به گزارش پارس ، پروین هدایتی در گفت وگو با فارس گفت: اوقات فراغت به عنوان یکی از محورهایی است که تأثیر زیادی بر عرصه های مختلف حضور زنان و یا خانواده ها دارد و می تواند ابزاری معین برای ارتقای روحی، فکری و جسمی خانواده ها در سطح جامعه باشد.

وی ادامه داد: خانم ها به عنوان نیمی از جمعیت کشور نیازمند استفاده و بهره برداری از اوقات فراغت خود به صورت هدفمند و سودمند هستند در واقع حضور خانم ها در عرصه های مختلف اجتماعی سیاسی فرهنگی می تواند نشاط و تکامل فردی کمک کند و به حضور اجتماعی آنها کمک کند و ما باید به هر دو بعد فردی و نشاط اجتماعی و خانوادگی توجه کنیم.

معاون سرمایه های اجتماعی مرکز زنان ادامه داد: بخش زیادی از زنان کشور ما نیازمند برنامه ریزی و هدایت هدفمند برای بهره گیری از اوقات فراغت هستند تا امکان این تأثیرگذاری در فرد و محیط خانوادگی افزایش پیدا کند بر این اساس ما اعتقاد داریم که ساماندهی، هدایت و بهبود اوقات فراغت زنان و دختران جامعه نیاز به توجه به دو بعد اساسی دارد.

وی ادامه داد: بعد اول ناظر بر نوع محتوایی است که باید برای اوقات فراغت تولید شود و در دستور کار قرار گیرد که می تواند ابعاد فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، سلامت، علمی، آموزشی و مهارت آموزی داشته باشد و بعد دوم ارتقای زیرساخت ها، فضاها و امکانات لازمی است که برای ارتقای وضعیت اوقات فراغت زنان نیاز داریم و به هر حال این برنامه ها باید در یک محیط هایی عملیاتی و اجرایی شود لذا این دو بعد باید باهم و همپای یکدیگر پیش بروند چراکه نمی توانیم به محتوا توجه کنیم و از زیرساخت ها غافل شویم و یا زیرساخت ها را گسترش دهیم ولی به محتوا توجهی نداشته باشیم.

هدایتی خاطرنشان کرد: بحث اوقات فراغت آنقدر مهم است که سازمان های مختلف باید برنامه هایی را برای اوقات فراغت ارائه دهند و سازمان بسیج و شهرداری ها نیز از جمله دستگاه هایی هستند که باید برنامه های خوبی را برای اوقات فراغت زنان پیش بینی کنند.

معاون سرمایه های اجتماعی مرکز زنان افزود: در اوقات فراغت زنان حلقه مفقوده ای وجود دارد و آن این است که اوقات فراغت را برای رده های سنی و صنفی مختلف طراحی کنیم به عنوان مثال زنان شاغل و زنان خانه دار اوقات فراغت مشخص و متمایزی داشته باشند.

هدایتی تصریح کرد: ما اوقات فراغت را برای خانواده تعریف نمی کنیم که اعضای خانواده در کنار هم برنامه مشترکی برای اوقات فراغت داشته باشند و اینکه کودک در کنار خانواده اوقات فراغت مطلوبی را ندارد و بیشتر در تنهایی اوقات فراغت خود را در کنار رایانه خود می گذراند و حتی کودکان در میهمانی های خانوادگی حضور پیدا نمی کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکل اوقات فراغت به برنامه ریزی های خانواده ها مربوط است، ادامه داد: برنامه های اوقات فراغت باید خانواده محور باشد و باید نهادها و دستگاه ها در کنار هم بنشینند و برای حضور اعضای خانواده باهم در اوقات فراغت برنامه ریزی کنند.

معاون مرکز زنان تصریح کرد: در دنیای کنونی وسایل ارتباط جمعی متأسفانه جای صله ارحام در خانواده ها را گرفته است درحالیکه بسیاری از مشکلات در سایه در کنار هم بودن اعضای خانواده حل می شود.

هدایتی ادامه داد: اوقات فراغت حوزه ای است که نمی توان برای آن متولی خاصی را در نظر گرفت چرا که حوزه های فرهنگی حوزه هایی هستند که هم تقاضا در سطح جامعه برای آن بسیار زیاد است و هم اینکه باید برای آن محصولات فرهنگی متنوعی نیز عرضه شود تا بتواند تمام سلایق و خواسته های اقشار مختلف را پاسخ دهد.

وی ادامه داد: ارگان های مختلف باید در این امر بسیج شوند و بسیج و شهرداری ها می توانند اقدامات خوبی را انجام دهند و آموزش و پرورش و حتی بخش های خصوصی هم باید در این زمینه حسب ضرورت ها ورود پیدا کنند.

- See more at: http: //www. farsnews. com/newstext. php? nn=۱۳۹۲۰۳۲۹۰۰۰۷۲۵#sthash. b۱Uf۷VlK. dpuf