به گزارش پارس به نقل از ایسنا، آقای بازیگر سینمای ایران عقیده دارد، « آدم بدون اینکه به سنش توجه داشته باشد تا می تواند باید کار کند. »

عزت الله انتظامی بازیگر سینما و تئاتر ایران متولد ۳۰ خرداد ۱۳۰۳ تهران و فارغ التحصیل دانشکده ی هنرهای زیبای تهران در سال ۱۳۵۱ است که برای ادامه ی تحصیل به مدرسه ی شبانه تئاتر و سینما در هانوفر رفت و در سال ۱۳۳۷ به ایران بازگشت.

عمده نمایشهای او « محصلین کلک باز» ، « چراغ گاز» ، « قایق سرنوشت» ، « آخرین تمرین» ، « مترسک ها در شب» ، « ریچارد سوم» ، « سلطان مار» ، « بنگاه تئاترآل» و … ، عمده فیلمها و مجموعه تلویزیونی « مسافرت» ، « هزار دستان» و « محاکمه» و فیلم های سینمایی « آقای هالو» ، « پستچی» ، « گاو» ، « ستارخان» ، « صادق کرده» ، « حاجی واشنگتن» ، « گراند سینما» ، « هامون» ، « ناصرالدین شاه آکتور سینما» ، « روز واقعه» ، « خانه ی روی آب» ، « دیوانه ای از قفس پرید» ، « گاو خونی» ، « مینای شهر خاموش» ، « آتش سبز» ، « راه آبی ابریشم» و « چهل سالگی» هستند.

دو سال قبل در مراسم رونمایی از تمبر عزت الله انتظامی، آقای بازیگر خطاب به حاضران که در چهار طبقه ی تالار وحدت به شدت او را تشویق می کردند، مطرح کرد: « شما من را بی قرار کردید، از سالی که شروع به کار کردم، صدای دست های تان همیشه در گوشم آشناست، شما مردم بودید که من را به جلو آوردید و نگه داشتید و من دست تان را می بوسم. »

او با تقدیر از برگزیدگان جشن تولدش، یادآور شده بود: « در مملکت ما، رسم است که بعد از فوت افراد برای شان بزرگداشت می گیرند. در حالی که در تمام دنیا همزمان با تولد هنرمندان برای شان جشن می گیرند. از مسؤولان می خواهم روز تولد علی حاتمی نیز برایش بزرگداشت بگیرند، چراکه علی حاتمی زنده است. »

آقای بازیگر سپس از خاطرات دوران کودکی اش یاد کرد و گفته بود: « نه پدرم برایم تولد گرفت و نه مادرم. اصلا نمی دانستم تولد چیست، فقط می دانستم سال تولدم ۱۳۰۳ است. وقتی به دنیا آمدم، آن قدر لاغر و نحیف بودم که پدر و مادرم می ترسیدند وقتی به خواب می روم، دیگر نفسم بالا نیاید. مادرم که تنها دختر باسواد محله ی سنگلج بود، با مشورت با زنان همسایه من را نزد روضه خوانی که « سیدمهدی» نام داشت، تبرک کرد. این که سن من الان به اینجا رسیده، اول برکت خداست و بعد هم سیدمهدی. »

انتظامی سخنانش را با این جملات در آن مراسم به پایان برد: « آرزو می کنم خداوند به ما سلامتی فکر و آرامش بدهد. لطف و مهربانی را یادمان بدهد. ما در گذشته این همه بی رحم نبودیم، همدیگر را دوست می داشتیم اما امروز وضعیتی داریم که خدا باید به ما رحم کند. برای کشورم آرزوی آرامش دارم و برای مردمم لب خندان. »

رخشان بنی اعتماد که در فیلم « روسری آبی» با عزت الله انتظامی همکاری داشت گفته بود: « او آقاعزت است، آقا به مفهوم واقعی کلمه. »

این فیلم ساز خطاب به انتظامی در آن مراسم مطرح کرده بود: « بهتر از هر کسی می دانیم که درباره ی شما می توان ساعت ها گفت، کتاب ها نوشت، فیلم ها ساخت، همچنان که چنین کارهایی انجام شده است؛ اما آقای انتظامی با الهام از خودتان می گویم که همیشه پای یادداشت های تان امضا می کنید عزت. بی تعارف و اغراق باید بگویم شما عزت سینما و عرصه ی فرهنگی ما هستید. نه فقط به خاطر آثار به یادماندنی تان، بلکه به خاطر کارهایی که انجام ندادید و فیلم هایی که بازی نکردید.

شما عزت عرصه ی فرهنگ هستید، نه به خاطر حضورتان در بسیاری از جاها، بلکه به خاطر عدم حضورتان در بسیاری از جاها. عزت عرصه ی فرهنگ و تاج سر همه ی ما هستید چون بنده ی زر، زور و تزویر نشدید. »