به گزارش پارس ، رسول دیناروند، رئیس دانشکده داروسازی تهران و معاون سابق غذا و داروی وزارت بهداشت در گفت وگو با فارس، افزود: قطعاً وضعیت دارویی کشور وضعیت مناسبی نیست، هم با کمبود و هم با نبود تعداد زیادی از اقلام دارویی مواجه هستیم. بررسی های ما نشان می دهد تعداد اقلام دارویی که نبود یا کمبود دارند ۳ رقمی است.

وی ادامه داد: این مشکلات موجب نارضایی و ناراحتی مردم شده است و آنان را در پیدا کردن داروهای مورد نیاز خود با مشکل مواجه کرده است، در عین حال گرانی و افزایش قیمت برخی اقلام دارویی به این مشکلات افزوده است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در زمان وزارت باقری لنکرانی گفت: مشکلات دارویی فعلی کشور مسئله حادی نیست که یک دفعه ایجاده شده باشد و بشود طی مثلاً مدت یک یا دو هفته بتوان آن را حل کرد، یک بیماری مزمن شده است و علت آ ن این است که وزارت بهداشت با وجود تحریم های سالهای اخیر و مشکلاتی که قابل پیش بینی بود به موقع اقدام نکرد.

دیناروند ادامه داد: متأسفانه در دولت دهم برای کنترل بازار دارو و تأمین آن کار مناسبی صورت نگرفت و اقدامات مشخص و متناسب با حجم مشکلات و فشارهای بین المللی در زمان مناسب انجام نشد البته در چند ماه اخیر با تغییر مدیریتی که در وزارت بهداشت انجام شده است، اقداماتی برای رفع مشکلات انباشته شده آغاز شده است که مناسب است اما زمان گذشته است و و اقدامات دولت دهم برای رفع مشکلات دارویی دیرهنگام است.

رئیس دانشکده داروسازی تهران گفت: در واقع اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از بروز مشکلات دارویی برای مردم با یکسال تأخیر و در شرایطی که فشارهای بین المللی تأثیر خود را گذاشته بود شروع شده که نتیجه سیاستهای غلط و سلیقه ای مسئولان قبلی است.

وی ادامه داد: محدود کردن شرکتهای دارویی اعم از تولید کننده و حتی وارد کننده و از بین بردن جو رقابت بین آنها به نفع شرکتهای بزرگ و تضعیف شرکتهای کوچک دارویی که چابک تر و سریعتر هستند و می توانند در مواقع خاص مشکلات مهمی را حل کند از جمله اشتباهات مهم مسئولان سابق سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت در دولت دهم بود.

دیناروند گفت: اشتباه بزرگ دیگر مسئولان سابق وزارت بهداشت اصرار بیش از حد آنها به گرفتن ارز مرجع برای دارو حتی بیش از نیاز اصلی بود، معلوم است وقتی که نیاز بخش دارو به ارز مرجع بیش از حد بالا برود، دستگاههایی که مسئول تخصیص ارز هستند برای اینکه مطمئن شوند این ارز حیف و میل نمی شود، سختگیری بیشتری می کنند و همین مسئله باعث شد، تخصیص ارز سخت شود و شرکتهایی دارویی را با مشکلات جدی مواجه کرد.

معاون سابق غذا و داروی وزارت بهداشت افزود: اگر مسئولان وزارت بهداشت به میزان ارزی که در آن زمان مناسب بود قانع بودند و خودشان در وزارت بهداشت ارز دارویی را مدیریت می کردند، اوضاع بهتر بود.

وی افزود: مسئولان باید بدون اینکه بخواهند گروکشی کنند تا ارز مرجع بیشتری بگیرند، باید بخشی از بازار دارویی را با ارز مبادلاتی که در دسترس تر است، مدیریت می کردند تا تأمین دارو انجام شود.

وی اضافه کرد: همزمان باید قیمت داروهای تولید داخل اصلاح می شد، در حالی که سیاست به گونه ای بود که بسیاری از داروها در کشور تولید دیگر نمی شد و بعد مجبور بودند همان دارو را با ۱۰ برابر و گاهی ۲۰ برابر گرانتر از خارج وارد کنند، در حالی که می شد با اصلاح قیمت داروی تولید داخل جلوی این مشکلات را گرفت.

دیناروند در پاسخ به این پرسش فارس که آیا بیمه ها توان پوشش این قیمتها را دارند، گفت: متأسفانه مسئولان همه مسائل و تصمیمات را به دقیقه ۹۰ موکول کردند و زمانی که همه مسائل و مشکلات برملا شد و پیش بینی هایی که کارشناسان داشتند به وقوع پیوست، در آن زمان شروع به اقدام کردند که نوشداروی بعد از مرگ سهراب است.

معاون سابق غذا و داروی وزارت بهداشت اضافه کرد: نتیجه این سوء تدبیرها این شد که ناگهان کل ارز دارو از نرخ مرجع به مبادلاتی تغییر کرد، که نتیجه آن تغییر محسوس قیمت دارو و فشار بیشتر به بیمه ها و مردم است.

رئیس دانشکده داروسازی تهران در مورد کمبود دارو در زمان حاضر گفت: در مورد کمبود داروها بر اساس تحقیقی که در داروخانه های زیر مجموعه دانشکده داروسازی انجام دادیم، کمبود اقلام دارویی نسبت به سال گذشته، بیشتر است البته نمی خواهم آمار دقیق آن را اعلام کنم.

وی افزود: با این وجود تعداد کل داروهایی که با کمبود یا نبود آنها مواجه هستیم، اکنون ۳ رقمی شده است. حتی در مورد برخی واکسنهای تولید داخل که بیشتر توسط موسسه رازی تولید می شوند، به علت کم شدن تولید مجبور شدیم از خارج واردات داشته باشیم تا کمبود کشور جبران شود.

دیناروند اضافه کرد: با این وجود با اقداماتی که طی چند ماه اخیر انجام شده است پیش بینی می کنم، وضعیت دارویی کشور از تابستان امسال رو به بهبود برود و از حدود ۴ یا ۵ ماه دیگر مشکلات کم شود.

استاد دانشکده داروسازی تهران گفت: با توجه به تغییرات اقتصادی حوزه دارویی، وزارت بهداشت حدود یکماه پیش قیمتهای جدید داروها را برای امسال با حدود ۴۰ درصد افزایش متوسط نسبت به سال گذسته ابلاغ کرد البته قیمت برخی اقلام تا ۸۰ درصد هم اضافه شده است.

دیناروند افزود: اتفاق عجیبی که اکنون افتاده، این است که بیمه ها این افزایش قیمت رسمی دارو را نپذیرفته اند و مابه التفاوت آن را پوشش نمی دهند و همین مسئله باعث شده سهم مردم از افزایش قیمت داروها به صورت واقعی بیش از ۴۰ درصد باشد که اتفاق عجیب و غریبی است.