به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر حسین نادری منش در حاشیه نشست شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه تمامی امور مربوط به تاسیس، انحلال و یا تغییر در موسسات آموزش عالی کشور از طریق شورای گسترش وزارت علوم انجام می شود، اظهارکرد: بر اساس مصوبه شورای عالی اداری مجموعه دانشگاه های وابسته به دستگاه ها باید به دانشگاه های وزارت علوم منتقل شوند.

وی افزود: بنابراین دراین رابطه پس از مجموعه ای از بررسی ها جمع بندی به این شکل شد که دانشگاه عباس پور با شهید بهشتی ادغام شده و این موضوع در شورای گسترش نیز مصوب شد.

وی با بیان اینکه شورای گسترش را قبول دارم، تصریح کرد: بسیاری از دانشگاه هایی که در حال حاضرایجاد می شوند، مجوزش را شورای گسترش صادر می کند و مجلس در این امور دخالت نمی کند، بنابراین برداشت ما این است که این فرآیند مثل بقیه فرآیندها روند قانونی اش طی شده است.

نادری منش با اشاره به اینکه ادغام وانتزاع دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران، گفت: درمورد این دو دانشگاه نیز دیوان عدالت اداری و مجلس شورای اسلامی هیچ دخالتی نکردند و در نهایت تصمیم شورای گسترش مورد توجه قرار گرفت.

وی تاکید کرد: هر انتقالی در بین دانشگاه ها باید با مجوز شورای گسترش باشد، همچنین از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت علوم مقاومت خاصی برای این اتفاق مطرح نشده است.

معاون آموزشی وزیر علوم همچنین درباره افزایش شهریه های کارشناسی دانشگاه های غیرانتفاعی، تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه ها، حامل های انرژی و افزایش حقوق میزان افزایش شهریه باید بیش از این مقدار باشد، اما با توجه به وضعیت اقتصادی مردم سعی کردیم، افزایش شهریه ها با شیب ملایمی صورت بگیرد که به مردم فشار نیاید.

وی با بیان اینکه میزان افزایش شهریه ها درمعاونت آموزشی تصویب شده است، تصریح کرد: در ارزیابی های اولیه هزینه هایی که به دانشگاه ها وارد می شد بیش از مقداری بود که افزایش شهریه داشتیم.

وی همچنین درباره طرح آمایش آموزش عالی و زمان ابلاغ آن، گفت: این موضوع در ستاد نقشه جامع علمی کشور در حال بررسی است که پس از آن ارزیابی کلی نهایی می شود و ابلاغ خواهد شد.

نادری منش درباره تاخیر به وجود آمده درباره ابلاغ این طرح، گفت: ستاد نقشه جامع علمی کشور منتظر بود تا دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت نیز طرح خود را ارائه کند و طرح نهایی به صورت کلی تر تصویب شود.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه مساله طرح آمایش آموزش عالی موضوعی نیست که با جابجایی دولت ها تغییر کند، اظهارکرد: تاکنون نیز بسیاری از موارد این طرح را به صورت خاص دنبال کرده ایم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد و احتمال امکان نقل و انتقالات آنها، گفت: در آیین نامه جدید کارشناسی امکان اینکه دانشجو تغییر رشته یا دانشگاه را بدهد، فراهم شده است، چرا که انتقال در این مقطع خیلی سخت نیست، اما در دوره های تحصیلات تکمیلی چون دانشجو را با توجه به تعداد اساتید و استاد راهنما جذب می کنیم، نباید به گونه ای باشد که فرد در محلی قبول شود، به امید اینکه بتواند به تهران انتقالی بگیرد.

وی افزود: درموارد بسیار استثنایی که اتفاق خاصی برای دانشجو رخ می دهد، این موضوع امکان پذیر است و می توانیم او را به صورت مهمان در دانشگاه های دیگر پذیرش کنیم.

نادری منش با بیان اینکه علاوه بر توجه به راحتی افراد و دانشجویان باید به عدالت آموزشی نیز توجه کنیم، تصریح کرد: درست است که خانواده ها به حمایت از فرزندانشان خیلی توجه می کنند، اما اینکه دانشجویی در شهر دیگرتحصیل کند خود فرصتیست و باعث ایجاد تعامل فرهنگی می شود.