به گزارش پارس نیوز، دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: طبق توافقات انجام شده با مجموعه سازمان هواپیمایی کشور تا پایان امسال ۱۲ تاکسی هوایی راه‌اندازی خواهد شد.

منوچهر منطقی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تاکسی هوایی در چند استان از جمله خراسان شمالی و هرمزگان برای ارائه خدمات از مرکز استان به شهرهای اطراف راه‌اندازی شده و قرار است این حوزه توسعه پیدا کند.

تاکسی هوایی یک هواپیمای سبک یا حتی فوق‌سبک بوده و می‌تواند با حداقل ظرفیت ممکن، تقریباً به اندازه ظرفیت یک تاکسی یا اتوبوس معمولی، در مسیرهای کوتاه جابه‌جا شود.

تاکسی‌های هوایی اصطلاحی است که برای هواپیماهای دربستی در فرودگاه‌ها به کار گرفته می‌شود که مسافران می‌توانند بدون معطلی برای رسیدن ساعت پروازهای برنامه‌ای فوراً با در اختیار گرفتن این تاکسی‌های پرنده به مقصد خود برسند.

منطقی با اشاره به اینکه در تاکسی‌های هوایی از هواپیماهایی با ظرفیت بین ۴ تا ۱۰ نفر استفاده می‌شود، بیان کرد: با راه‌اندازی تاکسی هوایی، مهم‌ترین کاری که صورت می‌گیرد این است که فرودگاه‌های کوچک را که الان حمل و نقل و پرواز در آنها فوق‌العاده کم است را فعال کرده و مرکز استان‌ها را به سایر مراکز استان‌های همجوار یا مراکزی که دارای فرودگاه‌های بزرگ هستند، متصل می‌کند.

وی ادامه داد: تاکسی هوایی همچنین به منظور استفاده از پرواز غیر برنامه‌ای راه‌اندازی شده است، برای پروازهای برنامه‌ای مسافر باید وقت زیادی را صرف کند تا بتواند پرواز انجام دهد، اما با تاکسی هوایی می‌توان این زمان را بسیار محدود کرد.

وی گفت: اکنون فرودگاه‌های بسیاری در کشور وجود دارند که حجم مسافر در آنها اندک است، با هماهنگی صورت گرفته بین ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت فرودگاه‌ها، ناوبری هوایی ایران و مجموعه سازمان هواپیمایی کشوری که تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی هستند تا پایان امسال در نظر داریم ۱۲ تاکسی هوایی راه‌اندازی شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته با توضیح اینکه تاکسی هوایی بخشی از هوانوردی عمومی است، گفت: هوانوردی عمومی اساس و پایه توسعه هوانوردی در دنیا و یکی از مهم‌ترین نیازهای صنعت هوایی در کشور ماست، اما اقدامات صورت گرفته در این زمینه در ایران کافی نیست.

منطقی تصریح کرد: توسعه هوانوردی عمومی به رونق کسب‌وکارهای حوزه هوایی می‌انجامد و می‌توانیم از این فرصت برای اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مستعد و توانمند استفاده کنیم، برای تحول در حوزه هوانوردی عمومی نیاز است که این صنعت را در تمام بخش‌ها اعم از خدماتی، گردشگری، بازرسی و لجستیکی توسعه دهیم نه اینکه صرفاً در مباحث آموزشی از این صنعت کاربردی استفاده کنیم.