به گزارش پارس به نقل از فارس، قاچاقچیان، مشتری بومی های جزایر خلیج فارس هستند برای اینکه مرجان ها را از کف دریا جدا کنند.

هر چقدر مرجان ها، بزرگ تر و بدون شکستگی باشند قیمتی تر به نظر می رسند.

مرجان های به ساحل آمده از دید این خریداران خوش اشتها، هیچ ارزشی ندارند چون مغازه های فروش لوازم آکواریوم، رغبتی برای خرید مرجان های کوچک و شکسته نشان نمی دهند.

امید صدیقی، کارشناس ارشد بیولوژی دریا که سالها درباره مرجان ها و سایر گونه های دریایی در سازمان محیط زیست فعالیت کرده است، درباره پاتوق این قاچاقچیان مرجان در کشور به ما می گوید: بیشتر قاچاق مرجان، در جزایری دور از دسترس مثل هرمز و لارک انجام می شود چون نظارت بر آنها ضعیف تر است و قاچاقچیان کار خود را به راحتی انجام می دهند.

وی تصریح می کند که به طور کلی جدا کردن مرجان ها از محل زیستشان ممنوع است و سازمان محیط زیست هم برای متخلفان در این زمینه، جریمه ای را لحاظ کرده است.

صدیقی میزان جریمه ها را برای قاچاق هر کیلوگرم مرجان ۱۰۰ هزار تومان اعلام می کند در حالی که مغازه های تزئینات آکواریوم هم به ازای خرید هر کیلوگرم مرجان، رقمی حدود ۱۰۰ هزار تومان می پردازند.

البته این کارشناس بیولوژی دریا یادآور می شود که در بازبینی قوانین محیط زیست رقم این جریمه، رقمی بالاتر پیشنهاد شده و حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان است که در این صورت می توان امید داشت که کمی از بار سنگین قاچاق مرجان های خلیج فارس کاسته شود.

عبدالرضا کرباسی، معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست هم می گوید: خلیج فارس و دریای عمان حدود ۸ درصد از کل مرجان های دنیا را دربردارند که متاسفانه دو سوم آن در معرض خطر هستند که از عوامل تخریب آنها صید بی رویه، تردد نفتکش ها و افزایش دمای آب است.

بیشترین استفاده از مرجان های قاچاق شده به شهرهای مختلف کشور و حتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به منظور تزئین در آکواریوم ها است.

مرجان هایی که اگر به هر مغازه فروش ماهی زنده و تزئینات آکواریوم مراجعه کنید نمونه هایی از آن را می بینید مرجان هایی که از هیچ قانونی برای قیمت گذاری نیز تبعیت نمی کنند و فروشنده تنها بر اساس شکل ظاهری آنها، قیمت ها را تعیین کرده است از چند هزار تومان شروع می شود تا چند صد هزار تومان!

یکی از پیشنهادهای اولیه مغازه داران تزئینات آکواریوم هم به ویژه برای داشتن آکواریوم آب شور، استفاده از همین مرجان ها است.

امید صدیقی، مدیر کل سابق دفتر اکوبیولوژی دریا در سازمان محیط زیست در خصوص آمارها درباره میزان قاچاق روزانه یا هفتگی مرجان ها از جزایر جنوبی کشور می گوید: آمارهای رسمی وجود ندارد اما می توان تخمین زد که در ماه، ده ها تن قاچاق مرجان انجام می شود که واقعا تاسف بار است چون چندین سال طول می کشد تا یک مرجان دوباره ساخته شود.

وی از جمله راهکارهای جلوگیری از صید بی رویه مرجان ها را علاوه بر بالابردن سطح فرهنگ و اطلاعات بومی های جزایر نسبت به گونه های دریایی، بالابردن رقم جریمه ها برای متخلفان عنوان می کند.

البته نمی توان منکر نقش آخرین حلقه این زنجیره، یعنی مردم به عنوان خریداران نهایی این مرجان ها شد، اگر خریداری برای این مرجان ها نباشد انگیزه ای هم برای قاچاقچیان باقی نمی ماند تا دست به ریشه کنی این ذخایر کشور بزنند.

در معرفی مرجان ها می توان گفت گونه هایی هستند که به صورت کلونی یا دسته جمعی در اعماق دریا زندگی می کنند پولیپ ها در واقع قسمت زنده مرجان هستند که برای صید غذا، بازوهای گیرنده خود را به داخل آب رها می سازند.

مناطق مرجانی جزایری حساس و با اهمیت به عنوان زیستگاه مرجان ها به شمار می روند و تقریبا حساس ترین و مهم ترین زیستگاه های دریایی هستند.

در سطح منطقه ما بالاترین تنوع زیستی و تولید را در مناطق مرجانی داریم و مرجان ها در دریاها نقش جنگل ها را در سطح کره زمین دارند، همان طور که جنگل ها شش های کره زمین هستند، مرجان ها هم همین نقش را در دریاها دارند و با توجه به نقشی که در پالایش آب انجام می دهند شاهد آب شفاف و با حداقل کدورت هستیم.