به گزارش پارس ، کاظم نظم ده در گفت وگو با ایسنا، در مورد پژوهش طرح ملی شیوع شناسی اعتیاد، خاطر نشان کرد: به منظور دستیابی به سن مصرف کنندگان، نوع مواد، الگوی مصرف، جنسیت مصرف کنندگان و جغرافیای مصرف این پژوهش انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح به صورت ملی و در تمام استان های کشور با توجه به جامعه آماری خاص در نظر گرفته شده، انجام می شود، اظهار کرد: قرار است این پژوهش هر پنج سال یک بار در کشور انجام شود.

رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی ادامه داد: با توجه به ویژگی های خاصی که هر استان و منطقه در مورد شیوع اعتیاد دارد، مورد شناسایی قرار گرفته و برای آن استان برنامه ریزی های خاصی انجام می شود.

به گفته نظم ده، در این پژوهش، ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه در بحث اعتیاد هر اقدامی که انجام می گیرد، باید بر اساس پژوهش و دستیابی به اطلاعات مشخص و دقیق باشد، عنوان کرد: اگر بتوانیم بر اساس پژوهش های انجام شده، برنامه ریزی های خاص انجام دهیم، قطعا با موفقیت پیش می رویم، در غیر این صورت به دست آوردن نتیجه امکان پذیر نیست.

به گزارش ایسنا، آمار آخرین پژوهش طرح ملی « شیوع شناسی اعتیاد» در سال ۹۱ توسط مبارزه با مواد مخدر اعلام شد، اما رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با بیان اینکه پژوهش جدید حجم نمونه ای بیشتری را تحت پوشش قرار می دهد، اظهار کرد: جامعه آماری مورد پژوهش بهزیستی، سه برابر آمارهای مورد پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر است بدین ترتیب می توان آمار به روز و جامع تری ارائه کرد.

بر اساس نتیجه طرح ملی بررسی و شیوع شناسی اعتیاد و مصرف مواد مخدر و روانگردان‏ ها که در جمعیت عمومی و خانوارهای ۳۱ استان کشور در مقیاس سنی ۱۵ تا ۶۴ سال انجام شده، نشان می داد که تعداد تقریبی مصرف کنندگان مواد در سطح کشور، حدود یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر بوده که ۹۱ درصد مصرف کنندگان مرد و ۹ درصد زن هستند.

این پژوهش نشان می دهد، جمعیت نمونه تحقیق مهم ترین مواد مصرفی را به ترتیب اولویت، تریاک و مشتقات آن، شیشه، کراک (افغانی) ، هرویین، حشیش و اکستازی است، ضمن آنکه ۸۴ درصد مصرف کنندگان مواد نیز سابقه مصرف دخانیات داشته و عمدترین روش مصرف مواد در مصرف کنندگان نیز تدخین، خوردن، انفیه و تزریق بوده است، در عین حال حدود ۴۵ درصد مصرف کنندگان زیر ۲۹ سال و حدود ۳۰ درصد بین ۳۰ تا ۳۹ سال سن داشته اند.

به گزارش ایسنا، بنابراین پژوهش مصرف کنندگان مواد، نخستین مکان شروع مصرف را به ترتیب اولویت، منزل دوستان، منزل خود، اماکن مخروبه، پارک، کوچه و خیابان نام بردند که ضرورت دارد والدین نسبت به نظارت بر تردد فرزندان و نحوه ارتباط آنان با دوستان و مدیریت اوقات فراغت فرزندان مداخلات جدی‏ ‏ تر داشته باشند، همچنین شش دلیل اساسی در شروع مصرف مواد در جمعیت نمونه، کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، رفع مشکلات روحی، در دسترس بودن مواد و فشار دوستان بوده است.

نرخ شیوع مصرف به نسبت جمعیت مبنی بر این پژوهش در برخی از استان ها همچون کرمان، مازندران، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، فارس، تهران، خراسان رضوی، قم و البرز بالاتر از حد میانگین کشوری بوده است.

لازم به ذکر است در پژوهش انجام شده، جنسیت ۹۱ درصد مصرف کنندگان مرد و ۹ درصد زن بوده است، در حالیکه شش سال پیش از این، جمعیت زنان معتاد به مواد مخدر ۵.۲ درصد و شمار مردان معتاد ۹۴.۸ درصد اعلام شده بود.