زیر درختان زیتون» ۱۳۷۳، « طعم گیلاس» ۱۳۷۶، « باد ما را خواهد برد» ۱۳۷۷، « ABC آفریقا» ۱۳۷۹ را دارد.

عباس کیارستمی سه سال قبل، « کپی برابر اصل» را در جشنواره ی فیلم کن به نمایش گذاشت که جایزه بهترین بازیگر زن را برای « ژولیت بینوش» به همراه آورد و پس از آن در جشنواره های متعددی چون ریودوژانیرو، ملبورن، نیویورک، ابوظبی و شیکاگو به نمایش درآمد.

« مثل یک عاشق» آخرین ساخته ی کیارستمی که در ژاپن ساخته شد و سال گذشته در جشنواره ی فیلم کن به نمایش درآمد.

این روزها خبرهایی از ساخت « اپرای شمس» توسط عباس کیارستمی شنیده می شود که گفته می شود هنوز قطعی نیست و این روزها در مرحله ی پیشنهاد است و هنوز کیارستمی تصمیم قطعی درباره ی آن نگرفته است.

عباس کیارستمی در جدیدترین اظهارنظرش گفت: من در فیلمسازی برای طبقه خاصی فیلم می سازم و انتظار فروش هم ندارم اما در کار تبلیغاتی باید مردم را وادار به انجام کار کرد. باید بدانید با فیلمی که می سازید چه تاثیری را می توانید روی مخاطب بگذارید.

او که در مدرسه ی ویژه شامگاه ۳۱ خرداد ماه سخن می گفت، ادامه داد: کارهای مختلف ام از بی قراری ذاتی نشات می گیرد.

این هنرمند با اشاره به سرودن شعر، عکاسی و طراحی کردن جدا از ساختن فیلم، ادامه داد: من قصد ندارم به هر شاخه ای سرک بکشم. همه ی این کارهایی را که انجام می دهم نشات گرفته از یک بی قراری ذاتی است و باتوجه به این که فیلمسازی یک پروسه زمان بر، انرژی بر و سخت است و من هر دوسال یکبار فیلم می سازم پس به ناچار به شعر روی می آورم.

کیارستمی یادآور شد: اوایل به بیابان سفر می کردم بعدها با خودم هم دوربین بردم بعد از آن عکس هایم را چاپ کردم و بعد هم نمایشگاه گذاشتم و عکاس شدم، کارهایی که من انجام می دهم یک نوع بی قراری بیمارگونه است، به عبارتی با این ها زندگی را سر می کنم.

****

عباس کیارستمی که در کارنامه سینمایی اش آثار تحسین شده زیادی به چشم می خورد و نخل طلای جشنواره کن نیز دیده می شود به تازگی اعلام کرد، هنوز مطمئن نیست توانایی کافی برای ساخت یک فیلم هالیوودی را داشته باشد.

او که نمایشگاه عکس او چندی قبل در آلمان برپا است، در گفت وگویی درباره اینکه آیا تا کنون فکر ساخت فیلم های هالیوودی به ذهنش خطور کرده، گفت: این چیزی نیست که من نخواهم انجام دهم، بلکه فکر می کنم نتوانم از عهده آن برآیم. هرچند الان که با شما صحبت می کنم در حال تماشای یک فیلم هالیوودی در تلویزیون اما بدون صدا هستم.

کیارستمی درباره احساسش نسبت به آینده ی سینما گفت: وقتی ۱۰ سال قبل به مناسبت یکصدمین سال شکل گیری سینما همین سوال را از من پرسیدند، من در آن زمان امیدوارتر و خوش بین تر بودم تا شرایط فعلی.

این هنرمند همچینین یادآور شد: زمانیکه مردم صحبت از پایان دوره سینما می کردند، من معتقد بودم تازه در ابتدای راه هستیم و تاکید داشتم که عصر جدیدی از سینما را در پیش خواهیم داشت، اما اکنون معتقدم که قدرت پول و سرمایه گذاری در عرصه سینما نگران کننده است. به عقیده من دنیای فیلم واقعا در دستان سرمایه گذاران و پول قرار گرفته، تا جاییکه فکر می کنم در ۱۰ سال گذشته سینما به طور جدی سقوط کرده است.